[elektro] generator->motor
Skandar Graun
sgraun at gmail.com
Sat May 1 17:54:33 CEST 2010
Józsi mellett szakmai érvrendszert hozni elég nehéz.
Amit ő nem mond el, az már nem is lényeges. :)
Amit viszont hozzátennék: Az omronnak van olyan frekvenciaváltója,
ami, igaz, visszacsatoló impulzusadóval, tudja a 0%-on a 100%
nyomatékot.
Aszinkron motorral. Az, amit én használok az emelőgépekben, csak az
áramfigyeléssel képes 10%-tól teljes nyomatékkal dolgozni, külön
jeladó nélkül.
Féküzemben a fellépő egyenkomponens (generátor üzem) miatt külön
fékellenállásokat használ a frekvenciaváltó.
2010/5/1 jhidvegi <jhidvegi at gmail.com>:
> jenei lászló wrote:
>> Én nem értek igazán a motorok lelkivilágához a tervezést szakikra
>> bízom.Persze megkérdeztem én is már ezta dolgot. Az egyik ,hogy hány
>> T.re lehet telíteni a vasat . Ha jól emlékszem a normál aszinkron
>> motorokatkb.0.7T -re méretezik a BLDC -t kb.1.3-ra. Legalább is ennél
>
> Ez azért furcsa, mert maga a mágnes, ha megfeszünek, se lesz jobb 0,5T-nál,
> hacsaknem összeszerelve felmágnesezve ez több lehet. De hogy 1,3 nem, abban
> szinte biztos vagyok. Honnan van az adat?
>
> A másik meg, hogy aszinkron motoroknál kizárólag a fesztől függ (adott frekin),
> hogy mennyi lesz a Bmax.
>
> A nemszínuszos mező szerintem csak hátrány, inkább elektronikai okai lehetnek,
> hogy ezt használják. Akármiből is van a forgórész, ha mondjuk az állórészen
> vannak a tekercsek, a nemszínuszos gerjesztés felharmonikus mezőket eredményed,
> ez plusz veszteséget okoz. Nem is sejtettem, hogy a bldc-ben nem színuszos mezőt
> használnak.
>
>> terhelést táplálunk . A másik ok: Pl. 2.2kW 940 Ford/perc aszinkron=
>> 4kW 2000 ford/perc BLDC.Ebből következik , hogy azonos
>> fordulatraméretezve messze nem lesz közel 2-szeres teljesítmény
>> növekedés.
>
> Aha. Szóval a teljesímény-növekedés mögött fordulatszám-növekedés áll
> alapvetően. Így már érthető a dolog.
>
>> Az is világos 0 fordulaton nincs a motornakteljesítménye,
>
> Persze, etekintetben semmi vita nincs, ez természetes. Egy krovával is ki tudok
> fejteni jó nagy nyomatékot, pl amikor meghúzom a kerékcsavart, de a teljesítmény
> a végén nulla. Pedig akkor a legnagyobb a nyomaték.
>
>> súlykülönbség. Az aszinkron motorok képtelenek tartósan nagy
>> nyomatékra 0 vagy ehhez közelifordulatokon. Közúton ez
>
> Dehogy képtelenek! Csak hűtésen múlik. Ezzel együtt ez egy komoly érv a bldc
> mellett, hiszen neki ilyenkor csak a tekercsekben keletkezik hő, amit persze
> szintén külső szellőzővel célszerű elvinni.
> Amúgy egy aszinkron motor is képes 4 negyedes üzemmódra! Ez inverter vezérlés
> kérdése, semmi más!
>
>> Ha nincs fordulat nem képződik a kalickánban
>> megfelelő áram , nincs ellenmotoros erő.4/4-es hajtáról ne is
>> beszéljünk.
>
> Nem, itt valami tévedés van. Semmi más nem kell a nyomatékhoz a kalickás
> motornál, mint hogy a forgórészhez képest a nyomaték irányában legyen egy lassan
> forgó mező. Ha ez erre forog lassan, akkor erre fejt ki nyomatékot, ha arra,
> akkor meg arra. Tehát egy álló motor is tud nyomatékmentesől kezdve előre
> illetve hátrafelé is kifejteni a max nyomatékot. De más fordulatokon is ugyanígy
> létrejöhet kétirányban nyomaték. Pl ha forog a motor az A irányban (legyen ez az
> előre) 1000-rel, és a mező 1010-zel forog, akkor A irányú lesz a nyomaték, tehát
> motorként viselkedik. Ezzel szemben, ha 990-nel forog a mező, akkor fékez a
> motor, vagyis átmegy generátor üzemmódba, visszatáplál. Persze ehhez olyan
> elektronika kell, hogy képes is legyen fogadni a delejt.
>
> A bldc és az aszinkron között csak az az elvi különbség, hogy a bldc-nél
> mindenképpen együtt forog a forgórész a mezővel, míg az aszinkronnál mindig
> lemarad vagy előresiet a forgórész a mezőhöz képest. Az eltérés
> (fordulatszám-különbség) a nyomatékkal arányos az üzemi tartományokban.
>
>> veszteségeket felejtenénk.Valami olyasmit mondanak a hozzáértők ,
>> hogy a BLDC motorok a legnagyobb fajlagos
>> teljesítménysűrűségüekazonos vas mellett.Miért nem csinálnak minden
>> motort ilyenre ? Mert k*rva drága az aszinkronhoz képest.
>
> Pont ezt a kérdést feszegetem. Engem inkább az érdekelne, hogy mekkora a
> fajlagos nyomatéka, tehát ha két egyforma átmérő és hossz van, mármint az érdemi
> részen, meg azonos a pólusszám is, akkor a nyomaték kifejezetten a Bmax
> függvénye. Márpedig az akármiből is készült állandó mágnes Bmax értéke nem tudja
> sosem elérni azt, amit árammal tudnak létrehozni egy lágyvasban. Ezért nem értem
> ezt a teljesítménynövekedési témát. Én arra találtam fogni az egészet, hogy a
> aszinkron motorhoz sosem rendelnek invertert, azt mindig a hálózati frekivel
> nézik, míg a BLDC-hez akár többszáz Hz-et is hozzárendelnek.
>
> Pedig láttam már olyan kézi vegyianyag-szivattyút, amiben pici aszinkron motor
> volt, meg egy hozzá való kis inverter benne a nyélben. Az nem 50Hz-et kapott,
> mármint a motor.
>
> Az ilyen motorok max frekijét a vas szabja meg. Méghozzá az a vas, amin a
> tekercs van. Ha lemezelt, akkor nem mindegy, mi az anyaga, milyen vékonyak a
> lemezek.... A forgórészen mindig alacsony a freki, ha inverterrel nyomatják,
> illegve a bldc-nél nulla.
>
> Így nézve a forgórészen a fordulatszámkorlát mechanikai jellegű, mi az, amitől
> nem akar szétrepülni.
>
>> De miért is érdemes aszinkront átalakítani? Mert ez a legolcsóbb
>> megoldás ahhoz , hogy megfelelőkarakterisztikájú gépet kapjunk.
>> Mondok egy példat . Egy 5.5kW aszinkron gép kompletten lefestve,
> ...
>> ára.Elnézést kérek ezért a szakszerűtlen válaszért,de ha tényleg
>> komolyan érdekel az elvi része ,akkor konzultálokaz illetékessel és
>> pontos adatokkal szolgálok a kérdéseidre . Üdv!ljenei
>
> Ha hajlandó velem szóbaállni, én örülnék neki, mert tényleg nem értem, miért
> jobb a bldc motor azonos paraméterek mellett - kivéve azt a pár jellemzőt, amit
> én is felvetettem.
> Még jobb lenne, ha a listán lenne hajlandó kicsit irogatni, mert azért vannak
> itt, akik értelmesebben tudnának kérdezni. Mindannyian sokat tanulhatnánk
> belőle, már akit a téma érdekel.
>
> Köszi előre is - hjozsi
>
> -----------------------------------------
> elektro[-flame|-etc]
>
More information about the Elektro
mailing list