[elektro] VellanyCuzuki.
umnyo
umnyo at freemail.hu
Fri Jul 7 09:16:23 CEST 2017
Valamelyik héten voltam Szombathely környékén vonatozni Gyesev vonalon.
Villanyos vonat, ami Bükfürdőn átment. Olyat gyorsult, csak lestem a fejemből, süppedtünk az ülésben.
Attila
jhidvegi <jhidvegi at gmail.com> írta:
>Morfondíroztam kicsit a váltó vs nemváltó témán.
>
>A vonatoknál ugye nincs váltó.
>Ha a V63-as mozdonyt nézzük, ami asszem 5000LE-s, azaz kb 3,7MW-os, valszeg
>képes akár 30m/s sebességgel is húzni egy 5-800 tonnás szerelvényt. Egy ekkora
>tömeghez lehet, hogy kb kell is a kb 12 tonnás húzóerő, amit ennél a sebességnél
>is tud produkálni.
>
>Nagyobbat nem is tudhat, sőt, tán ennyit sem, mert ha a vas-vas surlódást
>nézzük, kipörög a kerék, nem elég hozzá a mozdony súlya. (Én már láttam olyat,
>hogy kipörgött a mozdony kereke, ha nem is nagyon.)
>
>Ha nem surlódóerő vinné át a nyomatékot, hanem pl fogaskerék, mint a
>fogaskerekűnél, akkor ezzel a mozdonnyal az említett tömeget megfelelő áttétel
>használatával jókora gyorsulásra is lehetne késztetni. Vagy erős emelkedőn is
>fel tudná húzni.
>
>Na de a vonatoknál nem pálya a nagy gyorsulás, elég, ha komótosan felgyorsul, és
>tartja azt a nem túl nagy sebességet, amire képes.
>
>Vagy a másik véglet: ha kisebb lenne a szerelvény, és lenne sebváltó, ezzel a
>teljesítménnyel akár 200-zal vagy még gyorsabban is tudna menni.
>
>Valszeg a nagysebességű vonatoknál a végsebességre van optimalizálva az áttétel,
>ami elég arra, hogy - szintén aránylag komótosan - felgyorsítsa a szerelvényt.
>
>Na de egy motorkerékpárnál nem árt, ha jó nagy gyorsulás is van, meg jó nagy
>végsebesség, meg takarékos üzem, nemde?
>
>hjozsi
>
>-----------------------------------------
> elektro[-flame|-etc]
>
More information about the Elektro
mailing list