[elektro] "Modern" autógenerátorok szabályzói

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
Mon Jun 15 02:33:09 CEST 2015


Horváth Péter wrote:

> Az autógenerátor úgy van méretezve, hogy saját maga
> határolja az áramot,
> mikor a vasmagja telítésbe megy. A megadott áramnál több nem jön ki
> belőle függetlenül a
> fordulatszámtól, és a gerjesztéstől.

Ez nem így van. Azért nem jön ki több áram belőle, mert kicsi, és ha kicsi, 
akkor az ohmos ellenállások aránya nagyobb, mintha nagy lenne. Jó nagy 
méretekben (pl az energiatermelő turbogenerátoroknál) a zárlati áramok 
iszonyatosak, pedig az elv tök hasonló. Gerjesztés, aminek a telítés a korlátja, 
a többi is tök ugyanolyan elvű. Csak az egész jóval nagyobb, ezért itt az ohmok 
aránya sokkal kisebb.

Trafóknál is így van. Ha van egy párszáz wattos trafód, mondjuk 24V-os, akkor az 
üresjárási fesze csak picivel nagyobb. Ha viszont van egy 1,5W-os, szintén 
24V-os, amiből az 1,5W 24V-on kell, hogy kijöjjön, az üresben akármit is 
csinálnak, akár 35V is kell legyen. Vagyis a zárlati árama nem nagyságrenddel 
nagyobb, hanem csak szerényen több, mint az üzemi árama.

Hát szóval az autógenerátorok is valahogy így vannak ezzel. Fix fordulatszám és 
gerjesztés esetén a fesz nagyon konyul a terhelés hatására.

hjozsi 



More information about the Elektro mailing list