[elektro] 24V vagy 12V akkutöltő

Németh István svejk01 at fibermail.hu
Fri Apr 24 12:31:49 CEST 2009


Helyes, a mai autókban soha nincs meg a 14,4 mert javarészük zárt, 
gondozásmentes ami azt jelenti hogy nem tudnád a desztvizet utántölteni.
A 14,4 még régi Zsiguli beidegződés a mecshanikus feszzabályzóval, 
nyáron havonta utántöltögetéssel :)

potyo írta:
> Érdekes, hogy mindenki azt mondja, hogy a gyári beállítás 14,4V, aztán még
> sosem találkoztam ennyivel, inkább csak 14V-al. G Astraban a 14V-ot alulról
> súrolja akkor, amikor csak a motor jár, és semmi sincs bekapcsolva. Aztán ha
> bekapcsolja az ember a fényszórókat, akkor már le is esik 13,8V-ra a
> feszültség. Ha esetleg még az ablakfűtést is hozzávesszük, akkor már
> 13,7V-nál tartunk. Ennyit a tisztességes vezetékezésről...
>
> Alapjáraton a 10-20A meg elég vékonyka manapság. A 20 éves Kadettem
> generátora is le tud adni 48A-t alapjáraton (sőt inkább alatta, mert már nem
> jár egyenletesen ekkor). Kis gázadásra felment 62A-re az 55A névleges áramú
> generátor.
>
> Nem egy akku élettartamát végigkövettem már úgy, hogy a szabályzó 14V-ot
> tartott a generátor kivezetésén (tehát NEM az akkun). Egyáltalán nem tűnik
> úgy, mintha ezek rövidebb ideig birnák, mint azok, amik 14,4V-ra vannak
> állítva. Viszont nincs a tetejükön és a környékükön savmaradvány...
>
> A 14,4V arra az esetre érvényes, ha a ciklikus üzemű akkut IUu
> karakterisztika szerint töltjük. Akkor a 14,4V-ig megyünk el, és látható is
> az induló gázképződés ilyenkor...
>
> Kis olvasnivaló:
> http://www.forex.hu/gyik.htm
> "Röviden: Az akku sarkain mért töltőfeszültségnek minden üzemállapotban
> (alapjáraton, fordulatszámon, fogyasztókkal terhelve és azok nélkül) 13,6 V
> - 14,4 V között kell lennie."
> "Ha az autóban túltöltés van, azaz a töltőfeszültség 14,4 Voltnál magasabb,
> akkor az akkumulátorban az elektrolit pezsegni kezd. A pezsgés károsítja a
> lemezeket, a lehulló iszap pedig cellazárlatot okoz."
> "Alultöltés esetén (töltőfeszültség alacsonyabb mint 13,6V ), akkor az akku
> leszulfátosodik, azaz a lemezeken lévő ólomszulfát szemcsék megnőnek és
> töltéskor már szigetelik a felületet. Az akku belső ellenállása megnő,
> kapacitása csökken.."
>
> Tehát a 14,4V a maximális, ami megengedhető, 14V az, ami egy középső, tehát
> biztonságos érték.
>
> És vajon a BMW-hez ajánlott töltő miért 14,2V-ban maximálja a feszültséget:
> http://www.forex.hu/12V100.pdf
>
> 2009/4/23 Moczik Gabor <pm_levlista at progzmaster.hu>
>
>   
>> potyo wrote:
>>     
>>> Szerintem többet is kibir. Autókban 14V-on vannak tartva az akkuk és így
>>>       
>> is
>>     
>>> mennek 5-6 évet. És csak addig van 14V, amíg jár a motor (akkor is csak
>>> jóesetben, mert nincsenek épp túlméretezve a vezetékek), az idő nagy
>>> részében nincs rajta semmi.
>>>       
>> Autoban 14.4V-ra szabalyoz a fesszabalyzo mindegyikben, es jol vannak
>> meretezve a vezetekek: a generatorrol altalaban legalabb 8-10mm2-es vezetek
>> megy az akkura, erre jut tipikusan 40-60A toltoaram amit csak a generator
>> es/vagy az akku belso ellenallasa korlatoz. A toltes mindig nagyobb mint az
>> elvetel, vagyis az akku garantaltan feltoltodik. Rendeltetesszeru hasznalat
>> mellett, vagyis nem csak oninditozol 2 percenkent, hanem kozlekedsz is a
>> kocsival, bar mar alapjaraton is van legalabb 10A-20A toltoaram, ha pedig
>> bekapcsolsz valami nagy fogyasztot (pl. ablakfutesek), akkor jellemzoen
>> megemeli a motor fordulatszamot.
>>
>>
>> --
>> ((( Móczik Gábor  )))--((( E~mail: "pm-01" @AT "progzmaster" .DOT "hu" )))
>> ((( Skype: moczik )))
>>
>> -----------------------------------------
>>          elektro[-flame|-etc]
>>
>>     
> -----------------------------------------
>           elektro[-flame|-etc]
>
> __________ ESET NOD32 Antivirus - Vírusdefiníciós adatbázis: 4032 (20090424) __________
>
> Az üzenetet az ESET NOD32 Antivirus ellenőrizte.
>
> http://www.eset.hu
>
>
>
>
>   



More information about the Elektro mailing list