Vagjunk bele!-kispoli elektromositasa
jhidvegi
jhidvegi at startadsl.hu
Sun Jun 11 22:56:35 CEST 2006
Halász Ferenc wrote:
>> Ilyesmiket tudna pl, hogy centimétermenet fölfelé is, meg lefelés is.
>> Araszoláskor igencsak kényelmesebb lenne, mint egy hagyományos autó.
> Az ilyen óttóba szőke nőt, v. müszaki antitalentumot nem engednék,
> mert akadna köztük olyan, aki csak annyira nyomná a "gázt", hogy epp
> meg se mozduljon a kocsi. Ilyenkor kénytelen a teljesítmény az utolsó
> szögig
> hővé alakulni (már amennyit a "doboz" a motorhoz enged), és nem elég,
> hogy rezsót játszik szegény, de a menetszél sem hüti.
Azon könnyű segíteni. Csináltam is már ilyet, nem kell hozzá más, mint a
régi szövegem: ixr kompenzáció. :-) ha megmozdítja a gázpedált, már lesz
sebesség is. Úgy történik, hogy pl legyen egy kavics valamelyik kerék előtt.
Megmozdítja a gázt, elsőre nem történik semmi, csak az áram, meg az
armatúrafesz fog emelkedni, de elég gyorsan. Aztán megmoccan a gép, és
erőből átmegy a kavicson, sőt, fölmegy a járdán is, szintén erőből, persze
áramkorláttal, szóval a falon nem fog átmenni. :-)
A motor védelme érdekében ki kell zárni az állóhelyzeti áramot mindenképpen,
legalábbis időben korlátozni kell. Mert ekkor ugye csak egy helyen megy be
az áram a forgórészbe, egy tekercs van igénybevéve benne, ettől leég akkor
is, ha van független hűtés.
Maga a centimétermenet nem is igazán lenne okés független hűtés nélkül. Két
dolgot lehet tenni: vagy bele kell rakni egy független hűtést a
motor(ok)nak, vagy hővédelmet kell berakni, ami aztán többféle dolgot
művelhet. Legkevesebb jelzést ad, hogy ez így nem kóser, rosszabb esetben
tilthat, na ez már gáz, mert ottmarad a járgány akár a legszarabb helyen is.
Legjobb esetben bekapcsolja a független hűtést, és nem ad jelzést, mert
ekkor minek. A hőre kapcsoló független hűtés kíméli a szűkös energiaforrást.
> A hátramenethez én inkább egy "feszcsökkentőáramnövelőt" (,amiben
> eléggé otthon vagy! :-) ) használnék, ami fordított polaritással
> kapcsolódhat a motorokra (akár fetekkel kapcsolva). Nem akarok én
> hátrafelé is 100-zal száguldozni. A teljes hídnál a mégegyszerannyi
> vesztesége az elektro- nikának, ami számomra aggályos. Bár lehet,
> hogy ez sem vészes, ha párh. fetekben gondolkodunk (csak annak is ára
> van).
A nem teljes hidas megoldásban az a probléma, hogy vagy mindenképpen kell az
áram útjában félvezető, vagy bazi mágneskapcsolókat kell beépíteni. A sima
bármelyik fajta dc-dc átalakítón lógó motorra nem lehet ellenkező irányú
feszt felnyomni másik hasonló áramkörrel.
A hátrameneti sebességet könnyű korlátozni, és fedővédelmet is be lehet
rakni, ha véletlenül bármiért elszáll a korlát. Ez is sokféle dolgot
művelhet, megállapodás kérdése, hogy mi a célszerű.
>> Én is innen indultam ki, igaz, hogy más szempontból (ívhúzás), de
>> iszonyat áramok jönnek ki, ennek megfelelően elég nagy lesz a
>> félvezető veszteség.
> A nagyáramú párhuzamos fetek meghajtása elviselhetően alacsony
> frekvencián már nem olyan nagy gond talán. (10 KHz nagyságrendre
> gondoltam.)
Gondnak nem gond, csak azért csak ott van. Van gyakorlatom 1kA környékén, és
bizony összességében kW nagyságrendű a veszteség, igaz, hogy más okból 40kHz
fölötti a freki. A betápfesz éppen az ominózus 24V környéke volt, így nézve
persze nem olyan vészes, de ha úgy nézem, hogy 50V-nál is hasonló lenne a
veszteség, vagy nem sokkal több, akkor már el lehet gondolkodni. Van 500V-os
kísérletem is 150A-ral, 400V-os kimenőfesszel, ott még sokkal kisebb volt a
veszteség. A hóbelevanc olaj és venti nélkül elment úgy, hogy a hűtőtönkök
testhőmérsékleten maradtak. 1...300W körüli lehetett a veszteség az
elektronika részen, miközben a hasznos teljesítmény már ugye 60kW volt.
Szóval nem hülyeség az a fesz-emelés. Ez az utóbbi holmi 5kW-on már letojom
mértékű disszipációt jelentene, és 2 letojom mértékűt, ha hídban lenne. :)
Ha meg nem 500, csak 250V a betápfesz, akkor már 4 letojomot, de ez se lenne
több, mint 100-150W, szemben a 24V-os rendszer sokkal nagyobb veszteségével.
Mert akkor is annyi volt a veszteség, ha zárlatra, vagy pár V-ra dolgozott,
és úgy volt 1kA. Persze ma már még jobb félvezetők vannak, meg nem volt elég
bika a meghajtó sem, szóval van javítanivaló, illetve már javítottam is
ezt-azt, de még tovább is fogom. (Mert kénytelen leszek 2kA-est is csinálni,
megrendelték, és el akarok férni a régi edényben. De számítok 1kW-nál
nagyobb veszteségre sajna így is.)
>> Nem igazán. Ma már wc-re is procival vezérelten lehet csak menni,
>> ergo én nem rugok labdába.
> Hát én kerülném a prockókat, mint a zördög a szenteltvizet. Ha anélkül
Azt lehet, de akkor nagyon szűkkörű lesz a projekt. :) Listás projekt
szerintem nem jöhet létre proci nélkül. :-) Szélsőséges esetben a
gumiabroncsba is be lesz építve valami nyomástávadó procis móka, meg a
kritikusabb tengelyekre elcsavarodás-érzékelés, stb-stb. :-)
A mai világban már minden procis, de én a cikis dolgokban azárt fázom tőlük
azon túl, hogy magam nem tudom művelni, mert láttam én már kismilló procis
ketyerét, amik mindig jól működtek, csak olykor-olykor kellett mittomén
újraindítani, mert hülyeséget kezdett művelni vmi programhibából vagy
nemtommiből. Na most, egy szaros helyzetben az autó ne akarjon hülyeséget
művelni, hogy majd kimászok a kamion alól, visszarakom a leszakadt
testrészeimet, visszábbmegyek pár métert, újrabootoltatom a szerkót, és
megyünk tovább, mintha mise... hát igen, mise az lenne esetleg, újraboot
nem, ez meg nem valami jó boooot.
Így is elég ciki a gondolat, hogy ha a félvezetők eldurrannak, egy dc-dc
képes rá, hogy kinyomja a betápot a terhelésre, ekkor valami hatékonyat
mindenképpen be kell avatkozni. Ez ellen az véd, ha nem dc-dc átalakítót
használ az ember, hanem invertert, ami ha beszarik, nullát ad ki, és kiver
vmi biztit.
> AIRBUS-szindróma! ;-) Lopakodót sem tervezünk, ami proci nélkül fel
> sem tudna szállni. Szóval a kalapácsba procit rakni marhaság.
Nem is rossz ötlet!! Meg lehetne vele méretni a max erőt. :-)
hjozsi
More information about the Elektro
mailing list