[elektro] Tervezett avultatas? (Bosch funyiro)
charles hoss
charles.hoss at gmail.com
Mon Aug 27 20:31:44 CEST 2012
sosem ertettem hogy miert ganyoljak a keleti autokat mindenfele
lottyokkel . ha alajaraton felvillan az olaj , akkor pumpacsere .
azonnal .
adalekolgatni stb folosleges - ha a csapagyak megszolalnak , akkor sem
az olajat csereljuk zsirra:)
bye
dexter
(G)feri <elektroslista at freemail.hu> írta (2012. augusztus 27. 19:13):
> LP>Ha egy zsiguliban valaki 60e-ig nem cserélt láncot, akkor annak jó
> LP> esélye volt arra, h a szelepeket és dugókat darabokban szedte ki belőle ...
> LP> Mindíg ba at szogatni kellett őket, állandó lánc és szelephézag állításból
> LP> állt az élet.
> LP> A rossz illesztések és az ócska ÁFOR (ezt a szót sem használtam már 30
> LP> éve) olajok miatt 5e km-enként oljacsere ...
> LP> A lengők, összeketők a f at sza magyar utakon 10e km után már lötyögtek,
> LP> pedig nem per 40-es gumikkal jártunk ....
> LP> A kerékcsapágyok sem bírták sokáig. Több zsigulim is volt, de mind ilyen
> LP> volt.
>
> LP> Persze voltak olyanok, akik csak 60-nal mentek vele, ott sokminden mind1
> LP> volt.
> LP> De ha nem volt a futómű rendesen a helyén, 120 felett egyenes úton is
> LP> úgy úszott az eleje jobbra-balra, h halálfélelmem volt.
>
> Nem akarok vitázni, nekünk leghálásabb autónk
> volt. Soha nem robbantunk le vele és ha a kerékösszetartás,
> lengéscsillapítók, futómű rendben volt, 150-060 km-es tempót is
> megbízhatóan futotta. Hogy az eleje úszott volna? Én ilyet csak a
> wartburgomnál tapasztaltam. Kicsit orrnehéz volt a zsiga és érdekesen
> vette be emiatt nagy tempóban az éles kanyart, viszont
> hosszú ívelt kanyarokban szinte élvezet volt vele száraz úton autózni. Egyszer
> volt vele cca. 120-szal egyenes úton hátsó durrdefektem -még tömlős
> gumival-, ijesztő volt, de az úton maradtunk. Kerékcsere (a cafatokra
> szakadt gumit és felnit otthagytuk az árokban, de a 3 gyerekkel
> épségben mentünk tovább. Az EMG-ben, sokunknak zsigulija volt,
> volt olyan rokonom aki 250 000 km-t letaxizott
> a zsigával és semmi komolyabb problémájuk nem volt. Én is 180 valahány
> ezer kilométert mentem az enyémmel. A vezérműlánc karbantartott
> zsigákban jóval többet bírt mint 60 000 km. Akkor még csak csörögni
> kezdett. Illett cserélni, meg a vezérműlánc feszítőjét, mert az is
> megkopott ez időre. Sokszor ennek tönkremenetele okozta a vezérműlánc
> átugrását. Volt a 2101-es zsigáknak viszont valóban egy
> típushibája: kb. 80-90 ezer kilométer táján az olajpumpát (is)
> meghajtó gomba alakú fogaskerék "ricnije" megkopott és általában egy
> jókora gázadásnál, előzésnél megadta magát. Emiatt leállt az
> olajpumpa és ha a sofőr nem vette észre, nem vette figyelembe az
> olajnyomás ellenörző lámpa kigyulladását, sikerűlt rommá tenni a motort.Minimum
> hajtókarcsapágy, rosszabb esetben a dugattyú+henger is látta kárát.
> Más jellemzően motorkipurcanási hibaok nem volt.Viszont aki
> számított erre a hibaokra, volt némi műszaki érzéke és hordta magával
> -mint én is- ezt a fogaskereket, az mikor beütött a baj, akár egy
> ággal, vagy egy fakanál nyelével is ki tudta az út szélén cserélni.
> Esetleg a gyújtáson kellett még kicsit állítani és mehetett tovább. A 180 000 km alatt
> volt még cca. 150 000 km táján egy vezérműtengely cserém,(ekkor
> már ideje volt a szelepszárszimmeringek cseréjének is, mert kezdett
> füstölni) de előbbiről
> én tehettem, mert hallgattam okosra aki azt javasolta, hogy kicsit
> kopogó 1-2 himbám miatt cseréljem ki az összeset Csepelen készült
> "spéci" utángyártottra, amelyek aztán megették a vezérműtengelyem és a végén már
> egy trabant is elémvágott ha megszünt a sávja.
> Érdekességként: A Hentes utcai AFIT szervízben a csere után elkérték,
> a tanintézet részére, mert ilyen kopottat még nem láttak :) Volt egy
> vízpumpacserém a parkolónkban, mert elkezdett folyni 130000 körül, és a
> az egyik hátsó kitámasztó rúd törött el kb. 160 valahány ezer km táján.
> Abból vettem észre, hogy elkezdte a zsiga riszálni gyorsításnál,
> fékezésnél a farát.
> Egyszer volt cserélve jóval 100 000 km után a kardán hardy gumi része(megmutattam a fiamnak,
> hogy még mindig tudja a 160-at és akkor nagy csattanással a
> padlólemeznek csapódva kiszakadt egy kis darabja). 2-3 gömbfej csere volt
> vizsgák előtt, meg tényleg cserélve volt egyszer a jobb első
> kerék csapágy (180 000 km alatt!). Most jut eszembe, 10 év után cserélve lett az egyik első trapéz
> is-anyagfáradás, ez is típushiba volt, de nem balesetveszélyes.
> Ékszíj, gyertyák, 1 olajpumpacserére még emlékszem, a kasznin
> a küszöbök elég hamar egyszer cserére szorultak, de olcsók voltak. A
> fogyasztása átlag 10 liter volt. Városban takarékos vezetéssel ennyit
> evett, országúton-autópályán is mert mivel ott ritkán jártam, odaléptem neki emiatt
> kinyílt a torka :) Viszont volt 1500, vagy 1600-as ?
> ózonkarburátoros (Főtaxitól kölcsönzött) zsigám is rövid ideig, az -főleg országúton- több
> mint két literrel kevesebbet evett.
> Olajat 10 -15000 km-enként cseréltünk, általában ez idő alatt
> 1 a vége felé 2 litert utána kellett tölteni. Viszont lehetőleg mindig shell
> benzinnel jártam és superrel -az ha jól emlékszem, akkor a 92-esnek
> felelt meg. Cca 100 000 után néha finish-t töltöttünk bele, jobban
> nem ment, csak nem gyulladt ki alapjáratban az olajnyomás ellenörző
> lámpa, meg csöndesebb lett tőle a járása.A gumik cca. 60 000 km-t
> bírtak, végül egy családi okok miatt félbemaradt
> karosszériafelújítás miatt lett félretéve, a kasznin kívűl más még
> jól teljesített volna. Az akkori idők tán legstrapabíróbb szoci autója volt
> szerintem.
> Mint írtam az enyém az első ruszki széria volt, még félig olasz
> fődarabokkal. Ha utána ennyire leromlott a minősége az
> sajnálatos. Jelenleg öreg kocsi a családban egy 19 éves egy mitsubishi Colt, 200 000 km
> felett, ebben volt az utolsó 140 000 km-ben két
> vezérműszíj(egyszer feszítőgörgőkkel együtt), 4
> ékszíj csere, 2 gömbfej és az eredeti kuplung, meg tán kétszer gyújtógyertya
> csere. A rokonságban van egy (céges) cca. 10 éves Toyota Hyace cca. 550 000
> km-rel, az valami egészen más kategória, a kötelező cseréken kívűl ott még csak most kezdenek
> előjönni a hibák. Ezekben még nincs tervezett avultatás :)
> Feri
>
> LP>
> LP> És hogy mekkora fostalicska volt az összes cuclista autó, az számomra
> LP> akkor derült ki, amikor egyik napról a másikra átkerültem egy Ford
> LP> Granadába, egy Opel Asconába, egy Alfa Juniorba vagy egy Lancia Betába ...
> LP> Valahogy úgy éreztem magam, mint amikor egy ifjú titán érezhette ha egy
> LP> 60éves nyanyát lecseréli egy 20 éves bombázóra :)))
>
> LP> ÉS Jeremy is a TopGear-ben szerintem még nem is ült trabantban, és a
> LP> zsiguliról úgy fogalmazott, h "... ez volt a komcsik bosszúja a
> LP> civilizált világ felé ...."
>
> LP> Szvsz is tényleg az volt ... és (ebben is) mennyi sz at rt nyomtak le a mi
> LP> generációnk torkán !
>
> LP> --------------------
> LP> L. Pásztor
> LP> --------------------
>
>
>
> LP> (G)feri írta:
>>> HA> Nekunk volt 1200-es zsigulink, azon ha havonta nem huztal a
>>> HA> vezermulancon, akkor olyan zsigulis hangja lett, mint amit az
>>> HA> emberek a varosban megszoktak, mint zsiguli hang. Nem tudom
>>> HA> gyarilag volt-e, es ha igen, mennyi a javasolt elettartama egy
>>> HA> ilyen lancnak, de jo esellyel elobb elszakadt. Nem tudom, hogy
>>> HA> a zsigulin felso holtponton a nyitott szelep hozza tud-e erni
>>> HA> a dugohoz, de emlekszem, hogy egy ilyen szakadasnal komoly
>>> HA> baja lett a motornak.
>>>
>>> Nekem első szériás 1972. decemberi 2101-esem volt. Abban még
>>> részben Fiat alkatrészek kerültek beépítésre. Rémlik, 60 000
>>> km-enként illett a vezérműláncot cserélni, akkor már volt hangja
>>> rendesen. Időnként, mikor már rondán csörgött utánahúztuk, de aztán be lett
>>> építve Petrányinál vett automatikus vezérműlánc feszítő, ez megoldotta
>>> a gondot. Vezérműlánc szakadásról nem hallottam, azért az ritka hiba
>>> volt, kellemetlen, hogy Nektek összejött. Nem is váltam meg ettől a
>>> kocsimtól, motorikusan teljesen küzemképesen, egy a családban
>>> beütött megbetegedések miatt félbemaradt karosszéria felújítás után jó 10
>>> évig az udvar végében várt a jobb sorsára.
>>> Fiaim kacérkodtak a gondolattal, hogy befejezik a felújítását, végül
>>> bontásra került. Pár komolyabb alkatrésze még ma is megvan.
>>>
>>> Üdvözlettel,
>>> (G)feri mailto:elektroslista at freemail.hu
>>>
>>> -----------------------------------------
>>> elektro[-flame|-etc]
>
> LP> -----------------------------------------
> LP> elektro[-flame|-etc]
>
>
>
> --
> Üdvözlettel,
> (G)feri mailto:elektroslista at freemail.hu
>
> -----------------------------------------
> elektro[-flame|-etc]
More information about the Elektro
mailing list