[elektro] villanyautó
jhidvegi
jhidvegi at gmail.com
Wed May 20 12:57:40 CEST 2009
Xorn wrote:
> Az meg jo is lehet. Azert az elettartam is erdekelne, mivel egy
> modellrepulo motorjat nem ugyanarra meretezik, mint egy autoet.
>
> 200e km legyen mondjuk 2-3000 uzemora, ami rendszeres karbantartas
> mellett (olajcsere, ilyesmi) sima ugy egy autoban. Ennel mi a helyzet?
Néhányszáz üzemóra a szokásos. Ekkor nem tengelyek törnek meg ilyesmi,
hanem kopások lépnek fel. A modellezok szeretik szerelgetni a cuccaikat,
villámgyorsan szétkapják, kicserélik a szükséges holmit, aztán megy tovább
(általában).
Én viszont nem a modellrepüloket venném alapul, azok elég alacsony
fordulaton kavarnak, hanem ha már villanymotor, szóba került a flex (na
jó, sarokcsiszoló). Kb 4-es áttétel és 12ezres kimeno fordulatszám. Az a
motor már tényleg pörög, de a kézi fórógépeké is, meg a porszívóké is. És
még csak nem is nagyon szaroznak karbantartással (csapágy kenés..), néha
még a szénkefe is le van tojva. Kb akkor minden szarrá válik rajta, amikor
már az is elkopott.
Szóval el lehet azért képzelni olyat, hogy valami sokáig megy, nagy a
fordulatszáma és tartós.
Más példa, bár arra nincs adatom: helikopterek turbinája. Ott is biztos,
hogy van valami áttétel, mekkora a fordulatszáma a turbinának? Mivel nem
nagyon nagy az átméroje, biztos nem 3000.
Az érdekes viszont, hogy minél nagyobb a teljesítmény, valahogy az egyre
kisebb fordulatszám felé megy el a dolog. Egészen a nagy hajómotorokig,
ahol már szinte szemmel is jól követheto a mozgás. Talán az eromuvi
turbogenerátoroknál van valami olyan, hogy ott már ki van hegyezve
rendesen a dolog. Mintha 1m körüli átméro is forogna, de nem vennék rá
mérget. 3000-rel azért az már nem semmi. Igaz, hogy nem vágnak vele fémet,
de nem is 80m/s, hanem 157m/s a kerületi sebesség, ha igaz.
Lehet, hogy itt van az eb elhantolva. Kell valami normális arányúnak
lennie egy motor forgórészének. Ha ez a teljesítmény ki kéne, hogy jöjjön
mondjuk 40ezres fordulatszámnál, akkor egy marha hosszú virsli kéne, hogy
legyen a forgórész.
A kis kézi sarokcsiszoló motorjában egy kb 4 centi átméroju lehet
(sacc/kb). Ennek a kerületi sebessége 50ezernél szintén 100m/s fölött van.
A kerületi sebesség tárcsaszeru elrendezésnél arányban van az anyagban
létrejövo húzófesszel, ezért ezt a jellemzot emlegetem. Minden
vágókorongnál ugyanaz van ráírva átmérotol függetlenül.
A tengelyátméro már könnyedén hozzáméretezheto az igénybevételhez, az
kevésbé jellemzo. Más, ha fogaskerék vagy ékszíjtárcsa van rajta, más, ha
bolygókerekes holmi, vagy hajtórúd....
hjozsi
More information about the Elektro
mailing list