[elektro] 2 akku, toltes

potyo potyo.ada at gmail.com
Thu Apr 30 17:23:08 CEST 2009


2009/4/30 Moczik Gabor <pm_levlista at progzmaster.hu>

> potyo wrote:
> > Nem tud ott olyan eszetlen nagy áram folyni, ha le is van merülve az
> egyik
> > akku. 75Ah totál lemerült akkunál mértem 25A-t járó motornál, azt meg
> tudja
>
> De ezt nem a generátor limitálja? (belső ellenállása, legerjed, mittudomén)
> Terepjárósok szerint lehet csörlőzni járó motornál, az meg igencsak
> szippant
> mondjuk néhányszáz A-t, szóval a generátor biztosan áramkorlátos
> valahogyan.

Azért a néhányszáz az szerintem túlzás, de persze létezik 200A-es generátor
is. A csörlőzés tudtommal elég jelentős áttétellel működik, és 70A is már
1kW teljesítményt jelent, ami már nem kevés. A generátor maximális áramát az
adott konstrukciónál valóban az armatúravisszahatás miatti legerjedés adja
(ez valamivel a névleges áram felett van), de itt nem lesz az áram sosem
akkora.

Persze akár komparálhatnám a feszültségszintet is...

Azzal az a baj, hogy az összekapcsolás pillanatában a másik akku egy kicsit
lerántja a feszültséget, amitől az áramkör szétkapcsolja azokat, amitől
ismét megemelkedik a feszültség, ismét összezárja, és így néhányszor. Persze
lehet neki adni hiszterézist, de egyszerűbb a segéddiódahídról. Ha ott van
kb. 14V, az azt jelenti, hogy van töltés, mert oda máshonnan nem érkezhet
akkora feszültség.

Azért is jó még a segéddiódahíd, mert amikor indításkor a motor
felpörgésekor ott a feszültség eléri a 14V-ot, akkor a generátor még nem
képes nagy áramot adni az alacsony fordulatszám miatt, tehát a
bekapcsoláskor kis áram folyik a relén, csak annyi, ami a két akku
feszültségkülönbsége miatt alakul ki. Ez ráadásul szintén kicsi, mert az
indítóakkunak is kell néhány másodperc, mire a feszültség rajta visszaáll a
nyugalmira az indítómotor áramfelvétele után.

Ugyanez leálláskor is érvényes, a lassuló motor miatt egyre kevesebb az
áram, és csak akkor választ szét a relé, amikor a generátor már a saját
gerjesztését sem tudja ellátni árammal, tehát a relé megintcsak majdnem
árammentesen kapcsol.

>
> Hát nem tudom, mindig idegengedtem ettől a kasznis testeléstől, amikor
> mindenféle rozsdás összecsavarozásokon, ponthegesztéseken megy át az áram.
> A
> hátsó lámpát persze elviszi, de 50A-eket folyatni rajta, fene tudja...
> Persze biztos lehet "jó" pontot találni az alvázon, csak keresni kell...

Végülis lehet húzni vezetéket, de a karosszériához is hozzákötném a
generátor mellett is, és az akkunál is.


More information about the Elektro mailing list