[elektro] 3F indukcios motor
jhidvegi
jhidvegi at gmail.com
Thu Jan 10 01:21:51 CET 2008
Moczik Gabor wrote:
> Na, en is igy gondoltam...
> Tehat ha azt akarom, hogy gyorsitas/lassitaskor se menjen a nevleges
> aram fole (legalabbis ne 10szer annyi legyen), akkor olyan lassan
> emeljem a frekit es ezzel aranyosan a feszt, hogy a megfelelo aram
> alakuljon ki?
Jaaa, hogy itt ráadásul frekiváltóról van szó? Akkor nagyon jó
helyzetben van a moci!
Igen, az áramot tartsd egy jól megfogott érték alatt, ha meg tudod
csinálni, hogy a freki és a fordulatszám meghatározott viszonyban legyen
egymással. Ha ez a viszony jó, akkor a szlip kicsi lesz, a nyomaték a
billenőnyomaték alatt lesz végig.
Nemtom, de nem olyan rém egyszerű a dolog. Mondjuk egy f1 frekinél
tartasz éppen, és egy adott áramot nyomsz bele. Van egy táblázatod
hozzá, hogy milyen fesz kell az f1-hez.
Ha nem terheli semmi a motort, akkor a fesz elkezd nőni, és netán
túlgerjed, tehát muszáj a frekit növelni (gyorsítás). Ha terhelve van a
motor, mondjuk ellenkezőleg, túlterhelve, akkor meg ugye nem akar a
megfelelő fesz kialakulni, csökkenteni kell a frekit.
Tehát az tűnik egy lehetséges állandó nyomatékú gyorsításnak, hogy az
áramot bediktálod, a fesz kialakul, azt megmérve utánahúzod a frekit.
Aztán lehet, hogy tévedek. :-)
> Aha, tenyleg, rosszul emlekeztem, mast ir:
> 1. A sebesseg kozvetlenul aranyos a rakapcsolt aram frekvenciajaval
> es a motor polusainak szamaval
Ez gondolom világos. Ha a szlip kicsi, a freki és a fordulatszám tényleg
direkt kapcsolatban van. Kétpólusú mocinál a fordulatszám a frekivel
azonos, 4-nél fele, 6-nál harmada....
> 2. A nyomatek kozvetlenul aranyos a rakapcsolt fesz es a frekvencia
> aranyaval. Tehat U/f-fel aranyos.
Ez nagyon pongyola így. Képzelj el egy névleges hálózaton fix feszen és
frekin üzemelő motort. Adott a freki és a fesz, tehát az arányuk is
eléggé állandó. A nyomaték közben a nulla és a max között változhat
anélkül, hogy ez az arány különösebben változna.
Az egész játék arra megy ki, hogy a motor mindig rendesen fel legyen
gerjesztve, nehogy túlgerjesztve, mert az csak vasveszteséget, és a
feleslegesen nagy gerjesztőáram miatt tekercsveszteséget okoz, illetve
nehogy alul legyen gerjesztve, mert átesik a billenőnyomatékon. Ezért
kell elég rigorozusan minden feszhez egy adott frekit, vagy minden
frekihez egy adott feszt beadni. Én - állandó nyomatékigény esetén - a
fentit csinálnám. Áramgenerátor, ami kiad egy feszt, és hozzá kell
választani a frekit.
Persze a fesz-freki nem egy lineáris összefüggés pont azért, amit
lejjebb írtál. Tehát az indukált fesz és a freki van arányban, ehhez a
feszhez hozzá lehet adni az áram*ellenállást, ez kapocsfesz lesz.
Valamint szlip is van a világon, tehát nulla fordulatszámon de nem nulla
nyomatékhoz f>0 freki tartozik, és Uk=Ui(f)+i*r kapocsfesz.
> Egyebkent van meg egy erdekes grafikon a 11. oldalon, nyomatek,
> teljesitmenytenyezo (cos fi?) es hatasfok a szlip fuggvenyeben.
> Ebben az latszik hogy a nevleges ertek (rated slip) a hatasfokra van
> kihegyezve, de akar 2.5x nagyobb nyomatek is kiveheto, cserebe a
> hatasfok 35%-os csokkenese aran. Ez gondolom erosen elmeleti jellegu,
> mivel gondolom az aram igy 1/0.65*2.5-re novelendo, ami azt jelenti,
> hogy majdnem 4x lesz a motor disszipacioja...
Nem elméleti, lehetnek esetek, amikor rövid ideig meg kell zavarni a
motort, hogy felgyorsítson tömegeket... ettől még nem fog leégni. A
korlát a max indukció, afölé hiába nyomják, nem lesz nagyobb a fluxus,
csak a mágnesezőáram. De ha a max ésszerű fluxust bele tudod tolni,
akkor a max nyomaték is kiszedhető.
> Kiprobalni ki tudom, de lehet hogy hasznalhatatlan a jel, mivel a PWM
> frekinek kHz nagysagrendbe kell esnie (mivel meg szinusszal modulalni
> is kell), tehat az ido ameg egy fazishoz tartozo felhid kikapcsolt
> allapotban van rettento rovid, es valszeg ennyi ido alatt nem omlik
> ossze a fluxus a tekercsben, ezert nem lehet majd ertekelheto jelet
> kivenni.
És minek is akarsz így szlipet mérni?
Valami rémlik régről, hogy park vektorokkal operáltak. Ez lehet fesz,
áram, ami a három fázisból képezhető. Gyakorlatilag egy forgó vektor
mindegyik. Ha a mágnesezőáram kezd jó nagy lenni, ami ugye erősen
induktív, az áramvektor egyre nagyobb szöget zár be a feszvektorral
(késik). Ha a frekit sikerül úgy állítgatni, hogy ez a szög állandó
legyen, akkor mindig elég lesz a fluxus, innentől már az áramból lehet
tudni, hogy a névleges nyomatékon jár a motor. Ha ugyanis a billenő felé
járnál, ahhoz jóval nagyobb áram tartozik.
És ebben a névleges áramú és nyomatékú üzemmódban a forgórész lemaradási
frekije a forgó mezőhöz teljesen állandó lesz. Ő "nem tudja", hogy
milyen gyorsan forog a mező, csak azt, hogy egy adott (pár Hz-es)
lemaradáshoz tartozik nála egy nyomaték. Ez a lemaradási freki és a
nyomaték egymással arányban áll, előre lehet tudni, lehet vele számolni,
ha a fluxus adott.
hjozsi
More information about the Elektro
mailing list