[elektro] villanyautó
Sass Attila
attila.sass at palettainvent.hu
Wed May 20 14:12:08 CEST 2009
Xorn írta:
> 2009/5/20 jhidvegi <jhidvegi at gmail.com>:
>
>> Xorn wrote:
>>
>>
>>> Az meg jo is lehet. Azert az elettartam is erdekelne, mivel egy
>>> modellrepulo motorjat nem ugyanarra meretezik, mint egy autoet.
>>>
>>> 200e km legyen mondjuk 2-3000 uzemora, ami rendszeres karbantartas
>>> mellett (olajcsere, ilyesmi) sima ugy egy autoban. Ennel mi a helyzet?
>>>
>> Néhányszáz üzemóra a szokásos. Ekkor nem tengelyek törnek meg ilyesmi,
>> hanem kopások lépnek fel. A modellezok szeretik szerelgetni a cuccaikat,
>> villámgyorsan szétkapják, kicserélik a szükséges holmit, aztán megy tovább
>> (általában).
>>
>
> A konkret pelda egy 6000-et forgo modellmotor volt, azert ezt
> emlitettem. Szoval kb. egy nagysagrend. 1000 Euros ar mellett azert ez
> huzos, 2000 Euro egy keszlet motor, es 20-30 ezrenkent cserelni
> kellene?
>
Ez a modellmotor állandó mágnesből, tekercsekből, és csapágyból áll.
Ezek közül ha megfelelő a vezérlése (nem engedi túlmelegedni), akkor
csak a csapágy az ami kophat, a többinek nem tudom elképzelni mi baja
lehet, mechanikusan nem is érintkeznek. Én nem hiszem, hogy ne lehetne
olyan csapágyat beletenni, ami ne bírna 2-3000 üzemórát. Az ilyen
villanyos modelleknél az aksi az, amit gyakran kell cserélni (és az se
olcsó), mert azok 30C kürül is kisüthetők.
Létezik emberes repülésben is hasonló motor:
http://www.lange-flugzeugbau.de/htm/english/products/antares_20e/propulsion.html
42kW, 216Nm.
Itt is csak a csapágyakat kell cserélni. Igaz 200 óránként, de a
repülésben az ilyen szabályok sokkal szigorúbbak. Autózásban ez kb. az
olajcsere periódusának felelne meg, csak sokkal kisebb költséggel.
Szerintem a technológia már rég adott, semmi nem akadályozza meg, hogy
olyan kis tömegű és jó hatásfokú elektromotorral szerelt autót
csináljanak, ami még hatótávban sem olyan rossz, a jelenlegi motor+váltó
tömege és térfogatát Li-aksival feltötlve szerintem már versenyképes
hatótáv érhető el. Tömeggyártásban az ára is versenyképes lenne, az
egyszerű felépítés meg a szervízköltséget csökkentené minimálisra. Ez
utóbbi viszont nem előnyös az autógyáraknak, lehet, hogy ezért nem
csinálják...
--
sassi
More information about the Elektro
mailing list