[elektro] Ember formájú villanyoszlopok

potyo potyo.ada at gmail.com
Thu Aug 26 13:32:14 CEST 2010


2010/8/26 jhidvegi <jhidvegi at gmail.com>:
> Kormos Imre wrote:
>> Hmm. Akkor egy mondjuk 100W-osra tervezett autógenerátorból tartósan
>> vehetek ki mondjuk 500W-ot, ha a gerjesztéssel elengedem 60-70V-ig,
>> és utána kötök egy DC-DC-t vissza 12V-ra? Hogy alakul ilyenkor ez
>> mágnesesen?
>
> Pontosan! Ha kicsi a fordulatszám, akkor kijön belőle dc oldalon a 14V 100W-nak
> megfelelő kb 7A, és a tekercseknek az ennek megfelelő váltóáram azon a kis
> fordulaton nem gond.
>
> Ha felpörgeted, megjavul a hűtés, tehát úgy még többet tud. Ha csak ugyanannyit
> veszel ki belőle áramban, akkor kb lineárisan nő a teljesítmény.
>
> Mágnesesen az van, hogy a fluxus marad (gerjesztőáram állandó), és csak a freki
> nő.
>
> Azt nem tudom, hogy az állórész vas hogy van méretezve freki szempontjából. Ha
> nagyon felpörgetik, nincs-e az adott B mellett túl nagy hiszterézis-veszteség,
> ezt mérni kellene. Mérni meg úgy lehetne, hogy üresben hajtom a generátort
> jókora fordulaton, és megnézem, hogy akar-e melegedni nem a csapágy oldalon. Ha
> melegszik áram nélkül (csak gerjesztőáram van), akkor meg lehet saccolni, hogy
> ez származhat-e hiszterézis-veszteségből. Pl úgy, hogy ha kissé csökkentem a
> gerjesztést, és durván csökken a melegedés, akkor igen, ha meg nincs vagy
> jelentéktelen a melegedés eleve, akkor a probléma nem áll fenn. Ha bele lehet
> nyúlni a masinába, meg lehet esetleg mérni a B-t. Ha messze 1T alatt van, én nem
> számítanék hiszterézis veszteségre magasabb fordulaton sem. (Valszleg 2 pólusú a
> cucc, tehát ha mondjuk 10-15ezerrel pörög, akkor 160-250Hz-es a kijövő freki,
> ezt nem érzem cikisnek. De gőzöm sincs, hány pólusú. Ha sok, mondjuk 6, akkor
> már ráközelíthet a kHz-re, az már nem olyan lényegtelen.)

Forgórész sokpólusú az autógenerátorokban, úgy 12, ha jól emlékszem.

>
> A megnőtt fesz miatt nincs kizárva, hogy diódákat kell cserélni, illetve
> direktben kivezetve más tipusú külső hidat alkalmazni.

Ez szinte biztos, sőt manapság szoktak ide zénereket rakni, hogy ha a
szabályzás elszáll, akkor ezek megvédjék az autó többi részét a
túlfeszültségtől.

>
> Egy autó generátor natúrban azért jópárszáz W-os, amit alapjáraton is tud. Ha
> 5-szörösére pörgetik, akkor a teljesítmény is 5-szörös, sőt, a megnőtt hűtés
> (légáram) miatt akár jelentősen több is lehet.

Kis fordulatnál az armatúravisszahatás jelentősen korlátozza az
áramot, 1800 körüli tengelyfordulatnál a névleges áram 30-40
százalékát tudják csak a gyári adatlapok szerint (persze a valóság
lehet ettől több, mértem már 48A-t kicsorogni egy 55A-es generátorból
alapjáraton, miközben csak 23A van megadva rá, de ez egy kb. húsz éves
volt, maiak szerintem jobban ki vannak centizve). 6000 fordulatnál
tudják a névleges áramot a gyár szerint. Maximális fordulatként eddig
12-25000 közötti számokat láttam megadva tipustól függően. Normál
utcai autó generátora szerintem 15000 környékét tudhat.

> Próbához, méréshez sosem volt szerencsém, szóval ezek csak elvek.
>
> hjozsi
>
> -----------------------------------------
>          elektro[-flame|-etc]
>



More information about the Elektro mailing list