[elektro] "Modern" autógenerátorok szabályzói

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
Mon Jun 15 11:05:16 CEST 2015


Horváth Péter wrote:

> Mi korlátozná az áramot, ha pl az akkumulátor cellazárlatos lesz,
> vagy 1 vagy tőbb dida zárlatba megy ??

A generátor mögöttes impedanciája.
Jó, majd utánanézek (a könyvet ezért nem fogom megvenni). De a passzív 
reaktanciákon kívül nem sok oka van korlátozódnia az áramnak szerintem. Van egy 
gerjesztett mező, ami elmehet a vastelítésig és nem tovább. Ez forog, és indukál 
feszültséget az állórész-tekercsekben. Terheléskor áramot, rövidzárban is 
áramot. Az a magyarázat, miszerint a telítés korlátozza az áramot, tutira hamis, 
hiszen üresjárásban is simán lehet telítésben a vas.

Valami olyasmi lehet inkább, hogy ez ugye szinkrongenerátor, itt meddőáramok is 
vannak, és lehet, hogy az áram növekedésével a tekercsáramok fázisa eltér a 
gerjesztett mezőhöz képest, és lehet, hogy van olyan jelenség, hogy ha túl nagy 
az áram, a szögek úgy alakulnak, hogy már merőlegesen áll, és nem keletkezik 
feszültség. Utána kéne gondolni. Anno nem foglalkoztam vele eleget (hálistennek 
nem vizsgáztam belőle). Az azért megmaradt, hogy ha pl az energiatermelő 
turbogenerátorokat nézzük, azok ugye fix feszültségre és frekire dolgoznak. A 
frekivel szinkronban kell forogniuk, ez evidens. A betáp teljesítmény mechanikai 
teljesítmény formájában bele kell menjen, ez is tiszta. Ami nem tiszta, de tény, 
hogy a meddőteljesítményt képes megtermelni, és ezt a gerjesztéssel tudják 
szabályozni. Nagyobb gerjesztés, nagyobb meddőteljesítmény. Olyan, mintha egy 
tonna kapacot raknának rá a 3f tekercsekre.

Az evidens, hogy ha a generátor ohm nélküli lenne, akkor zárlatban csak 
meddőáram folyhat. Ezt kéne jobban átlátni, lehet, hogy tényleg van valami 
áramgenerátor hatás, és az ohm nélküli generátorban se lenne végtelen az áram. 
De azt is sejtem, hogy ha így lenne, akkor az állórész vasa éppenhogy kb nulla 
teslán dolgozna, mert zárlatban az ohm nélküli tekercsben nem keletkezhet 
feszültség, tehát nem lehet fluxusváltozás benne, azaz B=0 kell legyen. 
Legföljebb az fordulhat elő, hogy egy tekercs vonatkozásában vannak menetek, 
amikben pozitív, másokban negatív az indukált fesz, tehát lokálisan eltérhetnek 
az indukciók a nullától. Ahogy egy zárlatban lévő trafónál is van.

A zárlatban lévő trafónál mindenki hallotta már, hogy jobban zúg. Ez azért van, 
mert a felül lévő szekunderben nulla az indukált fesz (kb), az egész fluxus 
kiszorul a járomból, bekúszik a két tekercs közé, de nem simán bele a résbe, 
hanem a két tekercs között úgy megy végig (levegőben és a menetek között), hogy 
a primer külső meneteiben kisebb lesz az indukált fesz, a belsőben nagyobb, ami 
csak úgy lehet, hogy az oszlopban megnő a fluxus. Ettől lesz hangosabb a 
traffancs. Közben a szekunder belső meneteiben indukálódik fesz, a külsőkben meg 
fordított fesz, így összességében kiadja a nullát.

hjozsi 



More information about the Elektro mailing list