[elektro] villanyautó
Xorn
toth.endre at gmail.com
Wed May 20 13:13:46 CEST 2009
2009/5/20 jhidvegi <jhidvegi at gmail.com>:
> Xorn wrote:
>
>> Az meg jo is lehet. Azert az elettartam is erdekelne, mivel egy
>> modellrepulo motorjat nem ugyanarra meretezik, mint egy autoet.
>>
>> 200e km legyen mondjuk 2-3000 uzemora, ami rendszeres karbantartas
>> mellett (olajcsere, ilyesmi) sima ugy egy autoban. Ennel mi a helyzet?
>
> Néhányszáz üzemóra a szokásos. Ekkor nem tengelyek törnek meg ilyesmi,
> hanem kopások lépnek fel. A modellezok szeretik szerelgetni a cuccaikat,
> villámgyorsan szétkapják, kicserélik a szükséges holmit, aztán megy tovább
> (általában).
A konkret pelda egy 6000-et forgo modellmotor volt, azert ezt
emlitettem. Szoval kb. egy nagysagrend. 1000 Euros ar mellett azert ez
huzos, 2000 Euro egy keszlet motor, es 20-30 ezrenkent cserelni
kellene?
> Más példa, bár arra nincs adatom: helikopterek turbinája. Ott is biztos,
> hogy van valami áttétel, mekkora a fordulatszáma a turbinának? Mivel nem
> nagyon nagy az átméroje, biztos nem 3000.
Masok a meretek. A kis modellmotor is jobban birna, ha rendes, tartos
uzemet turo meretezest kaphatna, csak akkor nem 1,9 kg lenne hanem 5.
> Az érdekes viszont, hogy minél nagyobb a teljesítmény, valahogy az egyre
> kisebb fordulatszám felé megy el a dolog. Egészen a nagy hajómotorokig,
> ahol már szinte szemmel is jól követheto a mozgás. Talán az eromuvi
> turbogenerátoroknál van valami olyan, hogy ott már ki van hegyezve
> rendesen a dolog. Mintha 1m körüli átméro is forogna, de nem vennék rá
> mérget. 3000-rel azért az már nem semmi. Igaz, hogy nem vágnak vele fémet,
> de nem is 80m/s, hanem 157m/s a kerületi sebesség, ha igaz.
A dugattyus holmiknal az alternalo mozgas miatt az egyre nagyobb tomeg
egyre alacsonyabb sebessegu iranyvaltoztatast tesz lehetove.
Alacsonyabb fordulatnal kisebb az ezen kialakulo veszteseg, viszont a
munkat az alacsonyabb fordulathoz tartozo nagyobb "erovel", azaz
nyomatekkal is el tudjak vegeztetni. Plane abban a meretben sima ugy a
meretezese. :-)
> Lehet, hogy itt van az eb elhantolva. Kell valami normális arányúnak
> lennie egy motor forgórészének. Ha ez a teljesítmény ki kéne, hogy jöjjön
> mondjuk 40ezres fordulatszámnál, akkor egy marha hosszú virsli kéne, hogy
> legyen a forgórész.
Es meg ezen belul is nagyon valtozoak lehetnek az aranyok attol
fuggoen, hogy mire van kihegyezve a dolog. Ha elettartamra, akkor
nagyobb, robosztusabb. Ha a tomegre, akkor pici, de hamar tonkremegy.
Stb., stb.
Best regards,
Andy
More information about the Elektro
mailing list