[elektro] VellanyCuzuki.

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
Thu Jul 6 19:13:38 CEST 2017


Morfondíroztam kicsit a váltó vs nemváltó témán.

A vonatoknál ugye nincs váltó.
Ha a V63-as mozdonyt nézzük, ami asszem 5000LE-s, azaz kb 3,7MW-os, valszeg 
képes akár 30m/s sebességgel is húzni egy 5-800 tonnás szerelvényt. Egy ekkora 
tömeghez lehet, hogy kb kell is a kb 12 tonnás húzóerő, amit ennél a sebességnél 
is tud produkálni.

Nagyobbat nem is tudhat, sőt, tán ennyit sem, mert ha a vas-vas surlódást 
nézzük, kipörög a kerék, nem elég hozzá a mozdony súlya. (Én már láttam olyat, 
hogy kipörgött a mozdony kereke, ha nem is nagyon.)

Ha nem surlódóerő vinné át a nyomatékot, hanem pl fogaskerék, mint a 
fogaskerekűnél, akkor ezzel a mozdonnyal az említett tömeget megfelelő áttétel 
használatával jókora gyorsulásra is lehetne késztetni. Vagy erős emelkedőn is 
fel tudná húzni.

Na de a vonatoknál nem pálya a nagy gyorsulás, elég, ha komótosan felgyorsul, és 
tartja azt a nem túl nagy sebességet, amire képes.

Vagy a másik véglet: ha kisebb lenne a szerelvény, és lenne sebváltó, ezzel a 
teljesítménnyel akár 200-zal vagy még gyorsabban is tudna menni.

Valszeg a nagysebességű vonatoknál a végsebességre van optimalizálva az áttétel, 
ami elég arra, hogy - szintén aránylag komótosan - felgyorsítsa a szerelvényt.

Na de egy motorkerékpárnál nem árt, ha jó nagy gyorsulás is van, meg jó nagy 
végsebesség, meg takarékos üzem, nemde?

hjozsi 



More information about the Elektro mailing list