[elektro] Elektronyos kőccség.
Xorn
toth.endre at gmail.com
Thu Sep 7 10:22:31 CEST 2017
A forrás egy GM/Opelnél dolgozó ember volt, aki konkrét számokat (azaz
arányokat) mondott.
Azt megértem, hogy miért olcsóbb egy gyárba tálcán betolni 100 db
alkatrészt azzal szemben, hogy a boltban egyenként becsomagolva többe
kerül.
Azt is megértem ugyanezen elv mentén, hogy miért olcsóbb az autóba
beszerelve arányosan ahhoz képest, hogy a boltban darabra megveszem.
Eddig ez logikus, összeesküvés-elmélet nincs benne.
Azt viszont a pofátlanság magasiskolájának tartom, hogy pl. egyetlen
rugóért, ami rendesen elfárad egy adott helyen, meg kelljen venni a
teljes gyári rugó- és tömítéskészletet (felújítókészletet) egy fékhez,
mert az autógyártónál ez a legkisebb csomagolási egység. Ezzel szemben
a megfelelő "kis autósboltban" képesek csak a keresett rugót tartani a
teljes készlet árának töredékéért. Ez konkrétan a Skoda Favorit volt
anno, ahol a hátsó dobfékek betétjeinek összehúzó rugója kb.
évente-kétévente cserés volt, míg a teljes féket felújítani kb. sosem
kellett az autó élete alatt. Az ár pedig a 7000 Ft vs. 400 Ft-os arány
körül volt.
Vagy az imént említettet, hogy ugyanaz az alkatrész 2-3-szoros árba
kerül, ha gyári logós dobozban veszi az ember, és még annyi fáradságot
sem vesznek, hogy magát az alkatrészt átcímkézzék, hogy legalább a
látszat meglegyen, hogy nem lehúzás...
A másik fele, amiről kevesebben tudnak, hogy a garanciális javításokat
a gyár fizeti a szervizeknek a felhasznált alkatrésszel együtt. Ez
pedig egy fix óradíjas táblázat szerint megy, ahol pl. egy Ford Focus
első ülés kárpitjának le és felszerelése összesen 0,7 óra (leszerelés
0,25, felszerelés 0,45, vagy valami ilyen arányban). Nos, aki ezt a
műveletet ennyi időre beárazta, azzal addig gyakoroltatnám, míg
sikerül neki ennyi idő alatt... (Gy.k. gyakorlott szerelő, aki
sokadjára csinálja, tudja, mit, mikor hol kell tovább csinálni, annak
megvan másfél órán belül, de biztosan 1 óra fölött.) De a gyártó
előírta, ez van, ezt kell szeretni.
Best regards,
Andy
Peter Peterb <peterb.list at gmail.com> írta (2017. szeptember 7. 10:11):
> Gábor Auth <auth.gabor at gmail.com> írta (2017. szeptember 7. 9:02):
>> Hi,
>>
>> On Thu, Sep 7, 2017 at 8:42 AM Xorn <toth.endre at gmail.com> wrote:
>>
>>> Ma meg azért nem jön össze a dolog, mert amikor az alkatrészgyártó
>>> elad 100-as tálcán darabonként 2 dollárért egy alkatrészt, akkor azt
>>> egy utángyártó cég a saját neve alatt egyesével bezacskózva 10
>>> dollárért adja, az autógyártó meg a saját márkanevével nyomtatott
>>> kartondobozban 25-ért. (Ezek konkrét arányok, amiket sok évvel ezelőtt
>>> egy GM/Opel vonalon dolgozó ismerős mesélt valami indexbúráról vagy
>>> hasonlóról).
>>>
>>
>> Ennél azért bonyolultabb jóval a dolog... kíváncsi lennék, hogy mennyi idő
>> után jelentenél csődöt, ha ugyanannyiért kellene adnod az összes alkatrészt
>> egyesével, mint amennyibe az összeszerelt termék árában arányosan kerül...
>> de egyébként jó olvasni a mindenféle összeesküvés elméleteket, amit valaki
>> valakitől hallott.
>
> Fél éve raktam az autóba 1000 Ft körüli olajszűrőt, ami pontosan
> megegyező szitázással (így azonos típusszámmal is), de Renault
> papírdobozba csomagolva kb. 2400 lett volna, ha "gyárit" akarok. Ezt
> (is) azért manapság nehéz lenne mással, mint egyfajta sajátos
> gazdasági ideológiával magyarázni... :-)
>
> Üdv,
> Péter
>
> -----------------------------------------
> elektro[-flame|-etc]
More information about the Elektro
mailing list