[elektro] generator->motor
jhidvegi
jhidvegi at gmail.com
Sat May 1 16:44:40 CEST 2010
jenei lászló wrote:
> Én nem értek igazán a motorok lelkivilágához a tervezést szakikra
> bízom.Persze megkérdeztem én is már ezta dolgot. Az egyik ,hogy hány
> T.re lehet telíteni a vasat . Ha jól emlékszem a normál aszinkron
> motorokatkb.0.7T -re méretezik a BLDC -t kb.1.3-ra. Legalább is ennél
Ez azért furcsa, mert maga a mágnes, ha megfeszünek, se lesz jobb 0,5T-nál,
hacsaknem összeszerelve felmágnesezve ez több lehet. De hogy 1,3 nem, abban
szinte biztos vagyok. Honnan van az adat?
A másik meg, hogy aszinkron motoroknál kizárólag a fesztől függ (adott frekin),
hogy mennyi lesz a Bmax.
A nemszínuszos mező szerintem csak hátrány, inkább elektronikai okai lehetnek,
hogy ezt használják. Akármiből is van a forgórész, ha mondjuk az állórészen
vannak a tekercsek, a nemszínuszos gerjesztés felharmonikus mezőket eredményed,
ez plusz veszteséget okoz. Nem is sejtettem, hogy a bldc-ben nem színuszos mezőt
használnak.
> terhelést táplálunk . A másik ok: Pl. 2.2kW 940 Ford/perc aszinkron=
> 4kW 2000 ford/perc BLDC.Ebből következik , hogy azonos
> fordulatraméretezve messze nem lesz közel 2-szeres teljesítmény
> növekedés.
Aha. Szóval a teljesímény-növekedés mögött fordulatszám-növekedés áll
alapvetően. Így már érthető a dolog.
> Az is világos 0 fordulaton nincs a motornakteljesítménye,
Persze, etekintetben semmi vita nincs, ez természetes. Egy krovával is ki tudok
fejteni jó nagy nyomatékot, pl amikor meghúzom a kerékcsavart, de a teljesítmény
a végén nulla. Pedig akkor a legnagyobb a nyomaték.
> súlykülönbség. Az aszinkron motorok képtelenek tartósan nagy
> nyomatékra 0 vagy ehhez közelifordulatokon. Közúton ez
Dehogy képtelenek! Csak hűtésen múlik. Ezzel együtt ez egy komoly érv a bldc
mellett, hiszen neki ilyenkor csak a tekercsekben keletkezik hő, amit persze
szintén külső szellőzővel célszerű elvinni.
Amúgy egy aszinkron motor is képes 4 negyedes üzemmódra! Ez inverter vezérlés
kérdése, semmi más!
> Ha nincs fordulat nem képződik a kalickánban
> megfelelő áram , nincs ellenmotoros erő.4/4-es hajtáról ne is
> beszéljünk.
Nem, itt valami tévedés van. Semmi más nem kell a nyomatékhoz a kalickás
motornál, mint hogy a forgórészhez képest a nyomaték irányában legyen egy lassan
forgó mező. Ha ez erre forog lassan, akkor erre fejt ki nyomatékot, ha arra,
akkor meg arra. Tehát egy álló motor is tud nyomatékmentesől kezdve előre
illetve hátrafelé is kifejteni a max nyomatékot. De más fordulatokon is ugyanígy
létrejöhet kétirányban nyomaték. Pl ha forog a motor az A irányban (legyen ez az
előre) 1000-rel, és a mező 1010-zel forog, akkor A irányú lesz a nyomaték, tehát
motorként viselkedik. Ezzel szemben, ha 990-nel forog a mező, akkor fékez a
motor, vagyis átmegy generátor üzemmódba, visszatáplál. Persze ehhez olyan
elektronika kell, hogy képes is legyen fogadni a delejt.
A bldc és az aszinkron között csak az az elvi különbség, hogy a bldc-nél
mindenképpen együtt forog a forgórész a mezővel, míg az aszinkronnál mindig
lemarad vagy előresiet a forgórész a mezőhöz képest. Az eltérés
(fordulatszám-különbség) a nyomatékkal arányos az üzemi tartományokban.
> veszteségeket felejtenénk.Valami olyasmit mondanak a hozzáértők ,
> hogy a BLDC motorok a legnagyobb fajlagos
> teljesítménysűrűségüekazonos vas mellett.Miért nem csinálnak minden
> motort ilyenre ? Mert k*rva drága az aszinkronhoz képest.
Pont ezt a kérdést feszegetem. Engem inkább az érdekelne, hogy mekkora a
fajlagos nyomatéka, tehát ha két egyforma átmérő és hossz van, mármint az érdemi
részen, meg azonos a pólusszám is, akkor a nyomaték kifejezetten a Bmax
függvénye. Márpedig az akármiből is készült állandó mágnes Bmax értéke nem tudja
sosem elérni azt, amit árammal tudnak létrehozni egy lágyvasban. Ezért nem értem
ezt a teljesítménynövekedési témát. Én arra találtam fogni az egészet, hogy a
aszinkron motorhoz sosem rendelnek invertert, azt mindig a hálózati frekivel
nézik, míg a BLDC-hez akár többszáz Hz-et is hozzárendelnek.
Pedig láttam már olyan kézi vegyianyag-szivattyút, amiben pici aszinkron motor
volt, meg egy hozzá való kis inverter benne a nyélben. Az nem 50Hz-et kapott,
mármint a motor.
Az ilyen motorok max frekijét a vas szabja meg. Méghozzá az a vas, amin a
tekercs van. Ha lemezelt, akkor nem mindegy, mi az anyaga, milyen vékonyak a
lemezek.... A forgórészen mindig alacsony a freki, ha inverterrel nyomatják,
illegve a bldc-nél nulla.
Így nézve a forgórészen a fordulatszámkorlát mechanikai jellegű, mi az, amitől
nem akar szétrepülni.
> De miért is érdemes aszinkront átalakítani? Mert ez a legolcsóbb
> megoldás ahhoz , hogy megfelelőkarakterisztikájú gépet kapjunk.
> Mondok egy példat . Egy 5.5kW aszinkron gép kompletten lefestve,
...
> ára.Elnézést kérek ezért a szakszerűtlen válaszért,de ha tényleg
> komolyan érdekel az elvi része ,akkor konzultálokaz illetékessel és
> pontos adatokkal szolgálok a kérdéseidre . Üdv!ljenei
Ha hajlandó velem szóbaállni, én örülnék neki, mert tényleg nem értem, miért
jobb a bldc motor azonos paraméterek mellett - kivéve azt a pár jellemzőt, amit
én is felvetettem.
Még jobb lenne, ha a listán lenne hajlandó kicsit irogatni, mert azért vannak
itt, akik értelmesebben tudnának kérdezni. Mindannyian sokat tanulhatnánk
belőle, már akit a téma érdekel.
Köszi előre is - hjozsi
More information about the Elektro
mailing list