[elektro] 3F indukcios motor

Moczik Gabor pm_levlista at progzmaster.hu
Sun Jan 13 00:37:54 CET 2008


jhidvegi wrote:
>>Szerintem elektronikailag egyszerubb (mivel FET hid van, es PWM-et
>>tudok kiadni), hogy a feszt es a frekit hatarozom meg, az aram meg
>>majd kialakul, de lehet merni. Ha tul nagy, akkor majd visszaveszem a
>>frekit es aranyosan a feszt is.
> 
> Persze, végülis mindegy, mit minek rendelsz alá. A céltól függ. Pl én 
> áram-fesz szabályozás esetén a fesznek rendelem alá az áramot, ami azt 
> jelenti, hogy az áramszabályozó az elsődleges, ő az, amelyik azonnal be 
> tud avatkozni, az áramalapjel jön a fesszabályozóból.

Jogos, csak sajna itt a PWM a procibol jon, tehat ha beallitok egy kitoltesi
tenyezot, az alapbol a feszt fogja meghatarozni, ha nemjo az aram, akkor ezt
tudom modositani. Biztonsagi okbol a hardverben van 3db komparator ami egy
adott (nagy) aram folott lekapcsolja a feteket, ha rovidzar vagy egyeb
problema lenne, mivel a procinak van egy (rovidzarvedelemhez kepest) eleg
nagy kesleltetese.

>>Na jo, nekem ez a megfogalmazas nem zarja ki hogy massal (az arammal)
>>is aranyos legyen, en ugy ertelmeznem, hogy ezzel is aranyos.
> 
> Nem lehet, mert az áram a terhelő nyomatéktól függően a közel nullától a 
> maxig változhat, eközben a freki és a fesz (így az arányuk is) csaknem 
> állandó.

Attol meg lehet aranyos vele. Pl van egy ilyen keplet:
A=B*C*D

akkor A aranyos a B-vel, C-vel, D-vel is, barmelyiket valtoztathatom attol
hogy a masik ketto nem valtozik, aranyos vele.

>>Amugy mi van a nulla kornyeken?
> 
> Pont azt írtam le. A motor áll, de van rajta nyomaték. Pl egy kötéldobon 
> lóg a kötél, rajta egy súly. Ekkor felhúzás irányba lassan forog a mező 
> a motorban. Az indukált fesz is nagyobb nullánál a szlip miatt, mert van 
> forgás villamosan. De a kapocsfesz még nagyobb, mert hozzájön az áram 
> szor fesz, tehát az ohmos rész.
> 
> 
>>Ertelemszeruen DC-t is adhatok ki, de DC-n nem ertelmezheto a 120
> 
> 
> Kiadhatsz, de ekkor - nyomaték esetén - a motor visszafelé fog forogni. 
> (A kötélen lógó súly a hasonlatban ereszkedik.) Akár életszerű is lehet, 
> de felfoghatod úgy is, hogy a 3fázisú pwm egy adott pozícióját 
> rögzítetted éppen, tehát nem kell relékkel meg tudomisén mikkel 
> leválasztani az inverterről, és DC-t ráadni. Ez előállhat más 
> testhelyzetben is, tehát úgy is, hogy mindhárom fázison van valami fesz, 
> meg áram.

Aha, na most fogtam fel :-)
Vektorokban kell gondolkodni, nem siman frekiben meg feszben, azaz a fekezes
0-ig ugy nezhetne ki, hogy kiadom valamilyen sebesseggel a 3db szinuszt,
aztan egy adott szoghelyzetben megallok (0Hz, de a forgoresz meg forog) es
indulok visszafele majd valahol (tenyleges megallasnal) lekapcsolok mindent.

Bar ez eleg durva, mert ez a mechanika szamara olyan mintha kocsiban addig
nyomod a feket ameg meg nem allsz, aztan a vegen hintazol egy kicsit :-),de
ez mar finomsag, lenyeg hogy a gyorsulast is csokkenteni kell...


A level tobbi reszet is elolvastam, meg emesztem, majd ha vegre kesz lesz az 
inverter hogy tudjak valamit programozni meg merni, valoszinuleg visszaterek :-)

Koszonom a segitseget!


-- 
((( Móczik Gábor  )))--((( E~Mail: pm-junk ~@~ progzmaster ~.~ hu )))
((( Skype: moczik )))






More information about the Elektro mailing list