[elektro] Ember formájú villanyoszlopok
jhidvegi
jhidvegi at gmail.com
Thu Aug 26 12:45:36 CEST 2010
Kormos Imre wrote:
> Hmm. Akkor egy mondjuk 100W-osra tervezett autógenerátorból tartósan
> vehetek ki mondjuk 500W-ot, ha a gerjesztéssel elengedem 60-70V-ig,
> és utána kötök egy DC-DC-t vissza 12V-ra? Hogy alakul ilyenkor ez
> mágnesesen?
Pontosan! Ha kicsi a fordulatszám, akkor kijön belőle dc oldalon a 14V 100W-nak
megfelelő kb 7A, és a tekercseknek az ennek megfelelő váltóáram azon a kis
fordulaton nem gond.
Ha felpörgeted, megjavul a hűtés, tehát úgy még többet tud. Ha csak ugyanannyit
veszel ki belőle áramban, akkor kb lineárisan nő a teljesítmény.
Mágnesesen az van, hogy a fluxus marad (gerjesztőáram állandó), és csak a freki
nő.
Azt nem tudom, hogy az állórész vas hogy van méretezve freki szempontjából. Ha
nagyon felpörgetik, nincs-e az adott B mellett túl nagy hiszterézis-veszteség,
ezt mérni kellene. Mérni meg úgy lehetne, hogy üresben hajtom a generátort
jókora fordulaton, és megnézem, hogy akar-e melegedni nem a csapágy oldalon. Ha
melegszik áram nélkül (csak gerjesztőáram van), akkor meg lehet saccolni, hogy
ez származhat-e hiszterézis-veszteségből. Pl úgy, hogy ha kissé csökkentem a
gerjesztést, és durván csökken a melegedés, akkor igen, ha meg nincs vagy
jelentéktelen a melegedés eleve, akkor a probléma nem áll fenn. Ha bele lehet
nyúlni a masinába, meg lehet esetleg mérni a B-t. Ha messze 1T alatt van, én nem
számítanék hiszterézis veszteségre magasabb fordulaton sem. (Valszleg 2 pólusú a
cucc, tehát ha mondjuk 10-15ezerrel pörög, akkor 160-250Hz-es a kijövő freki,
ezt nem érzem cikisnek. De gőzöm sincs, hány pólusú. Ha sok, mondjuk 6, akkor
már ráközelíthet a kHz-re, az már nem olyan lényegtelen.)
A megnőtt fesz miatt nincs kizárva, hogy diódákat kell cserélni, illetve
direktben kivezetve más tipusú külső hidat alkalmazni.
Egy autó generátor natúrban azért jópárszáz W-os, amit alapjáraton is tud. Ha
5-szörösére pörgetik, akkor a teljesítmény is 5-szörös, sőt, a megnőtt hűtés
(légáram) miatt akár jelentősen több is lehet.
Próbához, méréshez sosem volt szerencsém, szóval ezek csak elvek.
hjozsi
More information about the Elektro
mailing list