cos fi
Adam Huszar
adam.huszar at machinnov.com
Mon Feb 26 20:05:17 CET 2007
Hali!
Igen, bocsánat, egy kicsit eltévedtem, mert a RS fesz + T áram
mérésével a meddő teljesítmény mérhető, ha szimmetrikus a terhelés az
egyes fázisokban. Tehát, valóban a saját fázisán kell mérni az áramot
és a feszt is. Az áram és fesz mérést természetesen a terhelt
állapotra értettem az előző levelemben. Hjozsi asszem a
http://www.kondenzator.hu cégre gondoltál. Egy adalék még a témához,
hogy ez a számítás nekem elég egyszerűnek tűnik. A számított érték
milyen kapcsolásra érvényes kondi értéket ad? Mert csillag kapcsolású
konditelepnél a kapacításnak nagyobbnak kell lennie, de a kondik fesze
viszont kisebb lehet a deláthoz képest, deltánál meg fordítva (ez
ilyen költséghatékonysági szempont, hogy épp a kisebb kapacitású de
nagyobb feszű kondi az olcsóbb, vagy a nagy kapac, kis fesz).
Ádi
On 2/26/07, jhidvegi <jhidvegi at gmail.com> wrote:
> Vilmos David wrote:
>
> > Adott egy 3 fazisu motor
> > P= 50kW
> > U= 3x440 V
> > f = 60 Hz
> > Kerdesem hogy hogyan tudnam meghatarozni a cos fi-t
> > egyszeru ¨haztartasi" eszkozokkel. Pl. szkop,
> > multimeter.
>
> Látom, kaptál már egy választ, én egyszerusítek.
> Az igaz, hogy nagyon terhelésfüggo, az már kevésbé, hogy a terhelt
> állapot olyan szar lenne. Nincs rajta a motoron a névleges terhelésre
> vonatkozóan?
>
> Ha nincs, de tudsz áramot mérni, vagy rajta van a névleges terheléshez
> való áram, meg a kimeneti mechanikai teljesítményt kell az 50kW alatt
> érteni (így szokott lenni), akkor
> cosfi = P/gyök3*440*Ifázis. Ez utóbbi a látszólagos felvett
> teljesítmény. Ha nincs rajta az áram, akkor meg kell mérni.
>
> A mérés nemegészen úgy mehet, ahogy a másik emilben van, mert ott az
> áramot nem a saját fázisfeszéhez viszonyítanád, hanem egy erre meroleges
> feszre. Tehát, ha van módod szkópozni, akkor egy fázis feszét és
> ugyanazon fázis áramát kéne megjeleníteni.
>
> Az viszont igaz, hogy mindenképpen terhelésfüggo a dolog, nem lehet fix
> konditeleppel megoldani, csak állandó terhelés mellett. Gondold el, hogy
> ha üresben megy a motor, a mechanikai teljesítmény-felvétele csak a
> ventillátor és a vasveszteség miatt lesz, meg a kicsi áramhoz tartozó
> rézveszteség, kalicka veszteség, mélyen alacsonyabb, mint az 50kW. A
> fenti módszernél ezek ki is vannak hagyva.
>
> > Vagy van e valami okolszabaly hogy milyen erteku
> > kondenzatorokat kellene rakapcsolni, hogy a cos fi
> > kozelitsen a 0.98-hoz. Magyarul hogyan tudnam
> > csokkenteni a meddo teljesitmeny.
>
> Ehhez kb 11,5 fokos szög tartozik. Tehát, ha kapacitív meddo is
> megengedett, lehet, hogy mégis lehet olyan konditelepet találni, ami a
> szokásos terhelési viszonyok mellett ebben a tartományban tartja a
> cosfi-t. Tehát kis terhelésnél siethetne az áram kb ennyivel, leterhelt
> motornál meg késhetne.
>
> A számítás egyszeru: a kondi tiszta kapacitív áramot ad, mértéke:
> U*omega*C, ahol U a fesz effektív értéke, az omega meg 2*pi*f, ahol az f
> itt ugye 60Hz, tehát az omega 377 1/s. C Faradban számítandó.
>
> Ne tévesszen meg, hogy amikor üresben jár a motor, akkor ugyan igen szar
> a cosfi, de ezt kis árammal csinálja. Félterhelésnél lehet, hogy
> rosszabb a cosfi, mint teljes terhelésnél, de teljes terhelésnél az áram
> duplaakkora, tehát annak a meddo összetvevoje nagyobb, mint
> félterhelésnél. A konditelep pedig ugye a meddoáram kompenzálására való.
>
> Ha más fogyasztók is vannak a hálózaton, pl lámpák, futotestek, akkor
> szinte biztos vagyok benne, hogy egy fix konditeleppel is betartható ez
> a +/- 0,98.
>
> A nagy meddoket használó üzemek kapcsolgatós konditelepeket szoktak
> használni. Tudok is egy diósdi céget, ami ilyesmivel foglalkozik, csak
> most nem tudok csípobol tüzelni.
>
> hjozsi
>
> -----------------------------------------
> elektro[-flame|-etc]
>
More information about the Elektro
mailing list