Mikrorepulo

info at aktivinfo.hu info at aktivinfo.hu
Tue Apr 18 18:43:08 CEST 2006


a 80cm-es relatíve kisebb tömegű a kisebbekhez képest - de ez a szabályok 
miatt van így.
ha a kutatás kedvéért csinálnánk gépet, szerintem akkoris a nagyobbat lenne 
könyebb reptetni.
Vannak bizonyos alkatelemek, mint a motor csapágyazása, amit nemigen lehet 
kihagyni, és a tömege adott.
Persze ha mikroszkópikus csapágyat lehetne csinálni, akkor lehetne a 
mérettel is lejjebb menni.
A zárttéri repülő motorja gumi. A megtekerve tárolja az energiát.
Klasszikus esetben nincs semmi, ami kormányozná - azaz ami a repülés 
pályáját módosítaná az indulás után.
Az elindított modell hihetetlen tempóban felszáguld a terem tetejéig, majd 
ott végigkaristolja a menyezetet, ott köröz addig, amíg a gumiban van 
energia, aztán hasonlóan a felfelé úthoz, lefelé kezd ereszkedni -- szintén 
körbe-körbe. A hihetetlen tempó: a légcsavar 2-3 másodperc alatt fordul 1 
fordulatot, a gép pedig 1-2 m/s-os sebességgel suhan.
Indítás - lélegzet visszafojtva!
Irányítás - hosszú bambusszal - meg-meg érintve, de csak ha muszály.

Ha kisebb a gép, kisebb járulékos terhet tud magával vinni, azaz szervó, 
rádióvevő, akkumulátor, szóval ezek súlya sokkkkkal nagyobb - hagyományos 
technológiát nézve, - mint maga a modell (1 gramm).
Persze új technológiák, hozhatnak meglepő fordulatot.

Kíváncsian várom, hogy mikorra lesz olyan technika, ami megközelíti a 
bogarak repülni tudását - főleg annyi tápanyagból, mint amennyiből élnek és 
repülnek a bogarak. és nem a sáskákra gondolok.

Tehát - és ezt ne tekintsed megingathatatlan ténynek, - szerintem a 10 cm-es 
gépet nehezebb repíteni, mint a 80cm-est.
csaba


----- Original Message ----- 
From: "Tibike" <csotibi at freemail.hu>
To: "info at aktivinfo.hu" <elektro at tesla.hu>
Sent: Tuesday, April 18, 2006 6:12 PM
Subject: Re: Mikrorepulo


Hello!

Messze álljon tőlem a flame generálás...

A hangsebesség feletti csavaros repüléshez: valóban nem éri meg,
hiszen elég erős motorral bármi elképzelhető. Viszont a lapát vége,
mikor eléri a hangsebességet, azaz közvetlenül a hagrobbanás előtt
irgalmatlan ellenállást okoz, ugyanúgy, mint a vadászgépeknél. Borul a
klasszikus aerodinamika is, különös viselkedést produkál a szárny...
Valahogy olyan, mintha a repülésből hirtelen átváltanál úszásba, mert
sűrűbb lett a közeg. Sok ott még a kutatni-tapogatni-gondolkodni való.

Amikor növelem a méreteket, ami itt gyakorlatilag a szárny méretének
növelését jelenti, akkor a szárny emelő felülete fajlagosan növekszik -
más kérdés, hogy a szilárdsági követelményeknek is meg kell felelni.
Ha lefelé megyek a méretekkel, akkor viszont csökkennek az emelő
felületek fajlagosan. Ez van, sajnos. Itt jönne be a bogarak-rovarok
repülése, 'akik' ismervén a légörvényeket, ki is használják azokat
rendesen - mint írták már előbb. Na de hol vagyonk még ahhoz...
Volt pár éve egy nagyon jó kis film az ilyen jellegű fejlesztésekről,
ahol 'per tangentem' jelleggel el is meséltek ezt-azt a dologról.
Valamelyik értelmes csatornán adták és nem a mítosztörők vagy mi a
címe szintjén mozgott. Ott meséltek mindenféle csapkodószárnyú
szörnyecskékről. Kár, hogy mára elrepült a címe a buksimból...

A zárttéri kollegától csak arra kértem volna pár mondatot, hogy egy
ugyanolyan konstrukciójú repcsiből a 80 cm-est, vagy a 20, netán 10
centiset könnyebb-e reptetni?

A jelfeldolgozás alatt inkább az algoritmust értettem, mintsem a
miniatürizálást.

Hát, ez elég hosszú és zagyva lett, de egyben van. Kemény meló volt...
:-))

-- 
Üdvözlettel:
 Tibike                            mailto:csotibi at freemail.hu

-----------------------------------
 Szponzorunk: http://tonerbolt.hu/ 




More information about the Elektro mailing list