[elektro] Halradar
SZIGETI Szabolcs
szigiszabolcs at gmail.com
Tue May 22 12:20:48 CEST 2012
Hali!
Szerintem a két legjobb NMEA mondat leírás oldal a
http://www.gpsinformation.org/dale/nmea.htm meg a
http://gpsd.berlios.de/NMEA.txt a gpsd oldaláról. NMEA feldolgozó kód
meg van dögivel, mielőtt magad írnál egyet nézz körül!
Mellesleg szerintem, ha kifejezetten felakadás ellen akartok belerakni
eszközt, akkor inkább egy ilyen kéne: http://www.echopilot.com/
Előrenéző jeladóval, azt látod, hogy mi van előtted, nem pedig, hogy
mi van alattad.
Ha a jeladó alatt már kevés a víz, akkor mire a sofőr észreveszi a
riasztást, és csinál valamit, már felakadt.
Szabolcs
Horvath Janos <winnerbt at fibermail.hu> írta (2012. május 22. 11:22):
> Hali!
>
>> Ezzel feltaláltátok a multifunkciós kijelzőt (MFD) :-)
> háát ja.. :)
>
>> Ezeken a térképtől kezdve a halradaron és a radaron át minden mért
>> adatot meg lehet jeleníteni. Vannak kisebbek is, kevesebb tudással.
>> Nézz körül nagy gyártóknál: Raymarine, Furuno, Garmin, Navico,
>> Lowrance, Nexus stb. Ezeknek mind komplett integrálható rendszereik
>> vannak, és szerintem kevés olyan van, amit még nem találtak ki. Persze
>> megfelelő áron, de egy olyan cucc, ami bírja ezt a környezetet nem
>> feltétlenül olcsó házi kivitelben sem.
>
> Igen, a vízálló kivitel dob rajta.
> A cucc elbírja árban (Hajdú Piii-ében sem a
> halradar volt a fő költség)
>
>> Egyébként nincs minden hajóban halradar, csak azokban, amit
>> horgászásra használnak. Mert nincsen rá szükség, tök felesleges, ha
>> nem horgászol vagy más dolgot keresel a víz alatt. Egyébként jó nagy
>> látható számokban kell pár alapadat.
>
> Mindegyikbe teszünk, mert nem egészséges, ha felakad
> a motor a kis homokbuckán, szakítja le a fél hátsót.
> Be van kapcsolva a mélységriasztás, főleg ezért van
> mindegyikben.
>
>> Nem lepődnék meg, ha lenne olyan halradar, aminek van NMEA bemenete,
>> és fel tud rakni ilyesmi adatokat. Biztosan érdemes körülnézni.
> Ez jutott eszembe nekem is, hogy hátha valamelyik
> normálisabb fejlesztő hagyott egy ilyen lyukat.
> Azt hiszem, most az NMEA-hoz csinálok egy illesztőt,
> hogy lássam, milyen üzenetek jönnek, azzal máris
> okosodtam egy kicsit.
>
>> Az egymás mögötti dolgokat meg úgy látja, hogy a jel részben áthalad,
>> szóródik, így vissza tud verődni egymás utáni dolgokról is. Persze az
>> értelmezése a kapott képnek néha hozzáértést igényel.
> Néha :)
> Egy kicsit...biztos. Fogalmam sincs, hogyan kezdenék hozzá.
>
> JAni
> 11:21
>
>
>> Szabolcs
>>
>>
>> Horvath Janos<winnerbt at fibermail.hu> írta (2012. május 21. 21:27):
>>> A feladat konkrétan agyalás.
>>> Minden hajóban van halradar de még ezen kívül beépítésre kerül
>>> pár műszer. A gyártónak az ötlött a fejébe, hogy minek külön
>>> műszer, tegyük ki azt a pár értéket (amelyek fontosak) a
>>> halradar kijelzőjére. És itt jött a dilema.
>>> 1. vegyünk egy érzékelőt és az egész display-t
>>> véssük ki mi (ezért kérdeztem, milyen jel jön ki,
>>> analóg futásidőerősítőt meg ilyeneket nem szívesen
>>> szenvednék ki) nulláról.
>>> 2. van a halradar és nyúljunk bele.
>>>
>>> Most beszéltem egy cimborával, hogy mekkora meló CPLD-be megírni
>>> egy TFT overlay funkciót, tehát egyszerűen felülírnánk
>>> a kijelzést. Nem nagyon volt elragadtatva, mondta, hogy azért
>>> az nem olyan egyszerű. Az olcsóbb monokróm LCD-knél
>>> talán könnyebben menne, de ehhez a részéhez Ő ért,
>>> csak ötlet volt részemről.
>>>
>>> Tehát ezért kezdtem beleásni magam a témába.
>>>
>>> -----
>>> Az az NMEA protokol... hát elég faék, tényleg.
>>> Lehet, arra kell gyúrni.
>>>
>>> De nagyon sokat segítettetek, oszladozik a köd.
>>> (hiszem én.)
>>> -----
>>> Csak egy külön kérdés, ha már radar-dolog:
>>> Értem én, hogy gőzgép, de mi hajtja...
>>> Egymás mögötti cuccokat hogyan jelenít meg?
>>> Mert hogy én mindenütt azt látom, hogy forog és
>>> sok pötty a képernyőn, de egymás mögöttivel mi van?
>>> Vagy több radarállomás jeléből számítják?
>>>
>>> Mégegyszer nagyon köszönöm a felvilágosításokat!!!
>>>
>>> JAni
>>> 21:27
>>>
>>>> Ugyanúgy működik mint egy radar. Az adott frekvenciájú jelből kinyom
>>>> egy impulzust, aztán hallgatózik és méri az időt. A frekvencia azt
>>>> befolyásolja, hogy miről verődik vissza a jel, meddig jut el, illetve
>>>> hogy milyen nyalábba lehet "fókuszálni" az impulzust.
>>>>
>>>> De ha jobban körülírod, hogy pontosan mi is a feladat, akkor lehet,
>>>> hogy van már ismert megoldás. Meg persze kérdés, hogy mennyiből kell
>>>> kihozni.
>>>>
>>>> Szabolcs
>>>>
>>>>
>>>> Horvath Janos<winnerbt at fibermail.hu> írta (2012. május 21. 20:32):
>>>>> Hali!
>>>>>
>>>>> Aha...
>>>>> Mondjuk én azt hittem, hogy egy sávot (mint a scanner vagy Ultrahangos
>>>>> vizsgáló embernéző készülék)látok
>>>>> egyszerre, de ahogy nézegetem az olcsóbb cuccok végül
>>>>> is visszaverődést mérnek és ahogy halad a hajó, azt
>>>>> az adatot rotálják a kijelzőn.
>>>>> (no, hát ez van, ha az ember nem horgász beállítottságú)
>>>>> Én meg azt hittem, komplett mélységkép jön, nem is fért
>>>>> a fejembe, hogy 1 adó-vevővel ez hogyan jönne ki.
>>>>> Ami még nem világos, hogy sok készüléknél 125kHz-et írnak.
>>>>> 1450m/s terjedésnél ez kb 1cm hullámhossz.
>>>>> Vagy 125kHz-es burs-ökkel mér?
>>>>> Mi ez a 125kHz?
>>>>>
>>>>> Azért lassan kezdek okosodni...lassan.
>>>>> Na, értelmeznem kell ezt az NMEA dolgot is.
>>>>> Hogy mik vannak...
>>>>>
>>>>> Köszönöm az iránymutatásokat!!!
>>>>> JAni
>>>>> 20:32
>>>>>
>>>>>
>>>>>> Szinte minden rendszerben az érzékelő egy sima analóg dolog, piezó
>>>>>> vagy hasonló adó-vevő, és koax kábelen csatlakozik. És kb. 99
>>>>>> százalék, hogy az Airmar nevű cég gyártmánya. A legtöbb egymással
>>>>>> felcserélhető, ha azonos frekvenciások. Persze vannak mindenféle
>>>>>> furmányos, többsávos, meg hőmérős, meg sebességmérős, de az alapelv
>>>>>> ugyanaz.
>>>>>>
>>>>>> Domborzatot meg ne várjál belőle, mert azt neked kell számolnod,
>>>>>> többek között sebesség/pozíció adatok alapján. Amit kapsz, az a
>>>>>> visszavert jelek időben, ezzel aztán azt csinálsz, amit akarsz.
>>>>>>
>>>>>> De alegtöbb gyártónak van black-box halradarja, amit multifunkciós
>>>>>> dislayühez lehet illeszteni valamilyen több-kevésbé (inkább kevésbé)
>>>>>> szabványos megoldással.
>>>>>>
>>>>>> Ha csak mélységinfó kell esetleg riasztással, akkor a legegyszerűbb
>>>>>> egy sima mélységmérő, aminek van NMEA kimenete (a legtöbb valamire
>>>>>> valónak van). Vannak NMEA out-os halradarok is.
>>>>>>
>>>>>> Szabolcs
>>>>>>
>>>>>>
>>>>>> Horvath Janos<winnerbt at fibermail.hu> írta (2012. május 21. 15:13):
>>>>>>> Sziasztok!
>>>>>>>
>>>>>>> Mivel sülthal vagyok hozzá:
>>>>>>> A vízben lévő egység az valami intelligens
>>>>>>> cucc (tehát mondjuk soroson lenyomja,
>>>>>>> hogy mit lát, előfeldolgozás ott történik)
>>>>>>> vagy fránya kicsi analóg jelek jönnek
>>>>>>> ki és a feldolgozás a kijelző egységeben
>>>>>>> agyalódik ki?
>>>>>>>
>>>>>>> JAni
>>>>>>> 15:14
>>>>>>>
>>>>>>> -----------------------------------------
>>>>>>> elektro[-flame|-etc]
>>>>>>
>>>>>> -----------------------------------------
>>>>>> elektro[-flame|-etc]
>>>>>>
>>>>>
>>>>> -----------------------------------------
>>>>> elektro[-flame|-etc]
>>>>
>>>> -----------------------------------------
>>>> elektro[-flame|-etc]
>>>>
>>>
>>> -----------------------------------------
>>> elektro[-flame|-etc]
>>
>> -----------------------------------------
>> elektro[-flame|-etc]
>>
>
> -----------------------------------------
> elektro[-flame|-etc]
More information about the Elektro
mailing list