[elektro] generator->motor

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
Sat May 1 16:44:40 CEST 2010


jenei lászló wrote:
> Én nem értek igazán a motorok lelkivilágához a tervezést szakikra
> bízom.Persze megkérdeztem én is már ezta dolgot. Az egyik ,hogy hány
> T.re lehet telíteni a vasat . Ha jól emlékszem a normál aszinkron
> motorokatkb.0.7T -re méretezik a BLDC -t kb.1.3-ra. Legalább is ennél

Ez azért furcsa, mert maga a mágnes, ha megfeszünek, se lesz jobb 0,5T-nál, 
hacsaknem összeszerelve felmágnesezve ez több lehet. De hogy 1,3 nem, abban 
szinte biztos vagyok. Honnan van az adat?

A másik meg, hogy aszinkron motoroknál kizárólag a fesztől függ (adott frekin), 
hogy mennyi lesz a Bmax.

A nemszínuszos mező szerintem csak hátrány, inkább elektronikai okai lehetnek, 
hogy ezt használják. Akármiből is van a forgórész, ha mondjuk az állórészen 
vannak a tekercsek, a nemszínuszos gerjesztés felharmonikus mezőket eredményed, 
ez plusz veszteséget okoz. Nem is sejtettem, hogy a bldc-ben nem színuszos mezőt 
használnak.

> terhelést táplálunk . A másik ok: Pl. 2.2kW 940 Ford/perc aszinkron=
> 4kW 2000 ford/perc BLDC.Ebből következik , hogy azonos
> fordulatraméretezve messze nem lesz közel 2-szeres teljesítmény
> növekedés.

Aha. Szóval a teljesímény-növekedés mögött fordulatszám-növekedés áll 
alapvetően. Így már érthető a dolog.

> Az is világos 0 fordulaton nincs a motornakteljesítménye,

Persze, etekintetben semmi vita nincs, ez természetes. Egy krovával is ki tudok 
fejteni jó nagy nyomatékot, pl amikor meghúzom a kerékcsavart, de a teljesítmény 
a végén nulla. Pedig akkor a legnagyobb a nyomaték.

> súlykülönbség. Az aszinkron motorok képtelenek tartósan nagy
> nyomatékra 0 vagy ehhez közelifordulatokon. Közúton ez

Dehogy képtelenek! Csak hűtésen múlik. Ezzel együtt ez egy komoly érv a bldc 
mellett, hiszen neki ilyenkor csak a tekercsekben keletkezik hő, amit persze 
szintén külső szellőzővel célszerű elvinni.
Amúgy egy aszinkron motor is képes 4 negyedes üzemmódra! Ez inverter vezérlés 
kérdése, semmi más!

> Ha nincs fordulat nem képződik a kalickánban
> megfelelő áram , nincs ellenmotoros erő.4/4-es hajtáról ne is
> beszéljünk.

Nem, itt valami tévedés van. Semmi más nem kell a nyomatékhoz a kalickás 
motornál, mint hogy a forgórészhez képest a nyomaték irányában legyen egy lassan 
forgó mező. Ha ez erre forog lassan, akkor erre fejt ki nyomatékot, ha arra, 
akkor meg arra. Tehát egy álló motor is tud nyomatékmentesől kezdve előre 
illetve hátrafelé is kifejteni a max nyomatékot. De más fordulatokon is ugyanígy 
létrejöhet kétirányban nyomaték. Pl ha forog a motor az A irányban (legyen ez az 
előre) 1000-rel, és a mező 1010-zel forog, akkor A irányú lesz a nyomaték, tehát 
motorként viselkedik. Ezzel szemben, ha 990-nel forog a mező, akkor fékez a 
motor, vagyis átmegy generátor üzemmódba, visszatáplál. Persze ehhez olyan 
elektronika kell, hogy képes is legyen fogadni a delejt.

A bldc és az aszinkron között csak az az elvi különbség, hogy a bldc-nél 
mindenképpen együtt forog a forgórész a mezővel, míg az aszinkronnál mindig 
lemarad vagy előresiet a forgórész a mezőhöz képest. Az eltérés 
(fordulatszám-különbség) a nyomatékkal arányos az üzemi tartományokban.

> veszteségeket felejtenénk.Valami  olyasmit mondanak a hozzáértők ,
> hogy a BLDC motorok a legnagyobb fajlagos
> teljesítménysűrűségüekazonos vas mellett.Miért nem csinálnak minden
> motort ilyenre ? Mert k*rva drága az aszinkronhoz képest.

Pont ezt a kérdést feszegetem. Engem inkább az érdekelne, hogy mekkora a 
fajlagos nyomatéka, tehát ha két egyforma átmérő és hossz van, mármint az érdemi 
részen, meg azonos a pólusszám is, akkor a nyomaték kifejezetten a Bmax 
függvénye. Márpedig az akármiből is készült állandó mágnes Bmax értéke nem tudja 
sosem elérni azt, amit árammal tudnak létrehozni egy lágyvasban. Ezért nem értem 
ezt a teljesítménynövekedési témát. Én arra találtam fogni az egészet, hogy a 
aszinkron motorhoz sosem rendelnek invertert, azt mindig a hálózati frekivel 
nézik, míg a BLDC-hez akár többszáz Hz-et is hozzárendelnek.

Pedig láttam már olyan kézi vegyianyag-szivattyút, amiben pici aszinkron motor 
volt, meg egy hozzá való kis inverter benne a nyélben. Az nem 50Hz-et kapott, 
mármint a motor.

Az ilyen motorok max frekijét a vas szabja meg. Méghozzá az a vas, amin a 
tekercs van. Ha lemezelt, akkor nem mindegy, mi az anyaga, milyen vékonyak a 
lemezek.... A forgórészen mindig alacsony a freki, ha inverterrel nyomatják, 
illegve a bldc-nél nulla.

Így nézve a forgórészen a fordulatszámkorlát mechanikai jellegű, mi az, amitől 
nem akar szétrepülni.

> De miért is érdemes aszinkront átalakítani? Mert ez a legolcsóbb
> megoldás ahhoz , hogy megfelelőkarakterisztikájú gépet kapjunk.
> Mondok egy példat . Egy 5.5kW aszinkron gép kompletten lefestve,
...
> ára.Elnézést kérek ezért a szakszerűtlen válaszért,de ha tényleg
> komolyan érdekel az elvi része ,akkor konzultálokaz illetékessel és
> pontos adatokkal szolgálok a kérdéseidre . Üdv!ljenei

Ha hajlandó velem szóbaállni, én örülnék neki, mert tényleg nem értem, miért 
jobb a bldc motor azonos paraméterek mellett - kivéve azt a pár jellemzőt, amit 
én is felvetettem.
Még jobb lenne, ha a listán lenne hajlandó kicsit irogatni, mert azért vannak 
itt, akik értelmesebben tudnának kérdezni. Mindannyian sokat tanulhatnánk 
belőle, már akit a téma érdekel.

Köszi előre is - hjozsi 



More information about the Elektro mailing list