[elektro] "Modern" autógenerátorok szabályzói
Horváth Péter
justicefriend at freemail.hu
Sun Jun 14 18:41:02 CEST 2015
2015.06.14. 15:59 keltezéssel, potyo írta:
> Üdvözletem mindenkinek
>
> Valaki tudja, hogy ezeknél a "modern" szabályzóknál levő kivezetések
> jelölései és egyéb varázsszavak pontosan mit jelentenek? Konkrétan Bosch
> F00M145239 szabályzó, van neki L és FR kivezetése. L madzagra megy a
> töltésjelző lámpa, de mi az FR kivezetés? Nálam nincs odakötve semmi. Meg
> azt mondja a katalógus, hogy van neki SS és LRC funkciója, amit már
> sikerült kihámozni, hogy az SS az a Soft Start, az LRC meg a Load Response
> Control. Az első még világos, bár jó lenne tudni részletesebben, de a
> második mit akar jelenteni?
>
> Az történt, hogy elkopott az egyik kefe, kicseréltem (bár nem úgy van
> előlátva, hogy cserélhető legyen...), és most 13,2V-ra szabályoz (nem
> tudom, hogy közvetlen előtte mennyi volt, régen mértem már). Amit
> fogyasztót tudtam, bekapcsoltam, akkor is van 13,1V, tehát a terhelhetőség
> megvan, csak miért ilyen alacsony a feszültség? Hőmérsékletfüggő lenne a
> töltőfeszültség? Ha igen, akkor az SS és LRC varázsszavak mellett az miért
> nincs feltüntetve? Fordulatszámtól nem függ, 3000-nél is ugyanannyi, mint
> alapjáraton.
>
> Na meg ezek a hatdiódás generátorhoz tartozó szabályzók vajon hogyan
> működnek? Az a kilencdiódás generátor szabályzása olyan egyértelmű, de itt
> honnan tudja a szabályzó, hogy neki most tolni kell a gerjesztésbe az
> áramot, mert forog a motor, vagy éppenséggel le kell állnia, mert megállt a
> motor? Vagy ráküldi a gerjesztésre a töltésjelző lámpa áramát, aztán ha a W
> lábon (egyik fázis direktben) van valami, ami arra utal, hogy forog a
> generátor, akkor lehet tolni neki a gerjesztést, hogy meglegyen a kívánt
> feszültség, amikor eltűnik a fordulatjel, akkor meg leveszi
> előgerjesztésre, ha meg nincs a töltésjelző lámpa felől semmi, akkor meg
> teljes leállás van?
> -----------------------------------------
> elektro[-flame|-etc]
Gondolom a fázist azért érzékeli, hogy amikor áll a generátor akkor ne
adjon neki gerjesztést,
mert ettől csak hűtés nélkül melegedne a forgórész, és merülne az
akkumulátor.
A feszültség pedig lehet kevesebb is, ha az akkumulátor, még elég jó
állapotban van, és eléggé
le van merülve. Az autógenerátor úgy van méretezve, hogy saját maga
határolja az áramot,
mikor a vasmagja telítésbe megy. A megadott áramnál több nem jön ki
belőle függetlenül a
fordulatszámtól, és a gerjesztéstől.
Az sem mindegy hogy hol méred. A szabályzó manapság már rajta van a
generátor hátulján,
és a kimeneti kapcsokra szabályoz. De azért pl 55 A -nél lehet
feszültségesés a kábelen a generátor,
és az akku között.
More information about the Elektro
mailing list