Re: Motor tekercszárlat kimérés

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
Fri Aug 24 17:32:01 CEST 2007


Riba Zoltán wrote:
> Hogyan is lehetne ?
>
> Adott egy 4kW-os villamos teljesítményű klíma kompresszor.
> Erről kellene megtudni, hogy kuka vagy sem.

Egy időben gyakran mértem ki különféle motorokat gépműlyelyeseknek
szkóppal.

Erre kiválóan alkalmas egy ún. compontent tester-es szkóp. De ha a
szkópnak nincs ilyen üzemmódja direktben, akkor is lehet bármelyik
szkóppal épp a napokban leírt lissajous ábrát elkövető kapcsolással a
szkóp x-y üzemmódjával.

Kell egy hálózat, amiről egy ellenállással (mint legegyszerűbb mód)
megküldöd a motor tekercsét egy mondjuk 2mA-es színuszos árammal. A
körben a nullánál legyen egy pici ellenállás, amin az árammal arányos a
fesz. Ezt ráküldöd mondjuk a függőleges eltérítésre, a vizszintesre meg
a tekercs feszültségét.

Ha jó a motor, akkor egy eléggé torz, de ellipszist kell kapj, tehát a
hossztengelye vizszintes vagy függőleges kb, semmiképpen nem ferde.

A menetzárlatos motoroknál ez az ábra mindig egy eléggé ferde ellipszis,
tehát olyan, ahol a körben nagyon dominánssá válik az ellenállás az
induktivitáshoz képest.

Ez egy jó marha nagy motor különben! 16A-ről biztos, hogy nem indul el.
Ennyi kell az 1,1kW-os motorú kompresszornak. Van egy 4kW-os
darabológépem, 3 fázisú pedig, de az sem indult el lágyindítás nélkül
még a 25A-ről se. Szóval egyáltalán nem biztos, hogy rossz az a
kompresszor!

További gondolatok a motorral kapcsolatban, ha mégis rossz lenne:
Épp ma láttam ilyen-olyan nagyobb klímákat, és hát igen borsos áruk van,
az ekkora már biztos bőven-bőven 100ezer feletti árú.
Ezért én, ha az enyém lenne a cucc, bizony szétvágnám,
megtekercseltetném, aztán összehegeszteném. Hogy ezt lehet csinálni, azt
mi sem bizonyítja jobban, hogy jó régen egy cégnek csináltam egy
forgatóasztalkát, ami pont ilyen szétvágott kompresszorok
összehegesztésére volt használva, direkt arra a jónéhány, mintaként
ideadott kompresszorra terveztem. Persze ők tudták, hol kell úgy
szétvágni, hogy károsodás nélkül megússza a szerkezet. Valahol
deréktájon vágták szét. Az összehegesztés CO2-vel, a huzalos technikával
(ún. fogyóelektródás, vagy MIG-MAG eljárással) történt. Ha nekem kéne, a
házba belülről be lenne rakva egy lemez körbe, ami megakadályozza, hogy
szikra bejusson, és eleve jó eséllyel kicsinálja a motor tekercsét.

Hogy aztán utána miket kell csinálni, hogy kell feltölteni, berakni a
rendszerbe, hogy ne legyen benne idegen anyag... azt át kéne gondolni,
de nem tűnik lehetetlen feladatnak. Gondolom, ha szennyezésmentesre
sikerül az összerakás, akkor a vákuumozás a feltöltés előtt, vagy
esetleg valami előzetes átöblítés, aztán amit általában egy vadiúj, szűz
klímával tenni kell, amit egy klímás tudhat... szóval menne az. Azt már
nem tudom, hogy a sima kompresszorcsere a javításhoz képest pénzben hol
lenne.

hjozsi



More information about the Elektro mailing list