[elektro] 3F indukcios motor
Moczik Gabor
pm_levlista at progzmaster.hu
Thu Jan 10 01:54:18 CET 2008
jhidvegi wrote:
> Jaaa, hogy itt ráadásul frekiváltóról van szó?
Igen, egy 3 fazisu FET-hid, az megy ki rajta amit akarsz :-)
> Ha nem terheli semmi a motort, akkor a fesz elkezd nőni, és netán
> túlgerjed, tehát muszáj a frekit növelni (gyorsítás). Ha terhelve van a
> motor, mondjuk ellenkezőleg, túlterhelve, akkor meg ugye nem akar a
> megfelelő fesz kialakulni, csökkenteni kell a frekit.
>
> Tehát az tűnik egy lehetséges állandó nyomatékú gyorsításnak, hogy az
> áramot bediktálod, a fesz kialakul, azt megmérve utánahúzod a frekit.
>
> Aztán lehet, hogy tévedek. :-)
Szerintem elektronikailag egyszerubb (mivel FET hid van, es PWM-et tudok
kiadni), hogy a feszt es a frekit hatarozom meg, az aram meg majd kialakul,
de lehet merni. Ha tul nagy, akkor majd visszaveszem a frekit es aranyosan a
feszt is.
>>2. A nyomatek kozvetlenul aranyos a rakapcsolt fesz es a frekvencia
>>aranyaval. Tehat U/f-fel aranyos.
>
> Ez nagyon pongyola így. Képzelj el egy névleges hálózaton fix feszen és
> frekin üzemelő motort. Adott a freki és a fesz, tehát az arányuk is
> eléggé állandó. A nyomaték közben a nulla és a max között változhat
> anélkül, hogy ez az arány különösebben változna.
Na jo, nekem ez a megfogalmazas nem zarja ki hogy massal (az arammal) is
aranyos legyen, en ugy ertelmeznem, hogy ezzel is aranyos.
> frekihez egy adott feszt beadni. Én - állandó nyomatékigény esetén - a
> fentit csinálnám. Áramgenerátor, ami kiad egy feszt, és hozzá kell
> választani a frekit.
Igazabol csak annyi a cel, hogy kontrollalt korulmenyek kozott gyorsitson es
ne vegtelen aramok alakuljanak ki. Majd ezzel el kell meg erni, hogy
kozelitoleg egy adott pozicioban lehessen megallitani egy tengelyt.
> Persze a fesz-freki nem egy lineáris összefüggés pont azért, amit
> lejjebb írtál. Tehát az indukált fesz és a freki van arányban, ehhez a
> feszhez hozzá lehet adni az áram*ellenállást, ez kapocsfesz lesz.
> Valamint szlip is van a világon, tehát nulla fordulatszámon de nem nulla
> nyomatékhoz f>0 freki tartozik, és Uk=Ui(f)+i*r kapocsfesz.
Amugy mi van a nulla kornyeken?
Ertelemszeruen DC-t is adhatok ki, de DC-n nem ertelmezheto a 120 fokos
fazistolas, tehat ket fazisra tudok feszt kapcsolni, valamennyi lesz a
kulonbseg kozottuk, a 3-ikra nem tudok, mert vagy itt, vagy ott lesz nagyobb
aram.
Mar csak azert, hogy hogyan kene megallasig levezerelni, mert 1Hz az meg
mindig 57 RPM korul lesz. Szerintem egy bizonyos ertek alatt abba kellene
hagyni es egyenfeszt kiadni ameg teljesen meg nem all. De meddig erdemes
lemenni?
> Nem elméleti, lehetnek esetek, amikor rövid ideig meg kell zavarni a
> motort, hogy felgyorsítson tömegeket... ettől még nem fog leégni. A
Jogos, erre nem gondoltam.
>>Kiprobalni ki tudom, de lehet hogy hasznalhatatlan a jel, mivel a PWM
>>frekinek kHz nagysagrendbe kell esnie (mivel meg szinusszal modulalni
>>is kell), tehat az ido ameg egy fazishoz tartozo felhid kikapcsolt
>>allapotban van rettento rovid, es valszeg ennyi ido alatt nem omlik
>>ossze a fluxus a tekercsben, ezert nem lehet majd ertekelheto jelet
>>kivenni.
>
> És minek is akarsz így szlipet mérni?
Igazabol a tenyleges fordulatszamot szeretnem tudni, mert a slip csak
kialakul, es nem tudni mennyi. Bar ha nem varialom ossze-vissza a feszt,
akkor lehet hogy garantalhato a nevleges, ugy meg jo ahogy van...
> induktív, az áramvektor egyre nagyobb szöget zár be a feszvektorral
> (késik). Ha a frekit sikerül úgy állítgatni, hogy ez a szög állandó
> legyen, akkor mindig elég lesz a fluxus, innentől már az áramból lehet
> tudni, hogy a névleges nyomatékon jár a motor. Ha ugyanis a billenő felé
Hmm. Ez erdekes lehet, ebbol ki lehetne hozni a slipet is.
--
((( Móczik Gábor )))--((( E~Mail: pm-junk ~@~ progzmaster ~.~ hu )))
((( Skype: moczik )))
More information about the Elektro
mailing list