[OT] auto befecs. problema

charles hoss dexter at bekesnet.hu
Thu Apr 6 15:35:53 CEST 2006


jhidvegi wrote:

>>ha pl az erzekelt hofok el van csuszva akkor az pont ilyet okozna - ha
>>elszakad a kilometerjelado , szinten okoz hasonlo tuneteket
>>    
>>
>
>Na látod, elemi fizika ide vagy oda, ezt már nem értem. Nem ismerem 
>rendszerében a mai autókat, mit miért érzékel, mi a hatása az egyes 
>érzékelőknek, és mi van, ha beszarik egyik-másik.
>  
>
alacsony hofok - a cel a surubb keverek
egy altalam jol ismert motorvezerlo egyseg (ECU) programja a kovetkezo 
adatokat tartalmazza (figyelj arra hogy milyen hatast okozna egy husz 
fokos folfele csalas :
hofok a dusitas fuggvenyeben lambda-ertek (levego/uzemanyag arany 
dusitas - tehat az itt szereplo 1 ertek az idealis 14.5-bol levonodik - 
igy 13.5 egyseg levegohoz megy 1 egyseg benzin)
-10fok celsius -1
-4 fok -1
4 fok -1
14 fok -1
24 fok -0.5
34 fok -0.4
44 fok -0.3
54 fok -0.2
64 fok 0
74 fok 0
84 fok 0
94 fok 0
99 fok 0
109 fok 0
130 fok 0 (ide szokas nagyobb erteket tenni , mert a tulmelegedett 
motort huteni lehet ha a stochiometriainal dusabb keverekkel jarsz )

alapjarat cel ertek vs hofok
-10 2090
-4 1940
4 1740
14 1690
24 1640
34 1590
44 1540
54 1465
64 1340
74 1340
...
130 1340
ezt egy alapjarati motorral szabalyozza amivel kerulo uton juttat 
levegot a szivotorokba .

ha egy ertek hianyozna akkor egy kozepso erteket vesz alpul - amivel 
mukodni fog - tehat kicsit dusit , kicsit emel az alapjaraton , de menni 
fog .

>>melegebb mint a valosagos akkor eleve alacsonyabb alapjaratot akar
>>beallitani , kevesbe dusit , ez a hiba szunik a kornyezeti
>>(szivotorok) hofok melegedesevel .
>>    
>>
>
>Na de mitől érez kevesebbet a valóságosnál télen, most meg nem?
>  
>
mert amit erez az mondjuk 20 fokkal melegebb mint a valosagos - es ha ez 
minusz tiz foknal jelentkezik akkor van hatasa az adatokra , ha pedig 10 
fok helyett 30 fokot erez akkor mindegy , nem valtoztat ebben a 
tartomanyban semmit .

>Ha így lenne, kicsit is nagyobb gáznál is így lenne, esetleg rángatna, nem? 
>  
>
nem . a kis mennyisegeket nehezebb precizen elosztani kisebb legaramban 
- ott par mg elteres eg es fold - nyitott pillangoszelpnel ennek mar 
eszrevehetetlen , merhetetlen a hatasa .
ebben a sw-ben allithato a pillangoszelep levegoszivargasi erteke 
(idealis esetben ha 0 akkor nem megy at levego a szelep mellett , csak 
az alpjarati vezerloszelepen) ha ez az ertek 100 akkor 4mm^2 
keresztmetszeten aramlik el levego a pillango szelep mellett - nyitott 
szelepnel 2*1734mm^2 a keresztmetszet - eszrevennel barmit ami az 
alapjaratot valtoztato erteket ?
a gyari allpotu gepeknel a pillangoszelep valosz szivargasa kb 26-os 
ertek - tehat kb 1mm^2 - itt ot fol vagy le eg es fold - menetben 
eszrevehetetlen .

>Ez nem rángat, szép egyenletesen jár, télen a járhatóság (stabilitás) alsó 
>határán, már valami 400 vagy azalatti fordulaton.
>  
>
ott mar olajzasa sincs a motornak ...

>Végiggondolnám, ha tudnám a rendszer felépítését. Régen tudtam, ma minden 
>más. És nem evidens ránézésre, nameg proci... erről infókat beszerezni nem 
>evidens. Vagy igen? Nekem az lenne a logikus, hogy ha vmelyik érzékelő tök 
>baromságot csinál, attól még a proci vélelmezzen valami valósközeli 
>állapotot, és ne állítsa már le a motort, mert az életveszélyes lehet, nem?
>  
>
pontosan . de az alapja kemia - fizika
ha pl a pillangoszelep zarva van akkor levesebb levego megy be - surites 
utan hidegebb a keverek hofoka - lassabban eg - tehat nagyobb elogyujtas 
kell - hideg motornal szinten . padlogaznal nagy fordulaton az egesre 
kevesebb ido marad - nagyobb elogyujtas kell - hidegben surbb keverek 
kell - szivato - tob a befecskendezett mennyiseg stbstbstb

>>olajsapka elvesztese utan - a tomites nem volt tokeletes - a pcv
>>rendszeren at fals levegot szivott a motor , fejreallt a vezerles .
>>elkoszolodott alapjarati levego motor szinten ilyet okoz
>>    
>>
>
>Na tessék. pcv, az meg mifene?
>
kornyezetvedemi marhasag (positive crankcase ventilation) a kartergazt a 
motor szivterebe vezeti , igy elegeti , megeteti a motorral - ha ez 
megserul akkor tobb levego jut a rendszerbe , a pillangoszelepet 
megkerulve - felboritja a rendszert .

> Mi az az alapjárati levegő, ami el tud 
>koszolódni? :-) Alapjárati levegőfúvókára vagy csatornára kell gondolni? 
>  
>
csatornara - tobbnyire egy leptetomotor nyitja -csukja , igy allitja be 
az alapjaratot finoman .

>Lehet, hogy ez volt a baj. Csak meg kéne keresni, hol is van ez. Eljegesedni 
>gondolom, nem tud, mert leolvadna, ahogy felmelegedett a motor. Motormosás 
>segít? (Nem mostam motort, most mégis jónak tűnik).
>  
>
meg kell keresni , negy kabeles kis butyok a pillangoszelep mellett - de 
nem a tengelyen - a szivotorokban latod a csatornajat - ha itt 
oszegyulik a koksz , kosz , akkor megszorulhat , igy nem tudja 
beallitani az alapjaratot .

>A hiba tulajdonképpen akkor keletkezett egycsapásra, amikor egyszer télen 
>átnyomtam az autót egy keményebb hókupacon, amit hóeke tolt az út szélére, 
>és nem takarították el egy cég bejáratánál, nekem meg be kellett mennem, 
>lusta voltam kiszállni és lapátolni. Csak azt nem tudom, milyen elváltozás 
>keletkezhet a kaszni alatt, amitől ez a hiba előállhat? És főleg, hogy 
>később elmúlhat! :-)
>  
>
barmi - nekem a nadas elkapta a kilometerspiralomat es ratekert az elso 
kardanra - az feltekerte , kitepte a valtobol es a muszerfalbol is .

>>ha indulaskor jo , motorfekbol kuplungot benyomva lefullad az pl a
>>sebesseg jelado hibajara utal , mert erzi hogy porog a motor , nem
>>megy az auto (tehat nincs motorfekben) igy tekeri lefele az
>>alapjaratot , aztan amikor tenyleg nem lesz motorfek (mert benyomod a
>>kuplungot) akkor hirtelen kompenzalnia kene , igy lefullad .
>>sima ugy .
>>    
>>
>
>Ezt kipróbálom, ma mennem kell olyan helyen, ahol ezt lehet is többször 
>egymás után. Bár nem azért, mondtad, hogy ez lenne a hiba, de ha már... 
>akkor kíváncsiságból.
>
>Látod, ez is a rendszer ismeretét feltételezi. Régi autókon (pl zsiguli), 
>semmi köze nem volt a sebességnek a motor bármiféle vezérléséhez.
>
mert az nem allitotta az alapjaratot - itt tudnia kell hogy azert porog 
a motor mert nincs terheles , es ideje visszavenni , vagy motorfek van - 
ha motorfek van akkor nem fogja levenni az alapjaratot , mert motorfek 
van - ha all az auto akkor meg ne porogjon ezerrel - ideje szabalyozni - 
ha ezt rosszul latja akkor baj van - pl egy bazinagy gumikkal szerelt 
terepjaro kanyarban ha csak gurul (es megall a motor) akkor sem nem 
kormanyozhato normal erovel , se megfekezni nem lehet , mert a 
fekrasegito sem megy mar ... csunya meglepetes tud lenni - raengeded a 
kuplungot , mire egybol befordulsz -sot , mert megall a hatso kerek 
(4000ccm motorfekje)

> Magamtól 
>pl ki se találnám, hogy van sebesség jeladó, ha nem tapasztalnám, hogy az 
>alapjárat (üresben, menet közben) alacsonyabb, mint amikor a sebesség kezd 
>nulla felé tendálni (lámpánál meg kell állni). Amíg ment a járgány, kb 5-600 
>közötti az alapjárat, lefékezve pedig felmegy 900-ra.
>
ilyen nem szokott lenni - nem a fek altal adott fals levego okozza ezt ?

>fölött van a berakott alulemeztől, de érzem, hogy a proci kikompenzálja elég 
>jelentősen, mert ha nem, legalább 1800-nak kéne lennie, annyi lemezt voltam 
>kénytelen berakni.
>  
>
nagyon at kene nezni azt a motort ...

bye
dexter




More information about the Elektro mailing list