[elektro] Ember formájú villanyoszlopok

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
Thu Aug 26 12:45:36 CEST 2010


Kormos Imre wrote:
> Hmm. Akkor egy mondjuk 100W-osra tervezett autógenerátorból tartósan
> vehetek ki mondjuk 500W-ot, ha a gerjesztéssel elengedem 60-70V-ig,
> és utána kötök egy DC-DC-t vissza 12V-ra? Hogy alakul ilyenkor ez
> mágnesesen?

Pontosan! Ha kicsi a fordulatszám, akkor kijön belőle dc oldalon a 14V 100W-nak 
megfelelő kb 7A, és a tekercseknek az ennek megfelelő váltóáram azon a kis 
fordulaton nem gond.

Ha felpörgeted, megjavul a hűtés, tehát úgy még többet tud. Ha csak ugyanannyit 
veszel ki belőle áramban, akkor kb lineárisan nő a teljesítmény.

Mágnesesen az van, hogy a fluxus marad (gerjesztőáram állandó), és csak a freki 
nő.

Azt nem tudom, hogy az állórész vas hogy van méretezve freki szempontjából. Ha 
nagyon felpörgetik, nincs-e az adott B mellett túl nagy hiszterézis-veszteség, 
ezt mérni kellene. Mérni meg úgy lehetne, hogy üresben hajtom a generátort 
jókora fordulaton, és megnézem, hogy akar-e melegedni nem a csapágy oldalon. Ha 
melegszik áram nélkül (csak gerjesztőáram van), akkor meg lehet saccolni, hogy 
ez származhat-e hiszterézis-veszteségből. Pl úgy, hogy ha kissé csökkentem a 
gerjesztést, és durván csökken a melegedés, akkor igen, ha meg nincs vagy 
jelentéktelen a melegedés eleve, akkor a probléma nem áll fenn. Ha bele lehet 
nyúlni a masinába, meg lehet esetleg mérni a B-t. Ha messze 1T alatt van, én nem 
számítanék hiszterézis veszteségre magasabb fordulaton sem. (Valszleg 2 pólusú a 
cucc, tehát ha mondjuk 10-15ezerrel pörög, akkor 160-250Hz-es a kijövő freki, 
ezt nem érzem cikisnek. De gőzöm sincs, hány pólusú. Ha sok, mondjuk 6, akkor 
már ráközelíthet a kHz-re, az már nem olyan lényegtelen.)

A megnőtt fesz miatt nincs kizárva, hogy diódákat kell cserélni, illetve 
direktben kivezetve más tipusú külső hidat alkalmazni.

Egy autó generátor natúrban azért jópárszáz W-os, amit alapjáraton is tud. Ha 
5-szörösére pörgetik, akkor a teljesítmény is 5-szörös, sőt, a megnőtt hűtés 
(légáram) miatt akár jelentősen több is lehet.
Próbához, méréshez sosem volt szerencsém, szóval ezek csak elvek.

hjozsi 



More information about the Elektro mailing list