[elektro] generator->motor
Moczik Gabor
pm_levlista at progzmaster.hu
Sun May 2 17:41:37 CEST 2010
jhidvegi wrote:
> Jó, te most az ára felől közelítesz, ez is érdekes kérdés, de engem kifejezetten
> a teljesítmény-sűrűsége (W/kg) érdekelne, hogy mitől lenne jobb a bldc, mint az
> aszinkron. Nekem kvalitatív átgondolásokból a jön ki, hogy az aszinkron kellene,
> hogy jobb legyen, azért, mert nagyobb Bmax-ra gerjeszthető. Vagy valamit nem
> tudok, nem értek. De már nem akarom annyira feszegetni a témát, mert még a végén
Ehhez tudni kéne, hogy mekkora a térereje azoknak a mágneseknek. Te
mérted a vinyó mágnest, de ebből én nem általánosítanék, mivel nem
biztos hogy a motorba is ugyanolyan kerül, vagy hogy ha ugyanolyan
anyagú is, akkor nem lehet-e erősebbre mágnesezni.
> Illetve még az lehet, hogy az aszinkron motorokat már jó régóta gyártja
> boldog-boldogtalan, óriási hagyománya van, nagyon igénytelen, nem szokott
> elektronikát igényelni, ezért a világon talán nagyságrendileg is többet
> gyártanak belőle. A BLDC relatíve új, mindenféle elektronikákkal együtt működik
> csak, spéci helyekre használják többnyire, szóval érthető, hogy az ára már csak
> ezért is sokkal mackósabb.
Azért használják csak spéci helyekre, mert drága.
Ha olcsó lenne, akkor rengeteg helyen kimehetne a divatból a DC motor. :-)
A kefe forgalmazás és kommutátor felújítás helyett pedig újabb iparágak
jöhetnének létre BLDC motorvezérlő gyártás és javítás címszó alatt. :-)
> Az elnevezése pedig érdekes. Ez végülis kifejezetten egy szinkrongép, olyan,
> aminek nem gerjesztett, hanem állandó mágneses a forgórésze (vagy az állórésze,
> ha úgy akarják), egyáltalán nem egyenáramú. De hát ez már beleivódott a
> köztudatba, hogy az. Persze az elektronikával együtt már akár az, de így nézve
> egy aszinkrongép is tekinthető egyenáramúnak. Ezzel szemben a kommutátoros
Meg fogsz lepődni, de a legegyszerűbb BLDC vezérlő elektronika kihozható
pár tranzisztorból és HALL jeladóból, és tényleg csak annyit csinál mint
egy kommutátor. Kicsiben lásd pl. a műszer ventillátorok. Többnyire csak
kétfázisúak, négyszögjel van a tekercseken (ezért is búgnak annyira
zavaróan...)
Innen ered az elnevezés, hogy kívülről nézve ez egy DC motor. A
kommutáció nem mechanikus, de az elektronika a motor része, az előnye
hogy nincs kefe, meg az ezzel járó összes nyűg.
Az más kérdés, hogy ez a technológia többet tud ennél, ezért ilyen
primitív vezérléssel ritkán használják. A legfőbb előnye szerintem az
egyszerű, kézbentartható vezérelhetősége.
Az aszinkronnál általában nincs információd hogy pontosan hogyan áll a
forgórész, a mezőt pedig ennek ismeretében folyamatosan forgatni kellene
hogy pozícióban tartsd, önmagában nem lehet vele szervóhajtást
készíteni. Ha a forgórészét pozíció jeladóval látjuk el, akkor már
lehet, ezek a "vector drive" kódnevű AC-szervóhajtások.
Ennek ellenére hogy lehetséges, biztos vannak pontossági, gyorsasági
vagy egyéb technikai korlátai. Nem mozgok ezen a területen, talán aki
automatikával foglalkozik, hozzá tudna szólni.
A kérdésed tehát továbbra is jogos, biztos hogy a teljesítmény sűrűság
környékén is lesz valami, mivel a BLDC motorok rendszerint kisebbek.
--
((( Móczik Gábor )))--((( e|mail: pm-01 |@| progzmaster |.| hu )))
((( S.k.y.p.e.: moczik )))
More information about the Elektro
mailing list