[elektro] "Modern" autógenerátorok szabályzói
jhidvegi
jhidvegi at gmail.com
Mon Jun 15 11:05:16 CEST 2015
Horváth Péter wrote:
> Mi korlátozná az áramot, ha pl az akkumulátor cellazárlatos lesz,
> vagy 1 vagy tőbb dida zárlatba megy ??
A generátor mögöttes impedanciája.
Jó, majd utánanézek (a könyvet ezért nem fogom megvenni). De a passzív
reaktanciákon kívül nem sok oka van korlátozódnia az áramnak szerintem. Van egy
gerjesztett mező, ami elmehet a vastelítésig és nem tovább. Ez forog, és indukál
feszültséget az állórész-tekercsekben. Terheléskor áramot, rövidzárban is
áramot. Az a magyarázat, miszerint a telítés korlátozza az áramot, tutira hamis,
hiszen üresjárásban is simán lehet telítésben a vas.
Valami olyasmi lehet inkább, hogy ez ugye szinkrongenerátor, itt meddőáramok is
vannak, és lehet, hogy az áram növekedésével a tekercsáramok fázisa eltér a
gerjesztett mezőhöz képest, és lehet, hogy van olyan jelenség, hogy ha túl nagy
az áram, a szögek úgy alakulnak, hogy már merőlegesen áll, és nem keletkezik
feszültség. Utána kéne gondolni. Anno nem foglalkoztam vele eleget (hálistennek
nem vizsgáztam belőle). Az azért megmaradt, hogy ha pl az energiatermelő
turbogenerátorokat nézzük, azok ugye fix feszültségre és frekire dolgoznak. A
frekivel szinkronban kell forogniuk, ez evidens. A betáp teljesítmény mechanikai
teljesítmény formájában bele kell menjen, ez is tiszta. Ami nem tiszta, de tény,
hogy a meddőteljesítményt képes megtermelni, és ezt a gerjesztéssel tudják
szabályozni. Nagyobb gerjesztés, nagyobb meddőteljesítmény. Olyan, mintha egy
tonna kapacot raknának rá a 3f tekercsekre.
Az evidens, hogy ha a generátor ohm nélküli lenne, akkor zárlatban csak
meddőáram folyhat. Ezt kéne jobban átlátni, lehet, hogy tényleg van valami
áramgenerátor hatás, és az ohm nélküli generátorban se lenne végtelen az áram.
De azt is sejtem, hogy ha így lenne, akkor az állórész vasa éppenhogy kb nulla
teslán dolgozna, mert zárlatban az ohm nélküli tekercsben nem keletkezhet
feszültség, tehát nem lehet fluxusváltozás benne, azaz B=0 kell legyen.
Legföljebb az fordulhat elő, hogy egy tekercs vonatkozásában vannak menetek,
amikben pozitív, másokban negatív az indukált fesz, tehát lokálisan eltérhetnek
az indukciók a nullától. Ahogy egy zárlatban lévő trafónál is van.
A zárlatban lévő trafónál mindenki hallotta már, hogy jobban zúg. Ez azért van,
mert a felül lévő szekunderben nulla az indukált fesz (kb), az egész fluxus
kiszorul a járomból, bekúszik a két tekercs közé, de nem simán bele a résbe,
hanem a két tekercs között úgy megy végig (levegőben és a menetek között), hogy
a primer külső meneteiben kisebb lesz az indukált fesz, a belsőben nagyobb, ami
csak úgy lehet, hogy az oszlopban megnő a fluxus. Ettől lesz hangosabb a
traffancs. Közben a szekunder belső meneteiben indukálódik fesz, a külsőkben meg
fordított fesz, így összességében kiadja a nullát.
hjozsi
More information about the Elektro
mailing list