[elektro] 2 akku, toltes
jhidvegi
jhidvegi at gmail.com
Thu Apr 30 16:35:05 CEST 2009
Moczik Gabor wrote:
> A kerdes, hogy amikor a motor jar, milyen relevel illetve milyen
> modon kene a ket akkut parhuzamosan kotni, hogy legyen toltes is?
...
> Abban se vagyok biztos, hogy mondjuk rovid kabelen ket kulonbozo akkut
> parhuzamosan kapcsolni mennyire szerencses. Szerintem igen nagy aramok
> tudnak kialakulni ha az egyik le van merulve. Kellene valami
Ebben alaposan tévedsz. A teljesen feltöltött, de már hosszabb ideje (órák
óta) a töltőről levett akku feszültsége jelentősen 13,5V alatt van. Egy
kisütött aksiba beletolsz egy nem túl vészes áramot, annak a fesze meg
elég hamar meglesz 13,5V. Tehát ha egy feltöltött és egy kisült aksit
párhuzamosan kötsz, nem lesz jelentős kiegyenlítő áram.
A relének azt az áramot kell kibírnia, amit az elindított autó generátora
fog belenyomni, ha kiad erőszakkal 14,4V-ot (szélső esetben). Ez meg
alapvetően attól függő áram, hogy mekkora az adott aksi kapacitása.
Én nem használnék indító- meg más, nagy áramfelvételű relét, hanem inkább
20-25A-esekből mondjuk 2-t párhuzamosan, méghozzá úgy, hogy külön
kábelezném hosszan a két áramkört. A kanócok úgy viselkedhetnek, mint
valami kiegyenlítő ellenállás, a fő feszesés ezeken legyen, ne a relé
kontakton.
Ugye ezeknek a reléknek nem kell ezt az áramot megszakítaniuk, sem
bekapcsolniuk. A jó az lenne, ha a gyújtás ráadásával már behúznának,
mielőtt létrejön a töltés, így tényleg nem neki kell az aksi töltőáramát
bekapcsolnia. A kikapcsolásnál biztos meg tudod oldani, hogy a relé picit
tovább behúzva maradjon, mint ahogy megszűnik a töltés (leáll a motor),
bár ekkor már nem nagyon sok töltőáram fog belemenni. Csak azért oldanám
meg, mert semmi akadálya az indítás után azonnal leállítani a motort, jobb
lenne, ha nem kapcsolnák ekkor sem a relék a töltőáramot. Azért kell ezzel
foglalkozni, mert a kettő (vagy 3) relé közül úgyis csak az utolsónak
zárva maradt szakítaná meg az áramot, az meg nem használ neki. De ha nincs
mit megszakítani, akkor semmi baja nem lesz egyiknek sem.
Azt is meg kéne valahogy oldani, hogy erről az aksiról ne járhasson
állandóan a szellőzőmotor. Nem kicsi annak a fogyaszása, szóval ha egész
nap jár a motor, jól lezabálja nullára, és mégis forró autóba kell
beülnöd. Ha ismered a kb programodat, akkor lehessen időzíteni. Ha nem,
akkor pech. :-)
hjozsi
More information about the Elektro
mailing list