[elektro] 3F indukcios motor
jhidvegi
jhidvegi at gmail.com
Thu Jan 10 02:41:06 CET 2008
Moczik Gabor wrote:
> Szerintem elektronikailag egyszerubb (mivel FET hid van, es PWM-et
> tudok kiadni), hogy a feszt es a frekit hatarozom meg, az aram meg
> majd kialakul, de lehet merni. Ha tul nagy, akkor majd visszaveszem a
> frekit es aranyosan a feszt is.
Persze, végülis mindegy, mit minek rendelsz alá. A céltól függ. Pl én
áram-fesz szabályozás esetén a fesznek rendelem alá az áramot, ami azt
jelenti, hogy az áramszabályozó az elsődleges, ő az, amelyik azonnal be
tud avatkozni, az áramalapjel jön a fesszabályozóból.
Nálad is lehetne így, de fordítva is, csak a fesszel együtt a frekit is
húzni kell vmi táblázatból kiolvasva, hogy mekkora feszhez mekkora áram
tartozik.
> Na jo, nekem ez a megfogalmazas nem zarja ki hogy massal (az arammal)
> is aranyos legyen, en ugy ertelmeznem, hogy ezzel is aranyos.
Nem lehet, mert az áram a terhelő nyomatéktól függően a közel nullától a
maxig változhat, eközben a freki és a fesz (így az arányuk is) csaknem
állandó.
> Igazabol csak annyi a cel, hogy kontrollalt korulmenyek kozott
> gyorsitson es ne vegtelen aramok alakuljanak ki. Majd ezzel el kell
> meg erni, hogy kozelitoleg egy adott pozicioban lehessen megallitani
> egy tengelyt.
Akkor a frekit választhatod egy program szerint, ehhez tartozik egy
fesz, ekkor meglesz a fluxus, és az áram kialakul. Ha nem nagyon
változnak a tömegek, akkor az áram (nyomaték) a frekiváltozás
sebességétől függ majd, azt meg előre belőheted.
>> Persze a fesz-freki nem egy lineáris összefüggés pont azért, amit
>> lejjebb írtál. Tehát az indukált fesz és a freki van arányban, ehhez
>> a feszhez hozzá lehet adni az áram*ellenállást, ez kapocsfesz lesz.
>> Valamint szlip is van a világon, tehát nulla fordulatszámon de nem
>> nulla nyomatékhoz f>0 freki tartozik, és Uk=Ui(f)+i*r kapocsfesz.
>
> Amugy mi van a nulla kornyeken?
Pont azt írtam le. A motor áll, de van rajta nyomaték. Pl egy kötéldobon
lóg a kötél, rajta egy súly. Ekkor felhúzás irányba lassan forog a mező
a motorban. Az indukált fesz is nagyobb nullánál a szlip miatt, mert van
forgás villamosan. De a kapocsfesz még nagyobb, mert hozzájön az áram
szor fesz, tehát az ohmos rész.
> Ertelemszeruen DC-t is adhatok ki, de DC-n nem ertelmezheto a 120
Kiadhatsz, de ekkor - nyomaték esetén - a motor visszafelé fog forogni.
(A kötélen lógó súly a hasonlatban ereszkedik.) Akár életszerű is lehet,
de felfoghatod úgy is, hogy a 3fázisú pwm egy adott pozícióját
rögzítetted éppen, tehát nem kell relékkel meg tudomisén mikkel
leválasztani az inverterről, és DC-t ráadni. Ez előállhat más
testhelyzetben is, tehát úgy is, hogy mindhárom fázison van valami fesz,
meg áram.
> Mar csak azert, hogy hogyan kene megallasig levezerelni, mert 1Hz az
> meg mindig 57 RPM korul lesz. Szerintem egy bizonyos ertek alatt abba
> kellene hagyni es egyenfeszt kiadni ameg teljesen meg nem all. De
> meddig erdemes lemenni?
Egyenfesz semmiképpen! Mi a cél? Ha mozgó tömegek lefékezéséről van szó,
akár a mező visszafelé is foroghat a megállás előtt, ha azt akarod, hogy
a megállásig legyen fékezőnyomatéka.
Az az alapgondolat legyen a fejedben, ha ezen filózol kvalitatíve, hogy
van a forgórész, és az nulla nyomatéknál együtt forog a mezővel. Ha van
nyomaték, akkor ahhoz képest forog picit. Minél nagyobb a nyomaték,
annál gyorsabban forog a mezőhöz képest, de egy adott nyomaték esetén
mindig ugyanannyival forog. Mondjuk 1,5-2Hz névleges nyomatéknál
életszerű, azaz 100/perc körüli forgás egy 2 pólusú motornál. És a
lényeg, hogy ez független az aktuális fordulatszámtól! Tehát, ha kötélen
lógó súly generálja a névleges nyomatékot, akkor a mezőnek ilyen
fordulatszámmal kell előre forognia. Ha tömeget fékezel nullára, a végén
ennyivel kell hátrafelé fogornia (névl nyomatéknál még mindig).
> Igazabol a tenyleges fordulatszamot szeretnem tudni, mert a slip csak
> kialakul, es nem tudni mennyi.
De jól saccolható. Pl ha a motorra rá van írva, hogy a fordulatszáma
mondjuk 2900, akkor tudod, hogy a névleges nyomatéknál a forgórész
100/perccel marad el a mezőtől. Fele nyomatéknál meg 50/perccel. Ezen a
részen a szlip arányosnak tekinthető a nyomatékkal. Mindez csak akkor
persze, ha a fluxust meg tudod tartani. Ez meg abból látható, hogy
mekkora az áram meddő összetevője. (Az a parkvektorosdi, amit korábban
írtam). De biztos máshogy is meg lehet mérni. Ha ezt a meddőt állandó
értéken tartod, akkor a fluxus is meglesz. Üresben (terheletlenül)
szinte csak ez az áram lesz, tehát szinte tiszta meddő, terhelve
hozzájön némi wattos áram is, a tényleges áram a kettő vektori összege
lesz.
> Bar ha nem varialom ossze-vissza a
> feszt, akkor lehet hogy garantalhato a nevleges, ugy meg jo ahogy
> van...
Variálhatod a feszt összevissza, csak mindig egy előre kiszámolt (vagy
megmért) freki tartozzon hozzá. Lehet, hogy elég a fenti meddőáramot
néhány pontban megmérni üresben, így kijön egy fesz-freki görbe néhány
pontja, a többit extrapolálod (akár papíron is), és benyomod egy
táblázatba a fesz-freki görbét. Vagy ha ügyesebb vagy, függvényt
csinálsz. :-) (Mittudomén, hogy kell ezt programból megcsinálni.)
Innentől tudhatod, hogy az áram helyesen megválasztott gyorsulásoknál
nem lesz nagyobb a névlegesnél, vagy ami biztonságot még megengedsz.
> Hmm. Ez erdekes lehet, ebbol ki lehetne hozni a slipet is.
Igen, talán úgy a legegyszerűbb, ahogy fent írtam. Sőt, ha az
ellenállást is be tudod hozni, akkor egy ixr kompenzáció alakul ki,
aminél az indukált fesz kijön a kapocsfeszből az ixr levonásával, és az
áramból kijövő szlip ezzel az indukált fesszel lesz arányos. A szlip így
előre ismerve, feszültségesítve :), direktben kijön egy elég pontos
tényleges fordulatszám is. Nem lesz szabályozás ugye, de belőhető pl egy
olyan, hogy terheléstől független legyen a fordulatszám, ugyanígy vissza
tudsz számolni, hogy hol álljon meg a motor anélkül, hogy inkrementális
jeladót tennél a tengelyre vagy valahova. Persze olyan pontos nem lesz,
de ha jól veszem ki a szavaidat, nem is kell. A reprodukálás is egész jó
lehet, csak valszleg sokat kell itt-ott trimmelni.
hjozsi
More information about the Elektro
mailing list