OT matek?
jhidvegi
jhidvegi at freestart.hu
Fri Nov 25 14:00:11 CET 2005
Bamer Balazs wrote:
> Én azt nem értem, miért gondolják azt a szülők, hogy a feladatot
> mindenképp meg kell tudni oldani. Gyereknek nem megy, lehetne kicsit
> segíteni, és ha nem, hát nem. Ez helyesebb visszajelzés a tanár felé
Mert a mai hülye rendszerben a sok tanár észrevenné, hogy a fineszes gyerek
erre hivatkozva megúszhatja a házifeladatot, és ezt nem díjazná. Tehát
akárhogy is, de valamit csinálni kell, legföljebb nem lesz jó, de az is
lehet, hogy a hülyéje osztályozza. Ez nem mittudomén waldorf iskola. Persze
lehet, hogy éppen nem jót írtam, csak a jellegére utaltam, hogy ez csak
hagyományos iskola lehet.
> Nálunk ez kialakult. Akit érdekelt, az veszettül élvezte, a többiek
> pedig elvoltak valahogy, bár általában becsülettel próbálkoztak.
Akkor az egy jó osztály volt! Szerencsésnek kell lenni, hogy ilyenbe járjon
valaki. Nekem ez csak az egyetemen adódott meg, meg az előkészítőn. A
középsuliban inkább égés volt jónak lenni bármiből is.
> Szerintem azért kell valamilyen szinten erőltetni, mert a mindennapi
> életben is jó, ha készségszinten tud az ember fejben számolni, érti a
> százalékszámítást, aránypárokat, kamatos kamatot, függvényábrázolást,
Dehogy kell! Max alkalmas helyzetekben szinte mellékesen rámutatni egy-egy
dologban, hogy ez hogy megy az életben. Baromira el lehet riasztani bárkit
bármitől. A gyerekek pl szeretnek olvasni, ettől való elriasztásra kiváló
módi a kötelező olvasmány. Senki nem szereti, ha átverik a pénztárnál, de
akivel azt is megutáltatták, hogy két számot összeadjon, az felnőtt korában
is szívni fog.
Persze vannak szerencsések, aki imádnak verset elemezni, vagy matekozni,
ki-ki a megfelelő ambíciózus tanárnál, de a többiek jól ráfagynak.
> Hasonló módon fontos szerintem mondjuk a nyelvtan, mondatelemzés
> (szerződések megértése), irodalom, hogy tudja, mi a különbség a
Itt inkább az lenne a fontos, hogy igazán tudjon vki olvasni. Azalatt ma nem
csak a szavakon való végigmenést kéne érteni, hanem részben a szövegértést,
tehát hogy utólag egy normális szöveg elolvasása után (amit úgy kéne
összeállítani, hogy vélhetően érdekelje a nebulót) nagyjából el tudja-e
mondani, mit is olvasott, amit szintén nem kikérdezéssel kéne megállapítani,
mintegy felmondatni vele, hanem vitát provokálni belőle, és hamar kiderül,
ki az, aki értette, mit olvasot, és ki az, aki meg se tud a témában
szólalni. De hát ez ma csak álmodik a nyomor szindróma.
A másik pedig a számítógép használat, szövegszerkesztés, neten való
kotorászás képessége... szóval ez a másik olvasni tudás. Öregek zöme ebből a
szempontból teljesen analfabéta.
> tragédia és a szonett között, illetve kicsit akkor is belelásson, ha
Gyerekeknek nem kéne tragédiát meg szonettet tanítani. Azért, mert
Vörösmarty vagy Balassi korábban született, mint Veöres Sándor, attól még az
utóbbinak vannak gyerekversei, az előbbiek ettől még nem debil dolgokat
műveltek. Agyam eldurran attól, hogy puskával játszó, lövöldözés közben
nyálat fröcskölős kiskrapekokkal középkori nyelvezetű szerelmes verseket
akarnak megetetni. Én meg az irodalomtanároktól megkövetelném, hogy tudjon
jól játszani a mai lövöldözős számgépes játékokkal! :-) Máris meglenne az 1
oda, 1 vissza. :-) (Gondolom, kiderült már, hogy nálam a magyartanár egy
béka segge alatti, üldözendő kategória, a politikusok utáni, azoknál nem
sokkal károsabbnak tartott állatfajta, aki mestere a kivételezésnek, a szép
okos kislány, a jóképű kisfiú a kedvence, az ellenszenves kölyköt pedig
sikkesen megalázza minden felelésnél.)
> Történelem segít megérteni a napi történéseket, a világ működését -
Nem igaz! Olyan balfaszul tanítják, annyira nem az összefüggések megértésére
hajtanak, hanem a memoriterre, a magolásra, hogy igen jó eredményekkel
végzett embereken is látom, mennyire nem képesek átfogóan gondolkodni a
jelen helyzetről pl. Én meg sosem voltam jó memoriter dolgokból, de
láthattátok, hogy mégis van átfogó véleményem, elemzőképességem is
valamennyi, ami persze nem jelenti, hogy egyet kell érteni azzal, amiket
írok. De elvilet nekem nem szabadna tudnom tájékozódnom.
> persze ha jól tanítják. Nekünk be kellett seggelnünk, az
> összefüggések pedig nem jöttek elő, nemhogy nekünk kelljen rájönnünk.
Így van, ez a lényeg. Van egy érzésem: a töritanárok zöme a tárgyi tudásuk
ellenére szintén nem képes átfogó gondolkodásra. De ez csak érzés.
Azt állítom, hogy ha valaki valamit igen jól tud, az nagyon bonyolult
dolgokat is meg tud úgy világítani, ki tudja úgy ragadni a lényeget, hogy
még laikusoknak is tátva marad a szájuk, és megértik, és figyelnek... A
töritanárok zöme erre képtelen. Lenyomja az "anyagot" (már ettől is
kivagyok), és jön a számonkérés. Valami kurvanagy szar az egész szerintem.
Különösen ciki, hogy a történelem bizony nem egy tök semleges tárgy, nem
olyan objektív, mint a fizika, matek... Itt hatalmasakat lehet hamisítani,
még egyénileg is, nemcsak országszinten. De mindenképpen vmi egyéni szűrő
van. Nekem pl volt totál rasszista töritanárom is, aki beadta nekünk, hogy a
négerrel vigyázni kell, azok messziről büdösek, és hogy cigánnyal ne
közösüljünk, mert ilyen meg olyan bajunk lesz, az más (ippeghogy nem modta,
hogy faj), de éreztette, hogy betegséget terjeszt...
Na jól kifüstölögtem magam évtizedekre visszamenőleg, és abban reménykedve,
hogy ma minden másképp van. :) És nem úgy másképp, hogy sokkal szarabbul. :)
hjozsi
More information about the Elektro
mailing list