[elektro] Landirenzo Omegas LPG

potyo potyo.ada at gmail.com
Fri Sep 6 09:59:39 CEST 2013


2013. szeptember 6. 8:31 "János, Zakó" írta, <janoszako at gmail.com>:

> Az első oxigénérzékelő be van kötve a gáz ECU-ba. Álló motornál is 0.3V
> van a lambdaszondán, ami a gáz ECU-ból jön. Nem tudom, hogy ez mennyire
> normális, de benzin üzemben átveri az eredeti ECU-t.
>

Ez a régi, keverős rendszerű gázszetteknél volt jellemző, hogy átverte a
benzines ecu-t - gondolom azért, mert léptetőmotorral állította a
gázmennyiséget, és nem tudta úgy követni, ahogy arra a benzines vezérlő
számított, és hogy ne csináljon emiatt hibajelet. A szekvenciális
rendszerűeknél be kellene tudtommal kötni a lambdaszondát mindkét helyre,
az enyémnél legalábbis be kell, sőt van mindkét lambda szonda számára
bemenet a gázvezérlőn - de a benzines vezérlő is a második szondát csak a
katalizátor ellenőrzésére használja, az első alapján szabályoz, tehát az
első is elég, ha bemegy a gázvezérlőbe. Legjobb keresni a neten a
gázszetthez való kapcsolási rajzot, én most hirtelen ezt találtam:
http://projekt-tech.pl/programy/LandiRenzo/lr_omegas_gpl_3_4_cil_gb.pdf ebben
említi a kapcsolási rajzok alatt, hogy ha van lambda, akkor azt is be
kellene kötni, de igazából nem látom benne, hogy pontosan hogyan is képzeli
el. De először tisztázzuk, hogy pontosan milyen a gázvezérlőd, és ahhoz
keressünk rajzot


> Reggel, hideg motornál baromi nehezen indul meg ingadozik az alapjárat,
> rángat. Lekötöttem a lambdaszondáról a gáz ECU bemenetét, most jónak
> tűnik. Ha számítógéppel nézem, a gáz vezérlőjét, lekötött
> lambdaszondánál 0.45V-nak nézi a bejövő jelet.
> Lehet hogy megadta magát a szonda?
>

Egyszerű kideríteni, kösd vissza a szondát a benzines vezérlőre - aminek
egyébként is szerintem ott a helye, és csak le kell ágaztatni a gázos
vezérlőhöz. Használd benzinnel 10-20 kilóméteren keresztül különféle
terhelési állapotokban, és utána nézd a lambdajelet, meg másnap az
indítást. De hidegen elvileg nem nézi a benzines vezérlő a lambdát, főleg
nem indításkor, tehát emiatt nem indulhat nehezen. Inkább az lehet a
magyarázat, hogy a rosszul bekötött és/vagy beállított gázvezérlő miatt
betanult valami nem valós korrekciókat a befecskendezésre a benzinvezérlő,
de ha nem látja a szondát, akkor viszont alapértelmezett táblázatból fut,
nem használ korrekciós értékeket.

Az sem kizárt, hogy a szonda megadta magát, de erre én is kíváncsi lennék,
hogy cserén kívül hogyan lehet megállapítani.

Egyébként ez a nehezen indulás nálam is megvan, és még én sem tudtam
rájönni az okára. 2-3 másodperc indítózás, akkor egy másodpercet úgy
250-300 fordulaton köhög, majd mintha minden rendben lenne, felpörög kb.
1500-ra, majd visszaereszti 1100 környékére. Ami gyanús, hogy a MAP
szenzorom nem jó, mert nekem benzinüzemben gázpedálnyomásra torpan az autó,
majd ahogy megáll a pedál mozgása, akkor összeszedi magát - kb. mint egy
karburátoros, ami nem kap elég szivatót vagy gyorsítófúvóka által
szállított mennyiséget hidegen. Melegedésre enyhül a jelenség, csak
hirtelen pedálnyomásra viselkedik így, viszont a hőmérő szenzorok az
ELM327+Torque alapján jó értékeket adnak, tehát kizártam a hőmérőszenzorok
hibáját. Meg ha mondjuk 2000 körül elveszem a gázt, akkor nagyon leejti a
fordulatot, néha meg is áll. Lehúztam a MAP szenzort, így most csak TPS
(pillangószelep) jellel tud számolni a benzinvezérlő a beszívott levegőhöz,
így most nagyjából jónak tűnik - nyílván így most táblázatból fut ez is -
gázadásra nem torpan, és a fordulatot sem ejti le gázelvételkor, de
magasabban is tartja, 950 körül 800 helyett. Majd próbálok szerezni egy
kölcsön MAP szenzort, hogy biztos legyek a MAP hibájában - olyan, mintha a
MAP szenzor ellustult volna és késve reagálna. Az indítási nehézség viszont
megvan MAP nélkül is, következő lépés az lesz, hogy kikötöm a gázvezérlőt a
benzininjektorok köréből, és megnézem, úgy hogyan indul. Aztán ha úgy sem
jó, akkor visszacserélem a régi gyertyákat, csak ahhoz vennem kell kulcsot.
Ha ez sem jön be, akkor marad a benzinnyomás, de azt még nem tudom, hogy
mérjem le. Szállított benzinmennyiséggel szerintem nincs gond, mert
ellenkező esetben nem menne simán 160-at, és még onnan is ment volna
tovább, csak épp így is egy 80-as úton próbáltam ki. Injektorok is ki
lettek pucolva, és szépen szór mindegyik.


> A másik, nem annyira lényeges kérdés: Miért szürke az az opció, hogy
> meleg motornál gázzal induljon?
>

Na ezt én sem tudom. Lehet, hogy a tiédben levő vezérlő nem ismeri az
opciót, a kezelőprogram viszont univerzális. Vagy kellene egy firmware
frissítés a vezérlőbe.
Egyébként azt szokták írni, hogy az nem tesz jót a membránnak a
párologtató-nyomáscsökkentőben, ha direkt gázról indítasz, mert a gáz, ami
jön, az hideg a párolgás miatti hőelvonás okán, és nagyon lehűti a
membránt, ami emiatt megkeményedik, és a kemény anyag gyorsan fárad, ha
mozog - márpedig a membrán mozog. De ezt az opciót eleve mondjuk 50 fokos
párologtató (=motor) felett kapcsolná be az ember (az enyémben
bekapcsolható, és minimum 40 fok a beállítási lehetőség), amikor a
párologtatóban van elég melegvíz ahhoz, hogy az indítás pillanatában se
hűljön le a membrán túlzottan, utána pedig úgyis elindul a víz keringése.


More information about the Elektro mailing list