[elektro] generator->motor
jenei lászló
ljenei at freemail.hu
Sat May 1 16:16:49 CEST 2010
Én nem értek igazán a motorok lelkivilágához a tervezést szakikra bízom.Persze megkérdeztem én is már ezta dolgot. Az egyik ,hogy hány T.re lehet telíteni a vasat . Ha jól emlékszem a normál aszinkron motorokatkb.0.7T -re méretezik a BLDC -t kb.1.3-ra. Legalább is ennél a motornál. Ezzel összefügg , hogy nem szinusos azáram, hanem trapézos , így a táp időben "kiül"tehát van egy egyenes szakasz amikor a vasnak van idejetelítődni. Ettől lesz motor DC , hiszen ugyan úgy müködik mint egy kefés kommutációjú DC motor, csak a felfutásideje hosszabb mintha négyszöggel lenne hajtva (így tesztelik is az új motorokat). A karakterisztikáját meg hagyjukhiszen induktív terhelést táplálunk . A másik ok: Pl. 2.2kW 940 Ford/perc aszinkron= 4kW 2000 ford/perc BLDC.Ebből következik , hogy azonos fordulatraméretezve messze nem lesz közel 2-szeres teljesítmény növekedés. Az is világos 0 fordulaton nincs a motornakteljesítménye, hiszen nincs elmozdulás .Ezért fontos milyen üzemű a motor, milyen terhelést kap. A 200kW sportkocsinak is akkora a teljesítmény mint a 200kW traktornak .Próbáljuk felcserélni a feladatukat!Az eredményt előre boritékolhatjuk.Nézzük meg mekkora a két motor közti súlykülönbség. Az aszinkron motorok képtelenek tartósan nagy nyomatékra 0 vagy ehhez közelifordulatokon. Közúton ez megengedhetetlen , hogy egy erős emelkedőn dugóban araszolva ne legyen elegendőnyomaték. Ha nincs fordulat nem képződik a kalickánban megfelelő áram , nincs ellenmotoros erő.4/4-es hajtáról ne is beszéljünk. De hajókba használnak kalickás motort(azért sem írok motrot,mert rámfogjátok hogy csak fehérvárváron mondják így :-)) inverterrel. 50-80 fordulaton szinte semmit nem terhel acsiga , nagyobb fordulaton pedig szépen be lehet terhelni. Csak a veszteségeket felejtenénk.Valami olyasmit mondanak a hozzáértők , hogy a BLDC motorok a legnagyobb fajlagos teljesítménysűrűségüekazonos vas mellett.Miért nem csinálnak minden motort ilyenre ? Mert k*rva drága az aszinkronhoz képest.Ha kifejezetten BLDC-re teveznek egy gépet , akkor a sztrator alakja szemmel láthatóan különbözik .Jóval több rezet lehet belepakolni azonos vaskeresztmetszet mellett.Gondolom a magasabb indukcíó miatt(vagy mi).
De miért is érdemes aszinkront átalakítani? Mert ez a legolcsóbb megoldás ahhoz , hogy megfelelőkarakterisztikájú gépet kapjunk. Mondok egy példat . Egy 5.5kW aszinkron gép kompletten lefestve, becsomagolvabevizsgálva 70-80k Ft. Az én motoromnál csak az üres szrtator lemez (400db) 89k Ft. Ezt ide kell hozatniegyenként 1/horonyszám össze kell forgatni, összehegeszteni készülében és a külsö palástot méretre köszörülni.És ekkor még csak 16kg vas van a kezemben. 8-10% hatásfok javulásnak sok-sok százezer forint az az ára.Elnézést kérek ezért a szakszerűtlen válaszért,de ha tényleg komolyan érdekel az elvi része ,akkor konzultálokaz illetékessel és pontos adatokkal szolgálok a kérdéseidre . Üdv!ljenei
jhidvegi <jhidvegi at gmail.com> írta:
>jenei lászló wrote:
>> Én gyártok 3.9Kw - os és 5.5Kw - os BLDC motorokat . A kisebb motort
>> 2,2Kw -os 6 pólusú aszinkronmotorból alakítom ki (48V-os
>
>Lehetne egy kérdésem?
>Az átalakítás után hogy alakul a teljesítmény az eredetivel azonos fordulaton
>nézve?
>
>Tulajdonképpen azért kérdezem, mert már mértem pl winyóból való neodinium
>mágneseket, és az jött ki, hogy kis légrésre szorítva (vasakkal alaposan
>körbepatkolva) magától kb 0,5T-t tud egy ilyen. Miközben egy bármilyen aszinkron
>motorban simán lehet akár telítésig is elmenni.
>
>Ha magas a B, akkor kicsi a szlip. Végülis úgy tűnik nekem, hogy a BLDC-nek csak
>itt van nyeresége, elmarad a szlip.
>Persze elektromos előnyök is vannak, pl nem kér meddőteljesítményt, illetve
>bármilyen terhelésre képes generátorként is működni, meg mivel van jeladó benne,
>egészen pontos hajtás építhető, tehát pl az elfordulások számát is meg lehet
>határozni. De járműnél ennek nem sok előnye van szerintem, vagy igen? Mi még az
>előny? Miért érdemes egy aszinkron motort bldc-vé alakítani?
>
>Ezek valódi kérdések akarnak lenni, nem belekötés! Remélem, senki nem veszi
>annak. Tényleg szeretném érteni.
>
>hjozsi
>
>-----------------------------------------
> elektro[-flame|-etc]
<a href="http://ad.adverticum.net/b/cl,1,73468,1594255,1591992/click.prm" target="_blank">________________________________________________________<br>Református: 0066
211 intézmény, 4 120 munkatárs, 184 000 találkozás
<br></a>
More information about the Elektro
mailing list