[elektro] generator->motor

Moczik Gabor pm_levlista at progzmaster.hu
Sun May 2 17:41:37 CEST 2010


jhidvegi wrote:
> Jó, te most az ára felől közelítesz, ez is érdekes kérdés, de engem kifejezetten 
> a teljesítmény-sűrűsége (W/kg) érdekelne, hogy mitől lenne jobb a bldc, mint az 
> aszinkron. Nekem kvalitatív átgondolásokból a jön ki, hogy az aszinkron kellene, 
> hogy jobb legyen, azért, mert nagyobb Bmax-ra gerjeszthető. Vagy valamit nem 
> tudok, nem értek. De már nem akarom annyira feszegetni a témát, mert még a végén 

Ehhez tudni kéne, hogy mekkora a térereje azoknak a mágneseknek. Te 
mérted a vinyó mágnest, de ebből én nem általánosítanék, mivel nem 
biztos hogy a motorba is ugyanolyan kerül, vagy hogy ha ugyanolyan 
anyagú is, akkor nem lehet-e erősebbre mágnesezni.

> Illetve még az lehet, hogy az aszinkron motorokat már jó régóta gyártja 
> boldog-boldogtalan, óriási hagyománya van, nagyon igénytelen, nem szokott 
> elektronikát igényelni, ezért a világon talán nagyságrendileg is többet 
> gyártanak belőle. A BLDC relatíve új, mindenféle elektronikákkal együtt működik 
> csak, spéci helyekre használják többnyire, szóval érthető, hogy az ára már csak 
> ezért is sokkal mackósabb.

Azért használják csak spéci helyekre, mert drága.
Ha olcsó lenne, akkor rengeteg helyen kimehetne a divatból a DC motor. :-)

A kefe forgalmazás és kommutátor felújítás helyett pedig újabb iparágak 
jöhetnének létre BLDC motorvezérlő gyártás és javítás címszó alatt. :-)

> Az elnevezése pedig érdekes. Ez végülis kifejezetten egy szinkrongép, olyan, 
> aminek nem gerjesztett, hanem állandó mágneses a forgórésze (vagy az állórésze, 
> ha úgy akarják), egyáltalán nem egyenáramú. De hát ez már beleivódott a 
> köztudatba, hogy az. Persze az elektronikával együtt már akár az, de így nézve 
> egy aszinkrongép is tekinthető egyenáramúnak. Ezzel szemben a kommutátoros 

Meg fogsz lepődni, de a legegyszerűbb BLDC vezérlő elektronika kihozható 
pár tranzisztorból és HALL jeladóból, és tényleg csak annyit csinál mint 
egy kommutátor. Kicsiben lásd pl. a műszer ventillátorok. Többnyire csak 
kétfázisúak, négyszögjel van a tekercseken (ezért is búgnak annyira 
zavaróan...)

Innen ered az elnevezés, hogy kívülről nézve ez egy DC motor. A 
kommutáció nem mechanikus, de az elektronika a motor része, az előnye 
hogy nincs kefe, meg az ezzel járó összes nyűg.

Az más kérdés, hogy ez a technológia többet tud ennél, ezért ilyen 
primitív vezérléssel ritkán használják. A legfőbb előnye szerintem az 
egyszerű, kézbentartható vezérelhetősége.

Az aszinkronnál általában nincs információd hogy pontosan hogyan áll a 
forgórész, a mezőt pedig ennek ismeretében folyamatosan forgatni kellene 
hogy pozícióban tartsd, önmagában nem lehet vele szervóhajtást 
készíteni. Ha a forgórészét pozíció jeladóval látjuk el, akkor már 
lehet, ezek a "vector drive" kódnevű AC-szervóhajtások.

Ennek ellenére hogy lehetséges, biztos vannak pontossági, gyorsasági 
vagy egyéb technikai korlátai. Nem mozgok ezen a területen, talán aki 
automatikával foglalkozik, hozzá tudna szólni.


A kérdésed tehát továbbra is jogos, biztos hogy a teljesítmény sűrűság 
környékén is lesz valami, mivel a BLDC motorok rendszerint kisebbek.


-- 
((( Móczik Gábor  )))--((( e|mail: pm-01 |@| progzmaster |.| hu )))
((( S.k.y.p.e.: moczik )))



More information about the Elektro mailing list