[OT] motorfek....Re: fizetos lett a voipbuster
SZIGETI SZabolcs
szigi at ik.bme.hu
Thu Sep 15 20:56:54 CEST 2005
Hali!
> Nem követtem rendesen a szálat, de ez a kérdés világosnak látszik.
> Ha motorfékkel akarok leállni nem csak 80-ról 60-ra lassítani városban,
> akkor vissza kell kapcsolgatnom. Eközben két dolgot tehetek:
> 1. nem nyúlok a gázpedálhoz, és visszakapcsolással a kuplungra bízom, hogy
> összehozza a motort a sebváltó motoroldali részével, tehát csúsztatom,
> mint állat --> hamar megadja magát a kuplung.
Azért olyan hamar nem adja meg magát, mert a motor viszonylag hamar felveszi
a fordulatot, és a kuplung sokkal nagyobb nyomatékra van méretezve. A
kuplungnak egyébként sokkal többet árt, ha álandóan ki van nyomva, minha
norrmálisan csúsztatnánk, ahogy itt már elobb jelezték (kinyomócsapágy).
> 2. visszakapcsoláskor gázfröccsöt adok, hogy a motor felpörögjön arra a
> fordulatszámra kb, ahol majd forognia kell, amikor az alacsonyabb
> sebességfokozatba kapcsolom, és felengedem a kuplungot. Errol a gázadásról
> lehet szó, nem?
Ez is korrekt (van robot váltó, amelyik ezt megoldja magától), ha ügyesen
csinálod, még kuplungolni sem kell a váltáshoz. Éppen annyi gázt adsz, hogy
ne legyen se gyorsulás, se motorfék, ekkor nincs nyomaték a váltón, ki tudod
venni sebességbol. Utána felnyomod a fordulatot pont akkorára, amekkorának a
váltás után kell lennie, az alacsonyabb fokozatban, és be tutod rakni,
esetleg csak egy kis kuplung simogatás kell. De nem ez a hosszú életu váltó
titka, egyátalán nem. :-)
Ha pedig azért váltasz vissza, hogy gyorsítsál, akkor egyenesen kötelezo
gázt adni, hogy mát az új fokozatban is legyen kello kraft.
> Na most ki nem tud akkor vezetni? Vagy mirol vitatkoztok? Hogy
> csináljátok, ha ezt csináljátok? Én ilyet nem csinálok, kellemetlen,
> kényelmetlen. Hosszú, kigurulós motorféket használok, ha messze van a
> lámpa, látom, hogy piros, és nem tol hátulról senki. Ekkor tudom, hogy a
> benya nem fogy egyáltalán. 5-ösben vagyok, nem sok motorfék van.
Persze, ez a korrekt. De szerintem itt sem arról volt szó, hogy autópálya
tempóról csak visszaváltogatással állunk meg. Egyébként meg lehet.
Hanem arról, hogy pl. megyek a körúti dugóban, mondjuk kettesben, esetleg
hármasban, és simán körbemegyek a fékpedál használata nélkül. Jól
kiszámított követési távolsággal, pici gáz, pici gázelvétel gyönyöruen lehet
menni. Ráadásul a mögöttem levo nem kapt epilepsziás görcsöt az állandóan
villogó féklámpámtól :-)
> A lejto az más, ott mindig azt a fokozatot választom, amivel mennék
> fölfele is kb. Ha gyorsulni akarok, bedobom a gyeplot a lovak közé
> (kinyomom a kuplungot), ha komótosan kell menni, alacsonyabb
> sebesség-fokozatot használok, semmiképpen nem féket, csak ha valóban meg
> akarok állni. Mivel elég magasan lakom, gyakorolhatom a hegyi jellegu
> vezetést. Azért persze nem kékes meg nem alpok! :)
Ja, hát ezt így is kell. Tök fölösleges a féket fogyasztani.
Szabolcs
More information about the Elektro
mailing list