[elektro] Tervezett avultatas? (Bosch funyiro)

(G)feri elektroslista at freemail.hu
Mon Aug 27 19:13:34 CEST 2012


LP>Ha egy zsiguliban valaki 60e-ig nem cserélt láncot, akkor annak jó
LP> esélye volt arra, h a szelepeket és dugókat darabokban szedte ki belőle ...
LP> Mindíg ba at szogatni kellett őket, állandó lánc és  szelephézag állításból
LP> állt az élet.
LP> A rossz illesztések és az ócska ÁFOR (ezt a szót sem használtam már 30
LP> éve) olajok miatt  5e km-enként oljacsere ...
LP> A lengők, összeketők a f at sza magyar utakon 10e km után már lötyögtek, 
LP> pedig nem per 40-es gumikkal jártunk ....
LP> A kerékcsapágyok sem bírták sokáig. Több zsigulim is volt, de mind ilyen
LP> volt.

LP> Persze voltak olyanok, akik csak 60-nal mentek vele, ott sokminden mind1
LP> volt.
LP> De ha nem volt a futómű rendesen a helyén, 120 felett egyenes úton is 
LP> úgy úszott az eleje jobbra-balra, h halálfélelmem volt.

Nem akarok vitázni, nekünk leghálásabb autónk
volt.    Soha   nem   robbantunk   le   vele és ha a kerékösszetartás,
lengéscsillapítók,  futómű  rendben  volt,  150-060  km-es  tempót  is
megbízhatóan  futotta.  Hogy  az  eleje úszott volna? Én ilyet csak a
wartburgomnál  tapasztaltam. Kicsit orrnehéz volt a zsiga  és érdekesen
vette     be     emiatt nagy tempóban   az   éles   kanyart,   viszont
hosszú  ívelt  kanyarokban   szinte  élvezet  volt  vele száraz úton autózni. Egyszer
volt  vele  cca.  120-szal egyenes úton hátsó durrdefektem -még tömlős
gumival-,  ijesztő volt, de az úton maradtunk. Kerékcsere (a cafatokra
szakadt  gumit  és  felnit  otthagytuk  az  árokban,  de a 3 gyerekkel
épségben  mentünk  tovább.   Az  EMG-ben,  sokunknak zsigulija   volt,
volt  olyan  rokonom  aki  250  000 km-t letaxizott
 a zsigával és semmi komolyabb problémájuk nem volt. Én is 180 valahány
 ezer  kilométert  mentem  az  enyémmel.  A  vezérműlánc karbantartott
 zsigákban  jóval  többet bírt mint 60 000 km. Akkor még csak csörögni
 kezdett.  Illett  cserélni,  meg a vezérműlánc feszítőjét, mert az is
 megkopott  ez időre. Sokszor ennek tönkremenetele okozta a vezérműlánc
 átugrását.   Volt   a  2101-es  zsigáknak  viszont  valóban  egy
 típushibája:  kb.  80-90  ezer  kilométer  táján az  olajpumpát  (is)
 meghajtó  gomba alakú fogaskerék "ricnije" megkopott és általában egy
 jókora  gázadásnál,  előzésnél  megadta  magát.  Emiatt  leállt az
 olajpumpa  és  ha  a  sofőr  nem vette észre, nem vette figyelembe az
 olajnyomás ellenörző lámpa kigyulladását, sikerűlt rommá tenni a motort.Minimum
 hajtókarcsapágy,  rosszabb  esetben  a  dugattyú+henger is látta kárát.
 Más    jellemzően    motorkipurcanási  hibaok  nem  volt.Viszont  aki
 számított erre a hibaokra, volt némi műszaki érzéke és hordta magával
 -mint  én  is-  ezt  a fogaskereket, az mikor beütött a baj, akár egy
 ággal,  vagy  egy fakanál nyelével is ki tudta az út szélén cserélni.
 Esetleg a gyújtáson kellett még kicsit állítani és mehetett tovább. A 180 000 km alatt
 volt   még   cca.  150 000 km  táján egy vezérműtengely cserém,(ekkor
 már  ideje  volt a szelepszárszimmeringek cseréjének is, mert kezdett
 füstölni) de előbbiről
 én  tehettem,  mert  hallgattam okosra aki azt javasolta, hogy kicsit
 kopogó   1-2  himbám  miatt cseréljem ki az összeset Csepelen készült
 "spéci"  utángyártottra,  amelyek  aztán megették a vezérműtengelyem és a végén már
 egy     trabant     is     elémvágott     ha    megszünt   a   sávja.
 Érdekességként: A Hentes utcai AFIT szervízben a csere után elkérték,
 a tanintézet részére, mert ilyen kopottat még nem láttak :)  Volt  egy
 vízpumpacserém a parkolónkban, mert elkezdett folyni 130000 körül, és a
 az egyik hátsó kitámasztó  rúd  törött  el  kb. 160 valahány ezer km táján.
 Abból  vettem  észre,  hogy  elkezdte  a zsiga riszálni gyorsításnál,
 fékezésnél a farát.
 Egyszer  volt cserélve jóval 100 000 km után a kardán hardy gumi része(megmutattam a fiamnak,
 hogy  még  mindig  tudja  a  160-at  és   akkor  nagy  csattanással a
 padlólemeznek csapódva  kiszakadt   egy kis  darabja).   2-3  gömbfej csere volt
 vizsgák  előtt, meg   tényleg  cserélve  volt  egyszer  a  jobb  első
 kerék csapágy  (180 000 km  alatt!).   Most  jut  eszembe, 10 év után cserélve  lett  az egyik első  trapéz
 is-anyagfáradás,   ez   is   típushiba volt, de nem balesetveszélyes.
 Ékszíj,   gyertyák,  1  olajpumpacserére  még  emlékszem,  a  kasznin
 a  küszöbök   elég   hamar egyszer  cserére  szorultak,  de  olcsók  voltak.  A
 fogyasztása átlag 10 liter volt. Városban takarékos vezetéssel ennyit
 evett,  országúton-autópályán is  mert  mivel ott  ritkán  jártam, odaléptem neki emiatt
 kinyílt   a   torka   :)   Viszont   volt   1500,   vagy  1600-as   ?
 ózonkarburátoros (Főtaxitól kölcsönzött) zsigám  is  rövid ideig, az -főleg országúton- több
 mint két literrel kevesebbet evett.
 Olajat    10    -15000  km-enként  cseréltünk, általában ez idő alatt
 1 a  vége felé 2  litert   utána   kellett  tölteni.  Viszont  lehetőleg  mindig  shell
 benzinnel  jártam és superrel -az ha jól emlékszem, akkor a 92-esnek
 felelt   meg.  Cca  100 000 után néha finish-t töltöttünk bele, jobban
 nem  ment,  csak nem gyulladt ki alapjáratban az olajnyomás ellenörző
 lámpa,  meg  csöndesebb  lett  tőle a járása.A gumik cca. 60 000 km-t
 bírtak,  végül  egy családi okok miatt félbemaradt
 karosszériafelújítás  miatt  lett  félretéve, a kasznin kívűl más még
 jól teljesített   volna.  Az  akkori idők tán legstrapabíróbb szoci autója volt
 szerintem.
 Mint  írtam  az  enyém  az  első  ruszki széria volt, még félig olasz
 fődarabokkal.      Ha      utána  ennyire  leromlott  a  minősége  az
 sajnálatos.  Jelenleg öreg kocsi  a családban egy 19 éves egy mitsubishi Colt, 200 000 km
 felett,     ebben   volt    az    utolsó    140 000   km-ben   két
 vezérműszíj(egyszer feszítőgörgőkkel együtt), 4
 ékszíj  csere,  2   gömbfej és az eredeti kuplung, meg tán kétszer gyújtógyertya
 csere.  A  rokonságban van egy (céges) cca. 10 éves Toyota Hyace cca. 550 000
 km-rel,  az  valami egészen más kategória, a kötelező cseréken kívűl ott még csak most kezdenek
 előjönni  a  hibák.  Ezekben még nincs tervezett avultatás :)
 Feri

LP>
LP> És hogy mekkora fostalicska volt az összes cuclista autó, az számomra 
LP> akkor derült ki, amikor egyik napról a másikra átkerültem egy Ford 
LP> Granadába, egy Opel Asconába, egy Alfa Juniorba vagy egy Lancia Betába ...
LP> Valahogy úgy éreztem magam, mint amikor egy ifjú titán érezhette ha egy
LP> 60éves nyanyát lecseréli egy 20 éves bombázóra  :)))

LP> ÉS Jeremy is a TopGear-ben szerintem még nem is ült trabantban, és a 
LP> zsiguliról úgy fogalmazott, h  "... ez volt a komcsik bosszúja a 
LP> civilizált világ felé ...." 

LP> Szvsz is tényleg az volt ... és (ebben is) mennyi sz at rt nyomtak le a mi
LP> generációnk torkán !

LP> --------------------
LP> L. Pásztor
LP> --------------------



LP> (G)feri írta:
>> HA> Nekunk volt 1200-es zsigulink, azon ha havonta nem huztal a
>> HA> vezermulancon, akkor olyan zsigulis hangja lett, mint amit az
>> HA> emberek a varosban megszoktak, mint zsiguli hang. Nem tudom
>> HA> gyarilag volt-e, es ha igen, mennyi a javasolt elettartama egy
>> HA> ilyen lancnak, de jo esellyel elobb elszakadt. Nem tudom, hogy
>> HA> a zsigulin felso holtponton a nyitott szelep hozza tud-e erni
>> HA> a dugohoz, de emlekszem, hogy egy ilyen szakadasnal komoly
>> HA> baja lett a motornak.
>>
>> Nekem  első  szériás  1972.  decemberi  2101-esem volt. Abban még
>> részben    Fiat   alkatrészek  kerültek  beépítésre.  Rémlik,  60 000
>> km-enként illett    a    vezérműláncot   cserélni,   akkor   már   volt   hangja
>> rendesen. Időnként,  mikor  már rondán csörgött utánahúztuk, de aztán be lett
>> építve Petrányinál vett automatikus vezérműlánc feszítő, ez megoldotta
>> a  gondot.  Vezérműlánc szakadásról nem hallottam, azért az ritka hiba
>> volt,  kellemetlen,  hogy  Nektek összejött. Nem is váltam meg ettől a
>> kocsimtól,    motorikusan    teljesen    küzemképesen,   egy a családban
>> beütött megbetegedések miatt félbemaradt karosszéria felújítás után jó 10
>> évig az udvar végében várt a jobb sorsára.
>> Fiaim  kacérkodtak  a gondolattal, hogy befejezik a felújítását, végül
>> bontásra került. Pár komolyabb alkatrésze még ma is megvan.
>>
>> Üdvözlettel,
>>  (G)feri                            mailto:elektroslista at freemail.hu
>>
>> -----------------------------------------
>>           elektro[-flame|-etc]

LP> -----------------------------------------
LP>           elektro[-flame|-etc]



-- 
Üdvözlettel,
 (G)feri                            mailto:elektroslista at freemail.hu



More information about the Elektro mailing list