Vagjunk bele!-kispoli elektromositasa
jhidvegi
jhidvegi at startadsl.hu
Sun Jun 11 09:00:54 CEST 2006
charles hoss wrote:
> igen , igazad van - jobban belegondolva ha az egyik kiporog akkor
> kicsi nyomatek ebred rajta , igy a masikon sem keletkezik szamottevo
> hajtas - igazad van . csak kicsit zavar hogy a gyengebbikhez
> alkalmazkodik :) olyan mintha csak a kifogast keresne hogy miert is
> nem kell menni :)
:-) Igen, a nyavajás. Ezért jó, ha agymotorok vannak, a feszre szabályozás,
de csak egy réssel. Tehát mindegyik ugyanazt a feszt kapja, azon belül
áramgenerátor, és meg van engedve, hogy a feszek picit eltérjenek (kanyarban
legyen diffimű hatás), ami alatt még ugyanaz a nyomaték van, de ne tudjon
egyik se kipörögni. Ha akarna, akkor ugye neki eltűnik a nyomatéka (jégre
megy pl), de az elektronika megfogja a fordulatszámát a feszen keresztül, a
többi meg ugyanazt az áramot kapja, mint korábban.
Remélem, mostmár átmegy. Ennek a megvalósítása pár analóg ic-vel megoldható,
nem nagy ügy, a hatása viszont olyasmi, mint a kipörgésgátló lehet. Semmit
nem kell kapcsolgatni, mégis mindenütt el tud menni anélkül, hogy a kerekek
akár virtuálisan is merev kapcsolatban lennének.
> en elakadni nem akarok - igy szamomra a fordulekonysag ertekesebb
> (gyakrabban fordulok parkoloban) mint + 10% terepkepesseg - erre egy
> terepjaro a jo - vagy egy zart , vagy legalabb erosen limitalt difi .
Ez a fordulékonyság kérdés is érdekes. Nemtom, hogy oldották meg, de ez a
nem túl csúcsmodell ford, amivel járkálok, jóval fordulékonyabb, mint amire
számítottam.
Hátsókerék meghajtásnál nincs olyan probléma, hogy ha nagyon alászeded,
akkor a vonóerő iránya változatlan, és a kormányzott kereket inkább
oldalirányban tolja, mintsem annak a szempontjából előre? Én ilyennel már a
zsigulinál is szívtam, pedig azzal nem lehet annyira alászedni. Ha csúszik
az út, akkor befordított kerékkel is elindult előre akár. Na ez most nem
fordul elő. A hajtott első kerekek mindig arra akarnak menni, amerre állnak.
Télen ennek olyan jó hasznát vettem, hogy minden szirszaron átmentem
(sajnos, mert alul megsérült az autó emiatt egy keményebbre fagyott
hókupacban, amin simán átment, csak letépett valamit. Még mindig nem
csináltattam meg, de alánézve látszik, hogy lóg valami. A kipufogó
felfüggesztésével is van valami gond ugyanezért, ami ugyanitt keletkezett.
Lustaság... meg kellett volna állnom, lapátot elő, és helyet csinálni a
behajtáshoz. Idegen cégnél volt éjjel 1 körül, semmihez nem volt kedvem.)
> probaltam , de nem szeretem az elsokerekes autokat , igy altalaban ha
> elkezd huzni akkor sorban ellenorzom a guminyomast , a centirozast es
> utana a futomuvet (hala a konnyu , gagyi , serulekeny mcpherson
> felfuggesztesnek)
Akkor nem is érdemes sokat beszélni róla. Valóban, tapasztaltam, hogy
vannak, akik zsigeri utálatot éreznek az elsőkerekesekkel szemben. Ez ellen
nem sokat lehet tenni, csak elfogadni.
> miatt , de nyilvan a teli kozlekedes egy masik vilag . ha takarekos
> jarganyt csinalok akkor a csuszkalas masodlagos kerdes :)
Lehet. Az egész elsőkerekezés úgy jön képbe az elektonyos gépnél, hogy
agymotor, és akkor csak pici lehet, tehát jó, ha minden kerékre jut.
Másrészt úgy, hogy ha olyan autóból sikerül kiindulni, ami elsőkerekes,
akkor adott a kardános féltengely, aminek a belső végére vagy direktben,
vagy ahogy írod is, lánccal fel lehet rakni a motorokat úgy, hogy adott lesz
a lánc vagy bármi hajtómű védett helyzete. Tehát a kevés mechanikai munka
számít. Nemtom, ki hogy van vele, de egy nyákot könnyebb megcsinálni, mint
egy öntvényt. :-) A motortér elég nagy szokott lenni azért, tehát oda nem
lenne nehéz sem a motorokat, sem akár pár aksit is beszerkeszteni, meg a
hőtárolós kályhát is akár, és máris megvan az orrnehéz autó, amit télen nem
kell tologatni, mert átmegy a hókupacokon.
> mert nem a kasznit forditja az elsokerekesenel - hanem a kormanyt -
> mert teheti . az egesz kasznit nem tudna eszrevehetoen elforditani -
> egyszeruen a difi miatt .
Valóban, nem tudja. De nem a diffi miatt, mert pont miatta jön létre az
egyforma nyomatékből két kismértékben különböző. Ha diffizár lenne, akkor
jóval nagyobb nyomaték keletkezhetne.
Ja, nem írtam, hogy a lapos keréknek nem ugyanaz a kerülete, csak
terheletlenül. A földdel érintkező részen az ív mintegy kiegyenesedik, a
futófelület rései összezáródnak. Ez megvan kevésbé felfújt keréknél is, csak
kevésbé.
Van ennek egy olyan következménye, hogy ebbe az egyenes szakaszba be- és
kilépő gumituskó darabok minden alkalommal csusszannak egy aprót. Emiatt még
nyomaték- és oldalerőmentes gördülés esetén is van gumikopás. A hatás még
tök sima futófelületnél is fennáll, csak még kisebb.
(Ha egy ilyen kerék ráfutnak egy olyan papírra, ami az alatta lévő felületen
tökéletesen tud csúszni, akkor a kerék a belépő szakaszon mindig meggyűrné a
papírt, a kilépőnél meg visszaegyenesítené.)
Vissza a diffizárra: a jelenség miatt, mármint hogy a lapos kerék kisebb
kerületűnek tudja magát minősíteni, diffizárnál jókora egymás ellen dolgozó
nyomaték jönne létre. Akár aszfalton csikorgást is el tudok képzelni. A
kerék kerülete az acél- vagy ami van, hordszálak mentén állandó kerületű,
kijjebb már nem.
hjozsi
More information about the Elektro
mailing list