[elektro] generator->motor

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
Sun May 2 10:56:44 CEST 2010


Moczik Gabor wrote:

>> Pont ezt a kérdést feszegetem. Engem inkább az érdekelne, hogy
>> mekkora a fajlagos nyomatéka, tehát ha két egyforma átmérő és hossz
>> van, mármint az érdemi részen, meg azonos a pólusszám is, akkor a
>> nyomaték kifejezetten a Bmax függvénye. Márpedig az akármiből is
>> készült állandó mágnes Bmax értéke nem tudja
>
> Elvileg nem kéne hogy extrém drága legyen egy BLDC motor.

Jó, te most az ára felől közelítesz, ez is érdekes kérdés, de engem kifejezetten 
a teljesítmény-sűrűsége (W/kg) érdekelne, hogy mitől lenne jobb a bldc, mint az 
aszinkron. Nekem kvalitatív átgondolásokból a jön ki, hogy az aszinkron kellene, 
hogy jobb legyen, azért, mert nagyobb Bmax-ra gerjeszthető. Vagy valamit nem 
tudok, nem értek. De már nem akarom annyira feszegetni a témát, mert még a végén 
kicsinálok egy üzletet, ezért meg is írtam Jenei Lászlónak, hogy inkább mégse 
hozza ide vagy hozzon össze a szakértőkkel. Annyira nem fontos, hogy akár én, 
akár itt más kiokosodjon, ha ennek az az ára, hogy hanygyányi esély keletkezzen 
az üzlet elvesztésére.

Amúgy valszleg mindenben igazad van az árral kapcsolatban.
Illetve még az lehet, hogy az aszinkron motorokat már jó régóta gyártja 
boldog-boldogtalan, óriási hagyománya van, nagyon igénytelen, nem szokott 
elektronikát igényelni, ezért a világon talán nagyságrendileg is többet 
gyártanak belőle. A BLDC relatíve új, mindenféle elektronikákkal együtt működik 
csak, spéci helyekre használják többnyire, szóval érthető, hogy az ára már csak 
ezért is sokkal mackósabb.

Az elnevezése pedig érdekes. Ez végülis kifejezetten egy szinkrongép, olyan, 
aminek nem gerjesztett, hanem állandó mágneses a forgórésze (vagy az állórésze, 
ha úgy akarják), egyáltalán nem egyenáramú. De hát ez már beleivódott a 
köztudatba, hogy az. Persze az elektronikával együtt már akár az, de így nézve 
egy aszinkrongép is tekinthető egyenáramúnak. Ezzel szemben a kommutátoros 
tényleg egyenáramú kintről nézve, mert abban az átalakító be van építve: a 
kommutátor intézi az elektronika szerepét. A forgórész pozíciójából nézve 
nagyonis váltóáramú. Persze az állórész felől nézve meg egyen, de ez lenne egy 
kifordított szinkrongép is, aminek a mágnesei vagy a gerjesztése kívül van. 
Illetve a nem kifordított meg belülről nézve egyenáramú. :)

Viszont az aszinkron sehogysem az, annak általában az állórész felől nézve van 
egy fordulatszámközeli freki, a forgórészen meg egy alacsony freki. A forgórész 
aszinkronban forog a betápfrekijű mezőhöz képest, nem azzal szinkronban, mint a 
BLDC vagy szinkrongép esetén.

Anno volt ilyen a tanultak között, hogy "egységes villamosgép elmélet". Tehát 
voltak, akik matematikailag az összes fellelhető villamosgépet egységes 
egyenletrendszerekkel le tudták írni. Sőt, valami fazon börtönbe került, és ott 
dolgozott ki valami ilyesmit, ha jól rémlik, de név az már nem jut eszembe.

hjozsi 



More information about the Elektro mailing list