[elektro] 2 akku, toltes

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
Thu Apr 30 16:35:05 CEST 2009


Moczik Gabor wrote:

> A kerdes, hogy amikor a motor jar, milyen relevel illetve milyen
> modon kene a ket akkut parhuzamosan kotni, hogy legyen toltes is?
...
> Abban se vagyok biztos, hogy mondjuk rovid kabelen ket kulonbozo akkut
> parhuzamosan kapcsolni mennyire szerencses. Szerintem igen nagy aramok
> tudnak kialakulni ha az egyik le van merulve. Kellene valami

Ebben alaposan tévedsz. A teljesen feltöltött, de már hosszabb ideje (órák 
óta) a töltőről levett akku feszültsége jelentősen 13,5V alatt van. Egy 
kisütött aksiba beletolsz egy nem túl vészes áramot, annak a fesze meg 
elég hamar meglesz 13,5V. Tehát ha egy feltöltött és egy kisült aksit 
párhuzamosan kötsz, nem lesz jelentős kiegyenlítő áram.

A relének azt az áramot kell kibírnia, amit az elindított autó generátora 
fog belenyomni, ha kiad erőszakkal 14,4V-ot (szélső esetben). Ez meg 
alapvetően attól függő áram, hogy mekkora az adott aksi kapacitása.

Én nem használnék indító- meg más, nagy áramfelvételű relét, hanem inkább 
20-25A-esekből mondjuk 2-t párhuzamosan, méghozzá úgy, hogy külön 
kábelezném hosszan a két áramkört. A kanócok úgy viselkedhetnek, mint 
valami kiegyenlítő ellenállás, a fő feszesés ezeken legyen, ne a relé 
kontakton.

Ugye ezeknek a reléknek nem kell ezt az áramot megszakítaniuk, sem 
bekapcsolniuk. A jó az lenne, ha a gyújtás ráadásával már behúznának, 
mielőtt létrejön a töltés, így tényleg nem neki kell az aksi töltőáramát 
bekapcsolnia. A kikapcsolásnál biztos meg tudod oldani, hogy a relé picit 
tovább behúzva maradjon, mint ahogy megszűnik a töltés (leáll a motor), 
bár ekkor már nem nagyon sok töltőáram fog belemenni. Csak azért oldanám 
meg, mert semmi akadálya az indítás után azonnal leállítani a motort, jobb 
lenne, ha nem kapcsolnák ekkor sem a relék a töltőáramot. Azért kell ezzel 
foglalkozni, mert a kettő (vagy 3) relé közül úgyis csak az utolsónak 
zárva maradt szakítaná meg az áramot, az meg nem használ neki. De ha nincs 
mit megszakítani, akkor semmi baja nem lesz egyiknek sem.

Azt is meg kéne valahogy oldani, hogy erről az aksiról ne járhasson 
állandóan a szellőzőmotor. Nem kicsi annak a fogyaszása, szóval ha egész 
nap jár a motor, jól lezabálja nullára, és mégis forró autóba kell 
beülnöd. Ha ismered a kb programodat, akkor lehessen időzíteni. Ha nem, 
akkor pech. :-)

hjozsi 



More information about the Elektro mailing list