[elektro] 3F indukcios motor

Moczik Gabor pm_levlista at progzmaster.hu
Wed Jan 9 23:48:29 CET 2008


jhidvegi wrote:
>>Mivel aranyos a nyomateka egy ilyen motornak, pontosabban mit kell
>>mernem es szabalyoznom ha nyomatekot akarok hatarolni?
> 
> Az árammal közvetlenül, amúgy a billenőnyomaték a fesz négyzetével.

Na, en is igy gondoltam...
Tehat ha azt akarom, hogy gyorsitas/lassitaskor se menjen a nevleges aram 
fole (legalabbis ne 10szer annyi legyen), akkor olyan lassan emeljem a 
frekit es ezzel aranyosan a feszt, hogy a megfelelo aram alakuljon ki?

Gondolom igy adott lesz a szlip. Ha csak a feszt csokkentem hogy kisebb 
legyen az aram, gondolom akkor is hasonlot erek el, csak akkor a slip lesz 
nagyobb.

>>A Microchip AN900-ban azt irjak, hogy a feszultseggel aranyos.
> 
> Ez biztosan tévedés, vagy valahogy máshogy értik.

Aha, tenyleg, rosszul emlekeztem, mast ir:
http://www.e-sonic.com/whatsnew/Microchip/output/AN900.pdf

1. Base speed is directly proportional to the
frequency of the alternating current applied to
the stator and the number of poles of the motor.

2. Torque is directly proportional to the ratio of
applied voltage and the frequency of the applied
AC current

Vagyis:
1. A sebesseg kozvetlenul aranyos a rakapcsolt aram frekvenciajaval es a 
motor polusainak szamaval

2. A nyomatek kozvetlenul aranyos a rakapcsolt fesz es a frekvencia 
aranyaval. Tehat U/f-fel aranyos.

Mondjuk ebbol meg mindig nem tiszta, hogy akkor gyorsitaskor milyen gorbe 
szerint emeljem a feszt es a frekit. A 2 szerint ha allando nyomatekkal 
akarok gyorsitani, akkor U=k*f legyen. Ez biztosan nem jo, mert van 
ellenallasa is a tekercsnek, pl. 1 Hz-en 4.6V-on aligha lesz akkora nyomatek 
mint 230V/50Hz-en. Inkabb U=k*f+U0. Hogy a frekit milyen gyorsan tudom 
emelni az meg a max aramtol fugg, vagyis ugy kell emelni hogy az aram 
allando legyen, ameg el nem erjuk a kivant frekit. Ez igy jo?


Egyebkent van meg egy erdekes grafikon a 11. oldalon, nyomatek, 
teljesitmenytenyezo (cos fi?) es hatasfok a szlip fuggvenyeben.
Ebben az latszik hogy a nevleges ertek (rated slip) a hatasfokra van 
kihegyezve, de akar 2.5x nagyobb nyomatek is kiveheto, cserebe a hatasfok 
35%-os csokkenese aran. Ez gondolom erosen elmeleti jellegu, mivel gondolom 
az aram igy 1/0.65*2.5-re novelendo, ami azt jelenti, hogy majdnem 4x lesz a 
motor disszipacioja...

>>A masik kerdesem, hogy meg lehet-e meressel allapitani szenzor nelkul
>>a fordulatszamot valahogy, mint pl. DC motor eseten a back-emf
>>meressel?
>>Ha 2 fazison rajta a szinusz, a 3-ik a levegoben, azon mit lehet
>>merni?
> 
> Fene tudja, elvileg megjelenhet benne a forgórész frekijének 
> valahányszorosa, de erre nem mernék mérget venni. Nehéz lehet kiszedni 
> belőle ilyen jelet. De mindezt látatlanban, sosempróbáltam alapján írom 
> ám!

Kiprobalni ki tudom, de lehet hogy hasznalhatatlan a jel, mivel a PWM 
frekinek kHz nagysagrendbe kell esnie (mivel meg szinusszal modulalni is 
kell), tehat az ido ameg egy fazishoz tartozo felhid kikapcsolt allapotban 
van rettento rovid, es valszeg ennyi ido alatt nem omlik ossze a fluxus a 
tekercsben, ezert nem lehet majd ertekelheto jelet kivenni.

Legalabbis DC motornal is azt vettem eszre, hogy minel nagyobb a motor 
(=nagy induktivitas), annal kisebb PWM frekivel kell meghajtani, ha azt 
akarom hogy kikapcsolt allapotban merheto legyen a generatorfesz (Back-EMF), 
es ez a freki n*10..n*100 Hz korulire jon ki, ha a kitoltes max 50%.

-- 
((( Móczik Gábor  )))--((( E~Mail: pm-junk ~@~ progzmaster ~.~ hu )))
((( Skype: moczik )))



More information about the Elektro mailing list