[elektro] generator->motor

Moczik Gabor pm_levlista at progzmaster.hu
Sun May 2 02:28:46 CEST 2010


jhidvegi wrote:
>> teljesítménysűrűségüekazonos vas mellett.Miért nem csinálnak minden
>> motort ilyenre ? Mert k*rva drága az aszinkronhoz képest.
> 
> Pont ezt a kérdést feszegetem. Engem inkább az érdekelne, hogy mekkora a 
> fajlagos nyomatéka, tehát ha két egyforma átmérő és hossz van, mármint az érdemi 
> részen, meg azonos a pólusszám is, akkor a nyomaték kifejezetten a Bmax 
> függvénye. Márpedig az akármiből is készült állandó mágnes Bmax értéke nem tudja 

Elvileg nem kéne hogy extrém drága legyen egy BLDC motor.
Amit Jenei László említett, hogy ha nekiáll megvenni a trafólemezt, már 
akkor drágább, az nem igazán reális, mert hát az aszinkron motorba is 
kell ugyanolyan állórész.

Az árkülönbség meghatározásához meg kell nézni mi tér el a két motorban. 
A 3 darab HALL jeladó árát szerintem nyugodtan elhanyagolhatjuk, már 
csak a forgórész marad. Az aszinkronban van pár kiló alumínium és vas, a 
BLDC-ben pár kiló mágnes. Vélhetően a mágnes drágább, de vajon annyival, 
hogy ettől 2-3x drágább kéne hogy legyen a motor?

Szerintem nem.

A BLDC a jelenlegi professzionális technológia, és a "nagyoktól" azért 
drága, mert marketing okból annyiért adják, kicsiben gyártva meg azért, 
mint minden más: nem lehet fillérekért hozzájutni az alapanyaghoz.

Jenei úr szerintem nem havi tíz-százezer darabokat gyárt, nincs 
űberkedvezményes beszerzési forrása, ezért nem tudhatja olcsón adni.

-------------

Mellesleg a generátor motorként való felhasználásával marha jó ötletet 
adtatok, mivel régebben kerestem DC motor kiváltására olcsó 6-700W 
körüli BLDC motort, de nem találtam. Most újraindulhat a project, de 
ezennel népszerű (=olcsó és könnyű beszerezni) gk. generátort keresek 
majd, amit megfelelően át lehet alakítani.

-- 
((( Móczik Gábor  )))--((( e|mail: pm-01 |@| progzmaster |.| hu )))
((( S.k.y.p.e.: moczik )))



More information about the Elektro mailing list