Kinyirhatatlan H-hid

Adam Huszar adam.huszar at machinnov.com
Sat May 26 20:02:42 CEST 2007


> Mondom PWM, nem 200A zarlatba csak 10 :-)

Értem én, de akkor is melegszik a nyák, és 10A-hez elég vastag fólia
kell, hogy ne fűtsön túlságosan.


> > Nem! Ezt ellenáramú féküzemnek hívják, ilyenkor semmiféle
> > visszatáplálás nincsen az egyenáramú közbenső körbe (pufferkondiba).
>
> Vagyis tovabbra is a vesztesegi ellenallasokon disszipalodik az energia.

Igen.

> > Azt akkor tudod megcsinálni, ha csak egyetlen tranzisztort
> > kapcsolgatsz, létrehozva egy Boost kapcsolást így a hídon belül, és
> > akkor fognak nyitni a híd visszavezető diódái ha a boost kapcsolás
> > által létrehozott fesz nagyobb a tápfesznél, és akkor fog
> > visszatáplálni a hálózatra.
>
> Mondjuk hogy ertem.
> Az egyik also oldali van ilyenkor nyitva, a masik oldali felso reverz
> diodajan megy vissza a tapba.

Na akkor pontosan leírom. Lehet, hogy érted, csak én nem értem ahogy
te leírtad, vagy értem, de akkor meg rossz :D. Tegyük fel, hogy
nyomatod a PWM jelet ezerrel, és a bal alsó, meg a jobb felső tranyó
vezet, szépen forog a motor CW irányban, szinte max furdulaton. Le
akarod fékezni. Max fordulat esetén a motor indukált feszültsége
majdnem tápfesznyi, ha feltételezzük hogy nincsen terhelve. Ha most
kikapcsolod mindkét tranyót, akkor nem fog áram folyni a hídon, mert a
motor indukált feszültsége kisebb, mint a tápfesz, emiatt az
antiparalel visszavezető diódák nem nyitnak ki. Ha viszont a bal alsó
tranyót továbbra is nyitogatod, de a jobb felső már nem vesz részt a
működésben, akkor egy Boost kapcsolás jön létre az alsó ágban. A boost
kapcsolás által, a bal alsó tranyó kitöltési tényezőjének nagyságától
függően, a hídban a motor indukált feszültsége "feltranszformálódik",
és két visszavezető dióda már ki fog tudni nyitni. Ekkor a pufferkondi
felé visszatáplál a híd. Nagyjából ez az elve.
De bocsánat! Ha a kondira visszatáplálsz, akkor nem feltétlenül kell
oda fékchopper!! Az a kérdés, hogy milyen dinamikus jellemzőket akarsz
elérni. Ha megfelelően nagy a pufferkondid kapacitásban meg
feszültségben, akkor a fékezéskor visszatáplált energia baromi jól
jöhet a következő indításnál!! Persze ez az alkalmazott tápegység
függvénye, de volt már rá példa, hogy ez a "többlet" energia húzta ki
a bajból egy esztergánk mellékhajtását.

Ádi


More information about the Elektro mailing list