[elektro] Felso oldali sontjel
jhidvegi
jhidvegi at gmail.com
Sat Jan 19 23:30:22 CET 2008
Moczik Gabor wrote:
> Nem is azzal akarok torodni, a meghajto ezt kizarja, meg dead-time is
> van.
> Az a helyzet, hogy a hidtap a halozatbol van eloallitva ezert nem
> foldfuggetlen. Ha a hid kimenete zarlatba kerul a testtel, akkor a
> felso oldali fet nincs vedve. Ezt nem lehet elkerulni vezerlessel
> sehogy sem, az also oldalon is hiaba van sont.
Jaa, erre nem is gondoltam.
> Ha teszek 100uH-t, ami nem is olyan nagy, akkor az 3.5A/us
> meredekseg, eleg barati. A motor gondolom nagysagrenddekkel nagyobb,
> nem fog tul sokat szamitani normal mukodesnel. Milyen magra kellene
> ezt tekercselni, pontosabban milyen parametereket kellene nezni?
Hát talán meg kéne nézni légmagosra. Mekkora az üzemi áram? A légmagos
előnye, hogy nem telítődik. Ha ferritre tekered, akkor elég jól kéne
tudni a max áramot. Így csak azt, hogy milyen gyorsan tudsz beavatkozni,
és ezalatt a tekercs nem szállhat el termikusan. A tekercs toroid alakú
is lehet, ekkor nem szórja ki a nagy löket terét.
> Vitathato. Nem szokas rovidrezarni, de javitaskor, foleg fejlesztes es
> mericskeles kozben veletlenul is elofordulhat. Lehet szoftverhiba,
> kialakul valami nagyobb aram, vagy atmegy zarlatba a FET es majd
> leold valahol egy kismegszakito, rosszabb esetben csak akkora aram
> alakul ki, hogy a motor leegjen.
Ha méréskori elcseszés van, az alkatrész elszállással jár, azzal nincs
gond. Ha elszáll maga az alkatrész magától, bármitől, akkor neki már
mindegy, a motort meg kismegszakítóval meg lehet védeni. Természetesen
nem a motor oldalon, hanem valahol az egésznek a betáp oldalán. (Nem a
DC-n!)
> Mindez szoftverfejlesztes kozben barmikor, eleg ha kiakad a PWM
> valahol, nincs modulacio (DC megy ki), vagy durvan elterek az U(f)
> gorbetol!!!
Ezt ne tedd, és kész. :-) Ha meg igen, akkor használja a dc oldalon
valami izzót vagy nemtommit, ami hidegen nem nagy ellenállás, és melegen
megnő, esetleg kiég.
> Fogalmam sincs mennyi ido alatt olvad ki egy bizti. Nincs erre valami
> adat, mondjuk tulterheles %-ban megadva?
Gyorsbiztikre biztos van, de a bizti mindig valami marha nagy zárlati
áramtól olvad ki, ami már a vele egy súlycsoportban lévő (mármint
áramban) feteket, tranyókat simán kicsinálja. De tényleg létezhet az a
félvezető-kismegszakító páros, amik ebből a szempontból összeillenek.
> Na jo, most mondtad hogy FET-et nem lehet megvedeni meg biztivel se.
Azzal, ami vele egy súlycsoporban van. Mondjuk egy olyan fetet, ami
elvisz annyi áramot 10ms-ig, amennyi a kismegszakító beépített
ellenállása miatti korlátozás hatására kialakul, mint független zárlati
áram, akkor lehet, hogy meg van védve. Aztán más kérdés, hogy ez akkora
marha nagy félvezetőt jelent, hogy azt már nem érdemes berakni, de át
kell számolni, gondolni. És hát ahogy szóba is került, a motor
kapcsainál van mód ezt a független zárlati áramot csökkenteni járulékos
elemekkel.
De ha már minden frankón működik, akkor szerintem nem kell ide semmi, és
ha baj van, ki kell cserélni az olcsó hidat, úgy kell megtervezni, hogy
ehhez ne kelljen a fél gépet szétbontani. A betápon kell legyen
kismegszakító. A biztik mindig gázosak, mert úgyis megpatkolják őket,
vagy más tipust raknak be, illetve kiolvadhat úgy is, hogy nem kéne, és
üzemzavart, termelés-kiesést okoz. Alapvetően biztos nem fogja senki
üzem közben csesztetni a motort vagy bármit, ami érdemben beleszól a
vezérlés eme részleteibe. Amikor meg igen, az nem üzemi viszonyok között
van, és aki hibázik, az észreveszi magát. :-) Hibázás ellen nemigen
lehet védelmeket kiagyalni, mindig lesz olyan pont, ahol el lehet
cseszni a ketyerét.
hjozsi
More information about the Elektro
mailing list