[OT] motorfek....Re: fizetos lett a voipbuster

SZIGETI SZabolcs szigi at ik.bme.hu
Thu Sep 15 20:56:54 CEST 2005


Hali!

> Nem követtem rendesen a szálat, de ez a kérdés világosnak látszik.
> Ha motorfékkel akarok leállni nem csak 80-ról 60-ra lassítani városban, 
> akkor vissza kell kapcsolgatnom. Eközben két dolgot tehetek:
> 1. nem nyúlok a gázpedálhoz, és visszakapcsolással a kuplungra bízom, hogy 
> összehozza a motort a sebváltó motoroldali részével, tehát csúsztatom, 
> mint állat --> hamar megadja magát a kuplung.

Azért olyan hamar nem adja meg magát, mert a motor viszonylag hamar felveszi 
a fordulatot, és a kuplung sokkal nagyobb nyomatékra van méretezve. A 
kuplungnak egyébként sokkal többet árt, ha álandóan ki van nyomva, minha 
norrmálisan csúsztatnánk, ahogy itt már elobb jelezték (kinyomócsapágy).


> 2. visszakapcsoláskor gázfröccsöt adok, hogy a motor felpörögjön arra a 
> fordulatszámra kb, ahol majd forognia kell, amikor az alacsonyabb 
> sebességfokozatba kapcsolom, és felengedem a kuplungot. Errol a gázadásról 
> lehet szó, nem?

Ez is korrekt (van robot váltó, amelyik ezt megoldja magától), ha ügyesen 
csinálod, még kuplungolni sem kell a váltáshoz. Éppen annyi gázt adsz, hogy 
ne legyen se gyorsulás, se motorfék, ekkor nincs nyomaték a váltón, ki tudod 
venni sebességbol. Utána felnyomod a fordulatot pont akkorára, amekkorának a 
váltás után kell lennie, az alacsonyabb fokozatban, és be tutod rakni, 
esetleg csak egy kis kuplung simogatás kell. De nem ez a hosszú életu váltó 
titka, egyátalán nem. :-)

Ha pedig azért váltasz vissza, hogy gyorsítsál, akkor egyenesen kötelezo 
gázt adni, hogy mát az új fokozatban is legyen kello kraft.


> Na most ki nem tud akkor vezetni? Vagy mirol vitatkoztok? Hogy 
> csináljátok, ha ezt csináljátok? Én ilyet nem csinálok, kellemetlen, 
> kényelmetlen. Hosszú, kigurulós motorféket használok, ha messze van a 
> lámpa, látom, hogy piros, és nem tol hátulról senki. Ekkor tudom, hogy a 
> benya nem fogy egyáltalán. 5-ösben vagyok, nem sok motorfék van.

Persze, ez a korrekt. De szerintem itt sem arról volt szó, hogy autópálya 
tempóról csak visszaváltogatással állunk meg. Egyébként meg lehet.
 Hanem arról, hogy pl. megyek a körúti dugóban, mondjuk kettesben, esetleg 
hármasban, és simán körbemegyek a fékpedál használata nélkül. Jól 
kiszámított követési távolsággal, pici gáz, pici gázelvétel gyönyöruen lehet 
menni. Ráadásul a mögöttem levo nem kapt epilepsziás görcsöt az állandóan 
villogó féklámpámtól :-)

> A lejto az más, ott mindig azt a fokozatot választom, amivel mennék 
> fölfele is kb. Ha gyorsulni akarok, bedobom a gyeplot a lovak közé 
> (kinyomom  a kuplungot), ha komótosan kell menni, alacsonyabb 
> sebesség-fokozatot használok, semmiképpen nem féket, csak ha valóban meg 
> akarok állni. Mivel elég magasan  lakom, gyakorolhatom a hegyi jellegu 
> vezetést. Azért persze nem kékes meg nem alpok! :)

Ja, hát ezt így is kell. Tök fölösleges a féket fogyasztani.

Szabolcs 




More information about the Elektro mailing list