[elektro] VellanyCuzuki.
jhidvegi
jhidvegi at gmail.com
Thu Jul 6 19:13:38 CEST 2017
Morfondíroztam kicsit a váltó vs nemváltó témán.
A vonatoknál ugye nincs váltó.
Ha a V63-as mozdonyt nézzük, ami asszem 5000LE-s, azaz kb 3,7MW-os, valszeg
képes akár 30m/s sebességgel is húzni egy 5-800 tonnás szerelvényt. Egy ekkora
tömeghez lehet, hogy kb kell is a kb 12 tonnás húzóerő, amit ennél a sebességnél
is tud produkálni.
Nagyobbat nem is tudhat, sőt, tán ennyit sem, mert ha a vas-vas surlódást
nézzük, kipörög a kerék, nem elég hozzá a mozdony súlya. (Én már láttam olyat,
hogy kipörgött a mozdony kereke, ha nem is nagyon.)
Ha nem surlódóerő vinné át a nyomatékot, hanem pl fogaskerék, mint a
fogaskerekűnél, akkor ezzel a mozdonnyal az említett tömeget megfelelő áttétel
használatával jókora gyorsulásra is lehetne késztetni. Vagy erős emelkedőn is
fel tudná húzni.
Na de a vonatoknál nem pálya a nagy gyorsulás, elég, ha komótosan felgyorsul, és
tartja azt a nem túl nagy sebességet, amire képes.
Vagy a másik véglet: ha kisebb lenne a szerelvény, és lenne sebváltó, ezzel a
teljesítménnyel akár 200-zal vagy még gyorsabban is tudna menni.
Valszeg a nagysebességű vonatoknál a végsebességre van optimalizálva az áttétel,
ami elég arra, hogy - szintén aránylag komótosan - felgyorsítsa a szerelvényt.
Na de egy motorkerékpárnál nem árt, ha jó nagy gyorsulás is van, meg jó nagy
végsebesség, meg takarékos üzem, nemde?
hjozsi
More information about the Elektro
mailing list