[elektro] Halradar
Horvath Janos
winnerbt at fibermail.hu
Tue May 22 14:49:33 CEST 2012
Hali!
Köszönöm, ma kapok 1 halradart meg egy
kijelzőt tapasztalatgyűjtésre.
> Szerintem a két legjobb NMEA mondat leírás oldal a
> http://www.gpsinformation.org/dale/nmea.htm meg a
> http://gpsd.berlios.de/NMEA.txt a gpsd oldaláról. NMEA feldolgozó kód
> meg van dögivel, mielőtt magad írnál egyet nézz körül!
>
> Mellesleg szerintem, ha kifejezetten felakadás ellen akartok belerakni
> eszközt, akkor inkább egy ilyen kéne: http://www.echopilot.com/
> Előrenéző jeladóval, azt látod, hogy mi van előtted, nem pedig, hogy
> mi van alattad.
> Ha a jeladó alatt már kevés a víz, akkor mire a sofőr észreveszi a
> riasztást, és csinál valamit, már felakadt.
A gyártó döntött eddig így, még nem tudom pontosan,
mi az oka, de már kezd világosodni az egész.
Biztos lesznek még kérdéseim :)
JAni
14:49
> Szabolcs
>
>
> Horvath Janos<winnerbt at fibermail.hu> írta (2012. május 22. 11:22):
>> Hali!
>>
>>> Ezzel feltaláltátok a multifunkciós kijelzőt (MFD) :-)
>> háát ja.. :)
>>
>>> Ezeken a térképtől kezdve a halradaron és a radaron át minden mért
>>> adatot meg lehet jeleníteni. Vannak kisebbek is, kevesebb tudással.
>>> Nézz körül nagy gyártóknál: Raymarine, Furuno, Garmin, Navico,
>>> Lowrance, Nexus stb. Ezeknek mind komplett integrálható rendszereik
>>> vannak, és szerintem kevés olyan van, amit még nem találtak ki. Persze
>>> megfelelő áron, de egy olyan cucc, ami bírja ezt a környezetet nem
>>> feltétlenül olcsó házi kivitelben sem.
>>
>> Igen, a vízálló kivitel dob rajta.
>> A cucc elbírja árban (Hajdú Piii-ében sem a
>> halradar volt a fő költség)
>>
>>> Egyébként nincs minden hajóban halradar, csak azokban, amit
>>> horgászásra használnak. Mert nincsen rá szükség, tök felesleges, ha
>>> nem horgászol vagy más dolgot keresel a víz alatt. Egyébként jó nagy
>>> látható számokban kell pár alapadat.
>>
>> Mindegyikbe teszünk, mert nem egészséges, ha felakad
>> a motor a kis homokbuckán, szakítja le a fél hátsót.
>> Be van kapcsolva a mélységriasztás, főleg ezért van
>> mindegyikben.
>>
>>> Nem lepődnék meg, ha lenne olyan halradar, aminek van NMEA bemenete,
>>> és fel tud rakni ilyesmi adatokat. Biztosan érdemes körülnézni.
>> Ez jutott eszembe nekem is, hogy hátha valamelyik
>> normálisabb fejlesztő hagyott egy ilyen lyukat.
>> Azt hiszem, most az NMEA-hoz csinálok egy illesztőt,
>> hogy lássam, milyen üzenetek jönnek, azzal máris
>> okosodtam egy kicsit.
>>
>>> Az egymás mögötti dolgokat meg úgy látja, hogy a jel részben áthalad,
>>> szóródik, így vissza tud verődni egymás utáni dolgokról is. Persze az
>>> értelmezése a kapott képnek néha hozzáértést igényel.
>> Néha :)
>> Egy kicsit...biztos. Fogalmam sincs, hogyan kezdenék hozzá.
>>
>> JAni
>> 11:21
>>
>>
>>> Szabolcs
>>>
>>>
>>> Horvath Janos<winnerbt at fibermail.hu> írta (2012. május 21. 21:27):
>>>> A feladat konkrétan agyalás.
>>>> Minden hajóban van halradar de még ezen kívül beépítésre kerül
>>>> pár műszer. A gyártónak az ötlött a fejébe, hogy minek külön
>>>> műszer, tegyük ki azt a pár értéket (amelyek fontosak) a
>>>> halradar kijelzőjére. És itt jött a dilema.
>>>> 1. vegyünk egy érzékelőt és az egész display-t
>>>> véssük ki mi (ezért kérdeztem, milyen jel jön ki,
>>>> analóg futásidőerősítőt meg ilyeneket nem szívesen
>>>> szenvednék ki) nulláról.
>>>> 2. van a halradar és nyúljunk bele.
>>>>
>>>> Most beszéltem egy cimborával, hogy mekkora meló CPLD-be megírni
>>>> egy TFT overlay funkciót, tehát egyszerűen felülírnánk
>>>> a kijelzést. Nem nagyon volt elragadtatva, mondta, hogy azért
>>>> az nem olyan egyszerű. Az olcsóbb monokróm LCD-knél
>>>> talán könnyebben menne, de ehhez a részéhez Ő ért,
>>>> csak ötlet volt részemről.
>>>>
>>>> Tehát ezért kezdtem beleásni magam a témába.
>>>>
>>>> -----
>>>> Az az NMEA protokol... hát elég faék, tényleg.
>>>> Lehet, arra kell gyúrni.
>>>>
>>>> De nagyon sokat segítettetek, oszladozik a köd.
>>>> (hiszem én.)
>>>> -----
>>>> Csak egy külön kérdés, ha már radar-dolog:
>>>> Értem én, hogy gőzgép, de mi hajtja...
>>>> Egymás mögötti cuccokat hogyan jelenít meg?
>>>> Mert hogy én mindenütt azt látom, hogy forog és
>>>> sok pötty a képernyőn, de egymás mögöttivel mi van?
>>>> Vagy több radarállomás jeléből számítják?
>>>>
>>>> Mégegyszer nagyon köszönöm a felvilágosításokat!!!
>>>>
>>>> JAni
>>>> 21:27
>>>>
>>>>> Ugyanúgy működik mint egy radar. Az adott frekvenciájú jelből kinyom
>>>>> egy impulzust, aztán hallgatózik és méri az időt. A frekvencia azt
>>>>> befolyásolja, hogy miről verődik vissza a jel, meddig jut el, illetve
>>>>> hogy milyen nyalábba lehet "fókuszálni" az impulzust.
>>>>>
>>>>> De ha jobban körülírod, hogy pontosan mi is a feladat, akkor lehet,
>>>>> hogy van már ismert megoldás. Meg persze kérdés, hogy mennyiből kell
>>>>> kihozni.
>>>>>
>>>>> Szabolcs
>>>>>
>>>>>
>>>>> Horvath Janos<winnerbt at fibermail.hu> írta (2012. május 21. 20:32):
>>>>>> Hali!
>>>>>>
>>>>>> Aha...
>>>>>> Mondjuk én azt hittem, hogy egy sávot (mint a scanner vagy Ultrahangos
>>>>>> vizsgáló embernéző készülék)látok
>>>>>> egyszerre, de ahogy nézegetem az olcsóbb cuccok végül
>>>>>> is visszaverődést mérnek és ahogy halad a hajó, azt
>>>>>> az adatot rotálják a kijelzőn.
>>>>>> (no, hát ez van, ha az ember nem horgász beállítottságú)
>>>>>> Én meg azt hittem, komplett mélységkép jön, nem is fért
>>>>>> a fejembe, hogy 1 adó-vevővel ez hogyan jönne ki.
>>>>>> Ami még nem világos, hogy sok készüléknél 125kHz-et írnak.
>>>>>> 1450m/s terjedésnél ez kb 1cm hullámhossz.
>>>>>> Vagy 125kHz-es burs-ökkel mér?
>>>>>> Mi ez a 125kHz?
>>>>>>
>>>>>> Azért lassan kezdek okosodni...lassan.
>>>>>> Na, értelmeznem kell ezt az NMEA dolgot is.
>>>>>> Hogy mik vannak...
>>>>>>
>>>>>> Köszönöm az iránymutatásokat!!!
>>>>>> JAni
>>>>>> 20:32
>>>>>>
>>>>>>
>>>>>>> Szinte minden rendszerben az érzékelő egy sima analóg dolog, piezó
>>>>>>> vagy hasonló adó-vevő, és koax kábelen csatlakozik. És kb. 99
>>>>>>> százalék, hogy az Airmar nevű cég gyártmánya. A legtöbb egymással
>>>>>>> felcserélhető, ha azonos frekvenciások. Persze vannak mindenféle
>>>>>>> furmányos, többsávos, meg hőmérős, meg sebességmérős, de az alapelv
>>>>>>> ugyanaz.
>>>>>>>
>>>>>>> Domborzatot meg ne várjál belőle, mert azt neked kell számolnod,
>>>>>>> többek között sebesség/pozíció adatok alapján. Amit kapsz, az a
>>>>>>> visszavert jelek időben, ezzel aztán azt csinálsz, amit akarsz.
>>>>>>>
>>>>>>> De alegtöbb gyártónak van black-box halradarja, amit multifunkciós
>>>>>>> dislayühez lehet illeszteni valamilyen több-kevésbé (inkább kevésbé)
>>>>>>> szabványos megoldással.
>>>>>>>
>>>>>>> Ha csak mélységinfó kell esetleg riasztással, akkor a legegyszerűbb
>>>>>>> egy sima mélységmérő, aminek van NMEA kimenete (a legtöbb valamire
>>>>>>> valónak van). Vannak NMEA out-os halradarok is.
>>>>>>>
>>>>>>> Szabolcs
>>>>>>>
>>>>>>>
>>>>>>> Horvath Janos<winnerbt at fibermail.hu> írta (2012. május 21. 15:13):
>>>>>>>> Sziasztok!
>>>>>>>>
>>>>>>>> Mivel sülthal vagyok hozzá:
>>>>>>>> A vízben lévő egység az valami intelligens
>>>>>>>> cucc (tehát mondjuk soroson lenyomja,
>>>>>>>> hogy mit lát, előfeldolgozás ott történik)
>>>>>>>> vagy fránya kicsi analóg jelek jönnek
>>>>>>>> ki és a feldolgozás a kijelző egységeben
>>>>>>>> agyalódik ki?
>>>>>>>>
>>>>>>>> JAni
>>>>>>>> 15:14
>>>>>>>>
>>>>>>>> -----------------------------------------
>>>>>>>> elektro[-flame|-etc]
>>>>>>>
>>>>>>> -----------------------------------------
>>>>>>> elektro[-flame|-etc]
>>>>>>>
>>>>>>
>>>>>> -----------------------------------------
>>>>>> elektro[-flame|-etc]
>>>>>
>>>>> -----------------------------------------
>>>>> elektro[-flame|-etc]
>>>>>
>>>>
>>>> -----------------------------------------
>>>> elektro[-flame|-etc]
>>>
>>> -----------------------------------------
>>> elektro[-flame|-etc]
>>>
>>
>> -----------------------------------------
>> elektro[-flame|-etc]
>
> -----------------------------------------
> elektro[-flame|-etc]
>
More information about the Elektro
mailing list