[elektro] 24V vagy 12V akkutöltő

Moczik Gabor pm_levlista at progzmaster.hu
Fri Apr 24 00:07:12 CEST 2009


potyo wrote:
> Érdekes, hogy mindenki azt mondja, hogy a gyári beállítás 14,4V, aztán még
> sosem találkoztam ennyivel, inkább csak 14V-al. G Astraban a 14V-ot alulról
> súrolja akkor, amikor csak a motor jár, és semmi sincs bekapcsolva. Aztán ha
> bekapcsolja az ember a fényszórókat, akkor már le is esik 13,8V-ra a
> feszültség. Ha esetleg még az ablakfűtést is hozzávesszük, akkor már
> 13,7V-nál tartunk. Ennyit a tisztességes vezetékezésről...
> 
> Alapjáraton a 10-20A meg elég vékonyka manapság. A 20 éves Kadettem
> generátora is le tud adni 48A-t alapjáraton (sőt inkább alatta, mert már nem
> jár egyenletesen ekkor). Kis gázadásra felment 62A-re az 55A névleges áramú
> generátor.

Röviden: akkor az egy szar. :-D

Hosszabban:

Én eddig két Fiat és egy Toyota autóban mértem sokszor, illetve autószerelő 
havernál egyéb típusban is, mindegyik tudta a 14.2-14.4V-ot.

Egyébként kissé ellentmondásos amit írsz, a fényszórók mondjuk 110W 12V-on, 
azaz 13.8V-on ez 10.54A-t vesz fel. Ennek hatására esett le 0.2V-ot a fesz, 
vagyis a kábelezés ellenállása 19 mOhm. Ha jól számoltam, akkor 1 méter kb. 
1mm2-es kábelen esik ennyi. Ettől biztosan legalább 8x vastagabbnak kell 
lennie! Valamint, ha fényszórók nélkül sincs meg 14.4V csak 14, akkor ez 
arra enged következtetni, hogy a kocsid alapjárati áramfelvétele 2x annyi 
mint a fényszóró terhelése, azaz ~21A.
Ilyen átmeneti ellenállásnál nehezen hihető hogy 62A a töltés, mivel már 
csak 12.8V jutna az akksira, ekkora töltőfeszen szerintem nem alakul ki 
ekkora áram...

Nem ártana megmérni a testkábelnél a testelés átmeneti ellenállását abban az 
autóban, meg mondjuk az egész erősáramú kört!

> Nem egy akku élettartamát végigkövettem már úgy, hogy a szabályzó 14V-ot
> tartott a generátor kivezetésén (tehát NEM az akkun)

Ez is érdekes egyébként, nálam 3 (jel) vezeték is megy a generátorra, többek 
között egy 12V is az akkuról kapcsolva, tehát elméletileg lehetséges, hogy 
az akku kapcsain tudják a feszt tartani, nem a saját kivezetéseiken. De a 
kábelen nem szabad tized voltoknak se esni, szóval felesleges ilyennek lennie...

-- 
((( Móczik Gábor  )))--((( E~mail: "pm-01" @AT "progzmaster" .DOT "hu" )))
((( Skype: moczik )))



More information about the Elektro mailing list