[elektro] 2 akku, toltes
Moczik Gabor
pm_levlista at progzmaster.hu
Thu Apr 30 18:01:01 CEST 2009
jhidvegi wrote:
>> Abban se vagyok biztos, hogy mondjuk rovid kabelen ket kulonbozo akkut
>> parhuzamosan kapcsolni mennyire szerencses. Szerintem igen nagy aramok
>> tudnak kialakulni ha az egyik le van merulve. Kellene valami
>
> Ebben alaposan tévedsz. A teljesen feltöltött, de már hosszabb ideje (órák
> óta) a töltőről levett akku feszültsége jelentősen 13,5V alatt van. Egy
> kisütött aksiba beletolsz egy nem túl vészes áramot, annak a fesze meg
> elég hamar meglesz 13,5V. Tehát ha egy feltöltött és egy kisült aksit
> párhuzamosan kötsz, nem lesz jelentős kiegyenlítő áram.
Eléggé megnyugtató, végülis egyszerűbb lesz ez mint gondoltam.
> Én nem használnék indító- meg más, nagy áramfelvételű relét, hanem inkább
> 20-25A-esekből mondjuk 2-t párhuzamosan, méghozzá úgy, hogy külön
> kábelezném hosszan a két áramkört. A kanócok úgy viselkedhetnek, mint
> valami kiegyenlítő ellenállás, a fő feszesés ezeken legyen, ne a relé
> kontakton.
Ok, ez legalább kapható is, nem kell vele semmit barkácsolni (mint a
behúzómágnessel kéne...) Csak 2.5-ös kábelnél nagyobbat nehézkes
belekrimpelni a saruba...
> Ugye ezeknek a reléknek nem kell ezt az áramot megszakítaniuk, sem
> bekapcsolniuk. A jó az lenne, ha a gyújtás ráadásával már behúznának,
> mielőtt létrejön a töltés, így tényleg nem neki kell az aksi töltőáramát
> bekapcsolnia.
Ezt csak azért nem akarnám, hogy addig ne alakuljon ki a kiegyenlítő áram a
fő akksiról még be nem indult.
Persze tudom, paranoia, mert végülis tökéletesen indul az autó, de pont
ezért szívatott meg legutóbb, le volt pukkanva az akksi, de nem tűnt fel,
mert rendesen indult vele, aztán egyik napról a másikra már a relé se kattant...
így leírás után belegondolva, akkor mégis pont jó ha már gyújtáskor
párhuzamosan van, valamelyikben csak van elég szufla. :-)
> A kikapcsolásnál biztos meg tudod oldani, hogy a relé picit
> tovább behúzva maradjon, mint ahogy megszűnik a töltés (leáll a motor),
[...]
> foglalkozni, mert a kettő (vagy 3) relé közül úgyis csak az utolsónak
> zárva maradt szakítaná meg az áramot, az meg nem használ neki. De ha nincs
> mit megszakítani, akkor semmi baja nem lesz egyiknek sem.
Ez megoldható természetesen...
> Azt is meg kéne valahogy oldani, hogy erről az aksiról ne járhasson
> állandóan a szellőzőmotor. Nem kicsi annak a fogyaszása, szóval ha egész
> nap jár a motor, jól lezabálja nullára, és mégis forró autóba kell
> beülnöd. Ha ismered a kb programodat, akkor lehessen időzíteni. Ha nem,
> akkor pech. :-)
Hát igen, 10A-eket zabál teljes terhelésen, épp ezért tenném külön akkura.
A programom többnyire tökéletesen kiszámíthatatlan :-) bár általában csak
félórákra, órára állok meg, de 5-10 perc is elég hogy bent 60 fok legyen.
Egyébként pont ilyen időzítős mókára gondoltam én is, esetleg valami
hőérzékelést is lehetne bevonni a játékba, fene tudja, majd kísérletezek...
--
((( Móczik Gábor )))--((( E~mail: "pm-01" @AT "progzmaster" .DOT "hu" )))
((( Skype: moczik )))
More information about the Elektro
mailing list