[elektro] stepper

Acs Gabor agabor at electrodesign.hu
Thu Jul 16 22:15:09 CEST 2009


2009.07.16. 21:36 keltezéssel, vajk fekete írta:
> ha normal esetben nem burstoknek kell jonni, akkor azok vajon mitol vanna?
>  - belso valami letilt. tularam, tulhomerseklet, akarmi
>   
Túláram nincs, messze túlméreteztem a kapcsolást.


>  - tuskek akarhonnan elemelik a vref-et vagy valamimast, amitol letolt
>   

Végignéztem szkóppal az összes lábát, a Vref, a vezérlőlábak, a táp, 
minden tükörsima.

>  - leall az oszcija? kulso rc csinalja neki?
>   

Nem, belső.

Amit viszont furcsálltam, hogy a resetlábbal akármit csinálok, felhúzom, 
lehúzom, ugyanúgy bizsereg tovább a motor. Valószínűleg ez nem egy 
'klasszikus' mindent-visz reset, csak a motorpozíciót állítja alapba.
Ami még furcsa, hogy a leírás szerint a hűtőzászlón is GND-nek kellene 
lenni, ahelyett ott lebeg valami, belekeveredve a pwm. De hiába húzom 
ezt is földre, semmi sem változik.


Gábor

> vajk
>
>
>
>
> ________________________________
> From: Acs Gabor <agabor at electrodesign.hu>
> To: elektro at tesla.hu
> Sent: Thursday, 16 July, 2009 21:22:00
> Subject: Re: [elektro] stepper
>
> A tápot átberheltem, semmi változás. Nézem a szkópot, és képtelen vagyok 
> értelmezni, amit látok. Normálisabb esetben egy négyszögjel megy ki a 
> tekercsekre, aminek az egyik periódusának egy része a pwm jel. Ezt a 
> négyszögjelet (1-2kHz) lehet sípolásként hallani. ennek a frekvenciája 
> is hol ennyi, hol annyi.  Van aztán a beőrülés, amikor jönnek ezek a pwm 
> burst-ök teljesen összevissza periódusidővel, néha egy kisebb-nagyobb 
> szünet köztük. Semmi logikát nem látok benne. A tekercshez menő 
> vezetéken és a mérőellenálláson különösebb eltérést nem látok a jelekben.
>
> Amit Móczik Gábor és Erdős Zoli beszélgettek: Valóban ez egy fekete 
> doboz, tiszta szívás az egész. De messziről nézve 2eFt-ért egy komplett 
> microsteppes vezérlés meghajtással együtt azért simább ügynek tűnik, 
> mint építeni a hidat, írni a szoftvert stb. De lassan már ugyanott tartok :(
>
>
> Gábor
>
> 2009.07.16. 16:20 keltezéssel, vajk fekete írta:
>   
>> szia!
>>
>> akor ugy tunik valami gerjed?
>>
>> zsebradioval probaltad?
>>
>> a riasztokabel eszmeletlen vekony, akkor mar inkabb stp. 
>>
>> mindenkeppen tegyel puffert, leginkabb low esr-t kozvetlenul a meghajtoelektronika tap bemenetere. ne a tapegysegbe, hanem az ic ele.
>>
>> vajk
>>
>>
>>
>>
>> ________________________________
>> From: Acs Gabor <agabor at electrodesign.hu>
>> To: elektro at tesla.hu
>> Sent: Thursday, 16 July, 2009 16:06:56
>> Subject: Re: [elektro] stepper
>>
>> Na, az előző hozzászólásomban jól leírtam sokmindent, amit most itt 
>> mondtál, de köszi, ilyesmiről van szó -legalább tudom, hogy mással is 
>> előfordult már.. Megcsinálom a varázslásokat, aztán meglátjuk mi lesz. Ha 
>> csak kicsit sisteregne, az nem zavarna, de ez időnként úgy beőrül 
>> (miközben tökéletesen működik), hogy nagyon zavaró hallgatni.
>>
>> A gyári példakapcsolásban a vezérlést elvevő áramkörben volt egy RC tag, 
>> valószínűleg épp ezért amit írtál, hogy a fékezéshez maradjon még egy 
>> kis meghajtás.
>>
>> Ez itt a kiváló videóm, ha mégis rá tudnál nézni:
>>
>> www.electrodesign.hu/PICT4596.MOV
>>
>>
>>
>>
>> Gábor
>>
>> 2009.07.15. 21:34 keltezéssel, Moczik Gabor írta:
>>  
>>     
>>> vajk fekete írta:
>>>  
>>>    
>>>       
>>>> az tenyleg egy erdekes kerdes, hogy 100khz chopping mellett mi adja a hangot. mondtad hogy a szkopon olyan, mintha impulzus csomagok mennenek. nem lehet hogy akkor ez a felharmonikus, a burstok frekije?
>>>>    
>>>>      
>>>>         
>>> Nem neztem meg a videot, meg a thread elejet se olvastam, de sejtem 
>>> mirol van szo.
>>>
>>> Ha arrol a furcsa sistergo hangrol amit a motor kiad alaphelyzetben, 
>>> akkor az a szsbalyzokor gerjedese miatt van. Altalaban azert, mert az 
>>> aramfigyelo ellenallason a kikapcsolaskor keletkezo induktiv tuske kisse 
>>> bezavarja az arammerest.
>>>
>>> Az is lehet hogy nem tud eleg rovidet kapcsolni a chopper, allo 
>>> helyzetben kell a legkisebb kitoltessel vezerelni hogy eloalljon az aram.
>>>
>>> Nem feltetlenul hibas ez igy egyebkent, gyari vezerleseknel is 
>>> talalkoztam mar ezzel, mikozben tokeletesen mukodnek.
>>>
>>> Volt hogy unipolaris meghajtassal az istennek se tudtam megcsinalni, 
>>> bipolarissal elo se jott a problema.
>>>
>>>
>>> Amugy ha nem kell mozogni, lekapcsolhatod a motort, ha ilyenkor nem 
>>> kotelezo "tartani" a tengelyt, arra viszont figyelj, hogy megallas 
>>> (leptetojel megallitasa utan) hagyd meg bekapcsolva kis ideig, kulonben 
>>> nem fog hirtelen "befekezni", lehet hogy ugrik uresben par lepest..
>>>
>>> (attol fugg mekkora a tehetetlenseg, es mekkora fordulatszamon allsz 
>>> meg, de a "detent torque" valosziuleg keves lesz ahhoz hogy megallitsa)
>>>
>>> -----------------------------------------
>>>           elektro[-flame|-etc]
>>>
>>>  _____________ NOD32 4249 (20090716) Információ _____________
>>>
>>> Az üzenetet a NOD32 antivirus system megvizsgálta.
>>> http://www.nod32.hu
>>>
>>>
>>>
>>>  
>>>    
>>>       
>> -----------------------------------------
>>           elektro[-flame|-etc]
>>
>>
>>
>>      
>> -----------------------------------------
>>           elektro[-flame|-etc]
>>     
> -----------------------------------------
>           elektro[-flame|-etc]
>
>
>       
> -----------------------------------------
>           elektro[-flame|-etc]


More information about the Elektro mailing list