[elektro] villanyautó

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
Wed May 20 12:57:40 CEST 2009


Xorn wrote:

> Az meg jo is lehet. Azert az elettartam is erdekelne, mivel egy
> modellrepulo motorjat nem ugyanarra meretezik, mint egy autoet.
>
> 200e km legyen mondjuk 2-3000 uzemora, ami rendszeres karbantartas
> mellett (olajcsere, ilyesmi) sima ugy egy autoban. Ennel mi a helyzet?

Néhányszáz üzemóra a szokásos. Ekkor nem tengelyek törnek meg ilyesmi, 
hanem kopások lépnek fel. A modellezok szeretik szerelgetni a cuccaikat, 
villámgyorsan szétkapják, kicserélik a szükséges holmit, aztán megy tovább 
(általában).

Én viszont nem a modellrepüloket venném alapul, azok elég alacsony 
fordulaton kavarnak, hanem ha már villanymotor, szóba került a flex (na 
jó, sarokcsiszoló). Kb 4-es áttétel és 12ezres kimeno fordulatszám. Az a 
motor már tényleg pörög, de a kézi fórógépeké is, meg a porszívóké is. És 
még csak nem is nagyon szaroznak karbantartással (csapágy kenés..), néha 
még a szénkefe is le van tojva. Kb akkor minden szarrá válik rajta, amikor 
már az is elkopott.

Szóval el lehet azért képzelni olyat, hogy valami sokáig megy, nagy a 
fordulatszáma és tartós.

Más példa, bár arra nincs adatom: helikopterek turbinája. Ott is biztos, 
hogy van valami áttétel, mekkora a fordulatszáma a turbinának? Mivel nem 
nagyon nagy az átméroje, biztos nem 3000.

Az érdekes viszont, hogy minél nagyobb a teljesítmény, valahogy az egyre 
kisebb fordulatszám felé megy el a dolog. Egészen a nagy hajómotorokig, 
ahol már szinte szemmel is jól követheto a mozgás. Talán az eromuvi 
turbogenerátoroknál van valami olyan, hogy ott már ki van hegyezve 
rendesen a dolog. Mintha 1m körüli átméro is forogna, de nem vennék rá 
mérget. 3000-rel azért az már nem semmi. Igaz, hogy nem vágnak vele fémet, 
de nem is 80m/s, hanem 157m/s a kerületi sebesség, ha igaz.

Lehet, hogy itt van az eb elhantolva. Kell valami normális arányúnak 
lennie egy motor forgórészének. Ha ez a teljesítmény ki kéne, hogy jöjjön 
mondjuk 40ezres fordulatszámnál, akkor egy marha hosszú virsli kéne, hogy 
legyen a forgórész.

A kis kézi sarokcsiszoló motorjában egy kb 4 centi átméroju lehet 
(sacc/kb). Ennek a kerületi sebessége 50ezernél szintén 100m/s fölött van.

A kerületi sebesség tárcsaszeru elrendezésnél arányban van az anyagban 
létrejövo húzófesszel, ezért ezt a jellemzot emlegetem. Minden 
vágókorongnál ugyanaz van ráírva átmérotol függetlenül.

A tengelyátméro már könnyedén hozzáméretezheto az igénybevételhez, az 
kevésbé jellemzo. Más, ha fogaskerék vagy ékszíjtárcsa van rajta, más, ha 
bolygókerekes holmi, vagy hajtórúd....

hjozsi 



More information about the Elektro mailing list