[elektro] villanyautó

Sass Attila attila.sass at palettainvent.hu
Wed May 20 14:12:08 CEST 2009



Xorn írta:
> 2009/5/20 jhidvegi <jhidvegi at gmail.com>:
>   
>> Xorn wrote:
>>
>>     
>>> Az meg jo is lehet. Azert az elettartam is erdekelne, mivel egy
>>> modellrepulo motorjat nem ugyanarra meretezik, mint egy autoet.
>>>
>>> 200e km legyen mondjuk 2-3000 uzemora, ami rendszeres karbantartas
>>> mellett (olajcsere, ilyesmi) sima ugy egy autoban. Ennel mi a helyzet?
>>>       
>> Néhányszáz üzemóra a szokásos. Ekkor nem tengelyek törnek meg ilyesmi,
>> hanem kopások lépnek fel. A modellezok szeretik szerelgetni a cuccaikat,
>> villámgyorsan szétkapják, kicserélik a szükséges holmit, aztán megy tovább
>> (általában).
>>     
>
> A konkret pelda egy 6000-et forgo modellmotor volt, azert ezt
> emlitettem. Szoval kb. egy nagysagrend. 1000 Euros ar mellett azert ez
> huzos, 2000 Euro egy keszlet motor, es 20-30 ezrenkent cserelni
> kellene?
>   
Ez a modellmotor állandó mágnesből, tekercsekből, és csapágyból áll. 
Ezek közül ha megfelelő a vezérlése (nem engedi túlmelegedni), akkor 
csak a csapágy az ami kophat, a többinek nem tudom elképzelni mi baja 
lehet, mechanikusan nem is érintkeznek. Én nem hiszem, hogy ne lehetne 
olyan csapágyat beletenni, ami ne bírna 2-3000 üzemórát. Az ilyen 
villanyos modelleknél az aksi az, amit gyakran kell cserélni (és az se 
olcsó), mert azok 30C kürül is kisüthetők.

Létezik emberes repülésben is hasonló motor:
http://www.lange-flugzeugbau.de/htm/english/products/antares_20e/propulsion.html
42kW, 216Nm.

Itt is csak a csapágyakat kell cserélni. Igaz 200 óránként, de a 
repülésben az ilyen szabályok sokkal szigorúbbak. Autózásban ez kb. az 
olajcsere periódusának felelne meg, csak sokkal kisebb költséggel.

Szerintem a technológia már rég adott, semmi nem akadályozza meg, hogy 
olyan kis tömegű és jó hatásfokú elektromotorral szerelt autót 
csináljanak, ami még hatótávban sem olyan rossz, a jelenlegi motor+váltó 
tömege és térfogatát Li-aksival feltötlve szerintem már versenyképes 
hatótáv érhető el. Tömeggyártásban az ára is versenyképes lenne, az 
egyszerű felépítés meg a szervízköltséget csökkentené minimálisra. Ez 
utóbbi viszont nem előnyös az autógyáraknak, lehet, hogy ezért nem 
csinálják...



--
sassi



More information about the Elektro mailing list