[elektro] generator->motor
Moczik Gabor
pm_levlista at progzmaster.hu
Sun May 2 02:28:46 CEST 2010
jhidvegi wrote:
>> teljesítménysűrűségüekazonos vas mellett.Miért nem csinálnak minden
>> motort ilyenre ? Mert k*rva drága az aszinkronhoz képest.
>
> Pont ezt a kérdést feszegetem. Engem inkább az érdekelne, hogy mekkora a
> fajlagos nyomatéka, tehát ha két egyforma átmérő és hossz van, mármint az érdemi
> részen, meg azonos a pólusszám is, akkor a nyomaték kifejezetten a Bmax
> függvénye. Márpedig az akármiből is készült állandó mágnes Bmax értéke nem tudja
Elvileg nem kéne hogy extrém drága legyen egy BLDC motor.
Amit Jenei László említett, hogy ha nekiáll megvenni a trafólemezt, már
akkor drágább, az nem igazán reális, mert hát az aszinkron motorba is
kell ugyanolyan állórész.
Az árkülönbség meghatározásához meg kell nézni mi tér el a két motorban.
A 3 darab HALL jeladó árát szerintem nyugodtan elhanyagolhatjuk, már
csak a forgórész marad. Az aszinkronban van pár kiló alumínium és vas, a
BLDC-ben pár kiló mágnes. Vélhetően a mágnes drágább, de vajon annyival,
hogy ettől 2-3x drágább kéne hogy legyen a motor?
Szerintem nem.
A BLDC a jelenlegi professzionális technológia, és a "nagyoktól" azért
drága, mert marketing okból annyiért adják, kicsiben gyártva meg azért,
mint minden más: nem lehet fillérekért hozzájutni az alapanyaghoz.
Jenei úr szerintem nem havi tíz-százezer darabokat gyárt, nincs
űberkedvezményes beszerzési forrása, ezért nem tudhatja olcsón adni.
-------------
Mellesleg a generátor motorként való felhasználásával marha jó ötletet
adtatok, mivel régebben kerestem DC motor kiváltására olcsó 6-700W
körüli BLDC motort, de nem találtam. Most újraindulhat a project, de
ezennel népszerű (=olcsó és könnyű beszerezni) gk. generátort keresek
majd, amit megfelelően át lehet alakítani.
--
((( Móczik Gábor )))--((( e|mail: pm-01 |@| progzmaster |.| hu )))
((( S.k.y.p.e.: moczik )))
More information about the Elektro
mailing list