[elektro] "Modern" autógenerátorok szabályzói

Horváth Péter justicefriend at freemail.hu
Mon Jun 15 09:01:22 CEST 2015


2015.06.15. 2:33 keltezéssel, jhidvegi írta:
> Horváth Péter wrote:
>
>> Az autógenerátor úgy van méretezve, hogy saját maga
>> határolja az áramot,
>> mikor a vasmagja telítésbe megy. A megadott áramnál több nem jön ki
>> belőle függetlenül a
>> fordulatszámtól, és a gerjesztéstől.
> Ez nem így van. Azért nem jön ki több áram belőle, mert kicsi, és ha kicsi,
> akkor az ohmos ellenállások aránya nagyobb, mintha nagy lenne. Jó nagy
> méretekben (pl az energiatermelő turbogenerátoroknál) a zárlati áramok
> iszonyatosak, pedig az elv tök hasonló. Gerjesztés, aminek a telítés a korlátja,
> a többi is tök ugyanolyan elvű. Csak az egész jóval nagyobb, ezért itt az ohmok
> aránya sokkal kisebb.
Mi korlátozná az áramot, ha pl az akkumulátor cellazárlatos lesz, vagy 1 
vagy tőbb dida zárlatba megy ??
https://www.antikvarium.hu/konyv/frank-gyorgy-tomosy-m-jeno-autovillamossag-84639
Ez a könyv hosszasan foglalkozik a témával. Hogy a gépjármű dinamóhoz 
miért kellett áramrelé, a generátorokhoz
miért nem kell.

A járműiparban az összes generátor   (biciklidinamó, motorkerékpárok 
világító tekercse, vasúti generátor) hasonlóképpen
határolja az áramot. A maximális áram a vasmag keresztmetszettel, és a 
menetszámmal van összefüggésban.



More information about the Elektro mailing list