[elektro] Tervezett avultatas? (Bosch funyiro)
(G)feri
elektroslista at freemail.hu
Mon Aug 27 19:13:34 CEST 2012
LP>Ha egy zsiguliban valaki 60e-ig nem cserélt láncot, akkor annak jó
LP> esélye volt arra, h a szelepeket és dugókat darabokban szedte ki belőle ...
LP> Mindíg ba at szogatni kellett őket, állandó lánc és szelephézag állításból
LP> állt az élet.
LP> A rossz illesztések és az ócska ÁFOR (ezt a szót sem használtam már 30
LP> éve) olajok miatt 5e km-enként oljacsere ...
LP> A lengők, összeketők a f at sza magyar utakon 10e km után már lötyögtek,
LP> pedig nem per 40-es gumikkal jártunk ....
LP> A kerékcsapágyok sem bírták sokáig. Több zsigulim is volt, de mind ilyen
LP> volt.
LP> Persze voltak olyanok, akik csak 60-nal mentek vele, ott sokminden mind1
LP> volt.
LP> De ha nem volt a futómű rendesen a helyén, 120 felett egyenes úton is
LP> úgy úszott az eleje jobbra-balra, h halálfélelmem volt.
Nem akarok vitázni, nekünk leghálásabb autónk
volt. Soha nem robbantunk le vele és ha a kerékösszetartás,
lengéscsillapítók, futómű rendben volt, 150-060 km-es tempót is
megbízhatóan futotta. Hogy az eleje úszott volna? Én ilyet csak a
wartburgomnál tapasztaltam. Kicsit orrnehéz volt a zsiga és érdekesen
vette be emiatt nagy tempóban az éles kanyart, viszont
hosszú ívelt kanyarokban szinte élvezet volt vele száraz úton autózni. Egyszer
volt vele cca. 120-szal egyenes úton hátsó durrdefektem -még tömlős
gumival-, ijesztő volt, de az úton maradtunk. Kerékcsere (a cafatokra
szakadt gumit és felnit otthagytuk az árokban, de a 3 gyerekkel
épségben mentünk tovább. Az EMG-ben, sokunknak zsigulija volt,
volt olyan rokonom aki 250 000 km-t letaxizott
a zsigával és semmi komolyabb problémájuk nem volt. Én is 180 valahány
ezer kilométert mentem az enyémmel. A vezérműlánc karbantartott
zsigákban jóval többet bírt mint 60 000 km. Akkor még csak csörögni
kezdett. Illett cserélni, meg a vezérműlánc feszítőjét, mert az is
megkopott ez időre. Sokszor ennek tönkremenetele okozta a vezérműlánc
átugrását. Volt a 2101-es zsigáknak viszont valóban egy
típushibája: kb. 80-90 ezer kilométer táján az olajpumpát (is)
meghajtó gomba alakú fogaskerék "ricnije" megkopott és általában egy
jókora gázadásnál, előzésnél megadta magát. Emiatt leállt az
olajpumpa és ha a sofőr nem vette észre, nem vette figyelembe az
olajnyomás ellenörző lámpa kigyulladását, sikerűlt rommá tenni a motort.Minimum
hajtókarcsapágy, rosszabb esetben a dugattyú+henger is látta kárát.
Más jellemzően motorkipurcanási hibaok nem volt.Viszont aki
számított erre a hibaokra, volt némi műszaki érzéke és hordta magával
-mint én is- ezt a fogaskereket, az mikor beütött a baj, akár egy
ággal, vagy egy fakanál nyelével is ki tudta az út szélén cserélni.
Esetleg a gyújtáson kellett még kicsit állítani és mehetett tovább. A 180 000 km alatt
volt még cca. 150 000 km táján egy vezérműtengely cserém,(ekkor
már ideje volt a szelepszárszimmeringek cseréjének is, mert kezdett
füstölni) de előbbiről
én tehettem, mert hallgattam okosra aki azt javasolta, hogy kicsit
kopogó 1-2 himbám miatt cseréljem ki az összeset Csepelen készült
"spéci" utángyártottra, amelyek aztán megették a vezérműtengelyem és a végén már
egy trabant is elémvágott ha megszünt a sávja.
Érdekességként: A Hentes utcai AFIT szervízben a csere után elkérték,
a tanintézet részére, mert ilyen kopottat még nem láttak :) Volt egy
vízpumpacserém a parkolónkban, mert elkezdett folyni 130000 körül, és a
az egyik hátsó kitámasztó rúd törött el kb. 160 valahány ezer km táján.
Abból vettem észre, hogy elkezdte a zsiga riszálni gyorsításnál,
fékezésnél a farát.
Egyszer volt cserélve jóval 100 000 km után a kardán hardy gumi része(megmutattam a fiamnak,
hogy még mindig tudja a 160-at és akkor nagy csattanással a
padlólemeznek csapódva kiszakadt egy kis darabja). 2-3 gömbfej csere volt
vizsgák előtt, meg tényleg cserélve volt egyszer a jobb első
kerék csapágy (180 000 km alatt!). Most jut eszembe, 10 év után cserélve lett az egyik első trapéz
is-anyagfáradás, ez is típushiba volt, de nem balesetveszélyes.
Ékszíj, gyertyák, 1 olajpumpacserére még emlékszem, a kasznin
a küszöbök elég hamar egyszer cserére szorultak, de olcsók voltak. A
fogyasztása átlag 10 liter volt. Városban takarékos vezetéssel ennyit
evett, országúton-autópályán is mert mivel ott ritkán jártam, odaléptem neki emiatt
kinyílt a torka :) Viszont volt 1500, vagy 1600-as ?
ózonkarburátoros (Főtaxitól kölcsönzött) zsigám is rövid ideig, az -főleg országúton- több
mint két literrel kevesebbet evett.
Olajat 10 -15000 km-enként cseréltünk, általában ez idő alatt
1 a vége felé 2 litert utána kellett tölteni. Viszont lehetőleg mindig shell
benzinnel jártam és superrel -az ha jól emlékszem, akkor a 92-esnek
felelt meg. Cca 100 000 után néha finish-t töltöttünk bele, jobban
nem ment, csak nem gyulladt ki alapjáratban az olajnyomás ellenörző
lámpa, meg csöndesebb lett tőle a járása.A gumik cca. 60 000 km-t
bírtak, végül egy családi okok miatt félbemaradt
karosszériafelújítás miatt lett félretéve, a kasznin kívűl más még
jól teljesített volna. Az akkori idők tán legstrapabíróbb szoci autója volt
szerintem.
Mint írtam az enyém az első ruszki széria volt, még félig olasz
fődarabokkal. Ha utána ennyire leromlott a minősége az
sajnálatos. Jelenleg öreg kocsi a családban egy 19 éves egy mitsubishi Colt, 200 000 km
felett, ebben volt az utolsó 140 000 km-ben két
vezérműszíj(egyszer feszítőgörgőkkel együtt), 4
ékszíj csere, 2 gömbfej és az eredeti kuplung, meg tán kétszer gyújtógyertya
csere. A rokonságban van egy (céges) cca. 10 éves Toyota Hyace cca. 550 000
km-rel, az valami egészen más kategória, a kötelező cseréken kívűl ott még csak most kezdenek
előjönni a hibák. Ezekben még nincs tervezett avultatás :)
Feri
LP>
LP> És hogy mekkora fostalicska volt az összes cuclista autó, az számomra
LP> akkor derült ki, amikor egyik napról a másikra átkerültem egy Ford
LP> Granadába, egy Opel Asconába, egy Alfa Juniorba vagy egy Lancia Betába ...
LP> Valahogy úgy éreztem magam, mint amikor egy ifjú titán érezhette ha egy
LP> 60éves nyanyát lecseréli egy 20 éves bombázóra :)))
LP> ÉS Jeremy is a TopGear-ben szerintem még nem is ült trabantban, és a
LP> zsiguliról úgy fogalmazott, h "... ez volt a komcsik bosszúja a
LP> civilizált világ felé ...."
LP> Szvsz is tényleg az volt ... és (ebben is) mennyi sz at rt nyomtak le a mi
LP> generációnk torkán !
LP> --------------------
LP> L. Pásztor
LP> --------------------
LP> (G)feri írta:
>> HA> Nekunk volt 1200-es zsigulink, azon ha havonta nem huztal a
>> HA> vezermulancon, akkor olyan zsigulis hangja lett, mint amit az
>> HA> emberek a varosban megszoktak, mint zsiguli hang. Nem tudom
>> HA> gyarilag volt-e, es ha igen, mennyi a javasolt elettartama egy
>> HA> ilyen lancnak, de jo esellyel elobb elszakadt. Nem tudom, hogy
>> HA> a zsigulin felso holtponton a nyitott szelep hozza tud-e erni
>> HA> a dugohoz, de emlekszem, hogy egy ilyen szakadasnal komoly
>> HA> baja lett a motornak.
>>
>> Nekem első szériás 1972. decemberi 2101-esem volt. Abban még
>> részben Fiat alkatrészek kerültek beépítésre. Rémlik, 60 000
>> km-enként illett a vezérműláncot cserélni, akkor már volt hangja
>> rendesen. Időnként, mikor már rondán csörgött utánahúztuk, de aztán be lett
>> építve Petrányinál vett automatikus vezérműlánc feszítő, ez megoldotta
>> a gondot. Vezérműlánc szakadásról nem hallottam, azért az ritka hiba
>> volt, kellemetlen, hogy Nektek összejött. Nem is váltam meg ettől a
>> kocsimtól, motorikusan teljesen küzemképesen, egy a családban
>> beütött megbetegedések miatt félbemaradt karosszéria felújítás után jó 10
>> évig az udvar végében várt a jobb sorsára.
>> Fiaim kacérkodtak a gondolattal, hogy befejezik a felújítását, végül
>> bontásra került. Pár komolyabb alkatrésze még ma is megvan.
>>
>> Üdvözlettel,
>> (G)feri mailto:elektroslista at freemail.hu
>>
>> -----------------------------------------
>> elektro[-flame|-etc]
LP> -----------------------------------------
LP> elektro[-flame|-etc]
--
Üdvözlettel,
(G)feri mailto:elektroslista at freemail.hu
More information about the Elektro
mailing list