Re: Trafó ismét...
jhidvegi
jhidvegi at gmail.com
Wed Dec 5 23:15:44 CET 2007
Info wrote:
> Mostmár kapizsgálom azt is, hogy miért lesz túláram ha fesznullában
> kapcsoljuk a hálózatra a tekercset. :)
> Mindig az irányokkal van bajom, sosem veszem figyelembe őket...:)
Na de majd ezentúl! :)
> Mostmár csak az zavar, hogy miért lehet elhanyagolni a gerjesztést. Na
> ez így nem jó kérdés. Szal ha csak annyi fluxust kell létrehozni egy
> trafónak ami fedezi a kapocsfeszt a veszteségekkel, akkor már csak
Hogyhogy csak? Ha trafóról van szó, a fluxus nem kicsi, mert jelentős a
fesz, annyi, amennyit még a vas elbír, szóval kigerjesztik a célnak
megfelelően maxra.
> arra kell vigyázni, hogy a keletkező primer induktivitáson ki tudjon
> alakulni akkora áram ami elegendő a szekunder ellátására ? Tehát csak
> itt számít az, hogy milyen mür-je van az anyagnak, a fluxus
> szempontjából teljesen érdektelen ?
Minél szarabb a műrel, annál nagyobb mágnesezőáram kell ugyanahhoz a
fluxushoz. Ha légmagos lenne, az is működne, de a mágnesezőáram már
nagyobb lenne az átviendő teljesítményhez szükséges áramnál. :-)
> Egy tekercset pedig úgy méretezünk, hogy mennyi energiát kell
> tárolnia, és többet tudjon a mag, ami W=0.5*B^2*A*l/mü értékü ?
> És a menetszám itt is az Al-ből számolódik.
Tekercse válogatja. Ha fojtóról van szó, ott számít, hogy mennyi
energiát kell tárolnia. Trafónál ez nem szempont, sőt. Az lenne a
legjobb, ha a műrel végtelen lenne, tehát nem lenne szükség mágnesező
áramra, sőt, az is jó lenne, ha a Bmax is végtelen lenne. :) Legalábbis
jó nagy, ekkor ugye nagyon pici trafót lehetne csinálni, főleg, ha
szupravezető lenne benne.
> Csak azt tudnám, akkor minek hozták létre a theta-t ? :)
> Szoktak számolni vele valahol ?
Fojtónál gyakran számolok vele. Hogy más hol használja, nem tudom.
És trafónál is, ha csak azt akarom megtudni, hogy egy adott vasból
mekkora teljesítményt lehet kihozni. Végülis ekkor úgy lehet számolni,
mintha egy menet lenne a primer is, meg a szekunder is, persze
kitöltés... Ennek az egy menetnek az árama lenne ekkor a theta, de nem a
gerjesztés (indukció létrehozása) miatt, csak simán az áram szorozva a
menetszámmal. Egy így teljesítményre kiszámolt trafónál a fesz
ismeretében már kijön a menetszám.
hjozsi
More information about the Elektro
mailing list