[OT] auto befecs. problema

jhidvegi jhidvegi at startadsl.hu
Thu Apr 6 17:32:47 CEST 2006


Móczik Gábor wrote:

>> Mi az az ECU?
>
> Motorvezerlo. Engine Control Unit.

Köszi.

> Nehez valosagkozeli adatot velni, ha pl egy homersekletszenzor 70
> foknak megfelelo jelet ad 90 fokon. Honnan tudod mas meres nelkul
> megmondani, hogy tenyleg 70 fok van, vagy szar az erzekelo?

Nem nehéz! Nem a hőmérsékletet kell persze megsaccolnia a procinak, hanem 
tudnia, hogy ha 10 fokos a moci, akkor ennyi benzin kell, ha meg 70 vagy 100 
fokos, akkor meg annyit, de ha baromság jön az érzékelőből, akkor ad annyit, 
amennyitől nem fullad le alapjáraton sem, meg nem szívja tele magát a moci 
nagy gázon, melegen sem. Mintha nem is lenne benne ilyesmi, majdnem úgy, 
ahogy egy régi motorban is van. Legföljebb többet fog fogyasztani, és kiad 
valami hibajelet, hogy idegesítse a sofört. :-)

>> Na tessék. pcv, az meg mifene?

Erre még mindig nincs válasz! :)

> Altalaban van kulon egy alapjarati levego csatorna, abban egy szelep.
> Ha elengeded a gazt, es lezar a pillangoszelep, akkor az alapjarati
> kerulo csatornan kap levegot a motor, annyit amennyit a szelep enged.

Tehát ez különbözik a régi gépekétől, ahol a porlasztóban volt ilyen 
alapjárati rendszer külön légcsatornával. Abban nem volt semmiféle szelep, 
ma már ott is van?

> Egy masik megoldas, hogy nincs kulon alapjarati szelep, hanem a
> pillango szelep utkozesi pontjat allitja egy motor. Mintha a
> karburatoros auton az alapjarat csavart egy motor tekergetne, ugy
> hogy a fordulatszam allando 850 legyen.

aha. Ez lehet nálam is. Most direkt figyeltem, lemez ide vagy oda, a proci 
beállítja az üzemi alapjáratot erre a 850-900 körüli értékre. (Nem olvasható 
itt már le pontosabban).

> Igazabol ezt en se ertem. Mindek sebesseg jelado?

Nálam értem az egyik funkcióját, le is írtam, és működik is.

> Ha terhelve kisebb az alapjarat, az nem biztos hogy sebesseg jelado

Szó sincs terhelésről! Sőt, ilyenkor a kuplung vagy a sebváltó surlódásai 
még rá is segítenek a mororra. Itt egyértelműen sebességfüggő alapjárat van. 
Mégegyszer, valszleg nem voltam egyértelmű: Ha üresben megy a motor, de 
halad a szekér, akkor leveszi az alapjáratot valami 5-600-ra, ha meg 
bármiért lelassul kb gyalogtempóra (vagy lassúfutásra), visszaemelkedik 900 
körülire. Ilyenkor semmi más nem változik, ami ezt kiváltaná, mint a szekér 
sebessége.

Egyébként terhelni is lehet ezt az alapjárati rendszert. Most jöttem át a 
városon (iszonyat dugó, mert nemcsak a rakpartok vannak lezárva), és 
próbálgattam. Ha gáz nélkül rácsúsztatom a kuplungot, ezzel ugyan leterhelem 
a mocit, de visszatormázza magát a 900-ra akkor is, ha vonszolnia kell az 
autót.

hjozsi

hjozsi 




More information about the Elektro mailing list