OT matek?

jhidvegi jhidvegi at freestart.hu
Fri Nov 25 14:00:11 CET 2005


Bamer Balazs wrote:

> Én azt nem értem, miért gondolják azt a szülők, hogy a feladatot
> mindenképp meg kell tudni oldani. Gyereknek nem megy, lehetne kicsit
> segíteni, és ha nem, hát nem. Ez helyesebb visszajelzés a tanár felé

Mert a mai hülye rendszerben a sok tanár észrevenné, hogy a fineszes gyerek 
erre hivatkozva megúszhatja a házifeladatot, és ezt nem díjazná. Tehát 
akárhogy is, de valamit csinálni kell, legföljebb nem lesz jó, de az is 
lehet, hogy a hülyéje osztályozza. Ez nem mittudomén waldorf iskola. Persze 
lehet, hogy éppen nem jót írtam, csak a jellegére utaltam, hogy ez csak 
hagyományos iskola lehet.

> Nálunk ez kialakult. Akit érdekelt, az veszettül élvezte, a többiek
> pedig elvoltak valahogy, bár általában becsülettel próbálkoztak.
Akkor az egy jó osztály volt! Szerencsésnek kell lenni, hogy ilyenbe járjon 
valaki. Nekem ez csak az egyetemen adódott meg, meg az előkészítőn. A 
középsuliban inkább égés volt jónak lenni bármiből is.

> Szerintem azért kell valamilyen szinten erőltetni, mert a mindennapi
> életben is jó, ha készségszinten tud az ember fejben számolni, érti a
> százalékszámítást, aránypárokat, kamatos kamatot, függvényábrázolást,

Dehogy kell! Max alkalmas helyzetekben szinte mellékesen rámutatni egy-egy 
dologban, hogy ez hogy megy az életben. Baromira el lehet riasztani bárkit 
bármitől. A gyerekek pl szeretnek olvasni, ettől való elriasztásra kiváló 
módi a kötelező olvasmány. Senki nem szereti, ha átverik a pénztárnál, de 
akivel azt is megutáltatták, hogy két számot összeadjon, az felnőtt korában 
is szívni fog.

Persze vannak szerencsések, aki imádnak verset elemezni, vagy matekozni, 
ki-ki a megfelelő ambíciózus tanárnál, de a többiek jól ráfagynak.

>   Hasonló módon fontos szerintem mondjuk a nyelvtan, mondatelemzés
> (szerződések megértése), irodalom, hogy tudja, mi a különbség a

Itt inkább az lenne a fontos, hogy igazán tudjon vki olvasni. Azalatt ma nem 
csak a szavakon való végigmenést kéne érteni, hanem részben a szövegértést, 
tehát hogy utólag egy normális szöveg elolvasása után (amit úgy kéne 
összeállítani, hogy vélhetően érdekelje a nebulót) nagyjából el tudja-e 
mondani, mit is olvasott, amit szintén nem kikérdezéssel kéne megállapítani, 
mintegy felmondatni vele, hanem vitát provokálni belőle, és hamar kiderül, 
ki az, aki értette, mit olvasot, és ki az, aki meg se tud a témában 
szólalni. De hát ez ma csak álmodik a nyomor szindróma.
A másik pedig a számítógép használat, szövegszerkesztés, neten való 
kotorászás képessége... szóval ez a másik olvasni tudás. Öregek zöme ebből a 
szempontból teljesen analfabéta.

> tragédia és a szonett között, illetve kicsit akkor is belelásson, ha

Gyerekeknek nem kéne tragédiát meg szonettet tanítani. Azért, mert 
Vörösmarty vagy Balassi korábban született, mint Veöres Sándor, attól még az 
utóbbinak vannak gyerekversei, az előbbiek ettől még nem debil dolgokat 
műveltek. Agyam eldurran attól, hogy puskával játszó, lövöldözés közben 
nyálat fröcskölős kiskrapekokkal középkori nyelvezetű szerelmes verseket 
akarnak megetetni. Én meg az irodalomtanároktól megkövetelném, hogy tudjon 
jól játszani a mai lövöldözős számgépes játékokkal! :-) Máris meglenne az 1 
oda, 1 vissza. :-) (Gondolom, kiderült már, hogy nálam a magyartanár egy 
béka segge alatti, üldözendő kategória, a politikusok utáni, azoknál nem 
sokkal károsabbnak tartott állatfajta, aki mestere a kivételezésnek, a szép 
okos kislány, a jóképű kisfiú a kedvence, az ellenszenves kölyköt pedig 
sikkesen megalázza minden felelésnél.)

> Történelem segít megérteni a napi történéseket, a világ működését -

Nem igaz! Olyan balfaszul tanítják, annyira nem az összefüggések megértésére 
hajtanak, hanem a memoriterre, a magolásra, hogy igen jó eredményekkel 
végzett embereken is látom, mennyire nem képesek átfogóan gondolkodni a 
jelen helyzetről pl. Én meg sosem voltam jó memoriter dolgokból, de 
láthattátok, hogy mégis van átfogó véleményem, elemzőképességem is 
valamennyi, ami persze nem jelenti, hogy egyet kell érteni azzal, amiket 
írok. De elvilet nekem nem szabadna tudnom tájékozódnom.

> persze ha jól tanítják. Nekünk be kellett seggelnünk, az
> összefüggések pedig nem jöttek elő, nemhogy nekünk kelljen rájönnünk.

Így van, ez a lényeg. Van egy érzésem: a töritanárok zöme a tárgyi tudásuk 
ellenére szintén nem képes átfogó gondolkodásra. De ez csak érzés.
Azt állítom, hogy ha valaki valamit igen jól tud, az nagyon bonyolult 
dolgokat is meg tud úgy világítani, ki tudja úgy ragadni a lényeget, hogy 
még laikusoknak is tátva marad a szájuk, és megértik, és figyelnek... A 
töritanárok zöme erre képtelen. Lenyomja az "anyagot" (már ettől is 
kivagyok), és jön a számonkérés. Valami kurvanagy szar az egész szerintem. 
Különösen ciki, hogy a történelem bizony nem egy tök semleges tárgy, nem 
olyan objektív, mint a fizika, matek... Itt hatalmasakat lehet hamisítani, 
még egyénileg is, nemcsak országszinten. De mindenképpen vmi egyéni szűrő 
van. Nekem pl volt totál rasszista töritanárom is, aki beadta nekünk, hogy a 
négerrel vigyázni kell, azok messziről büdösek, és hogy cigánnyal ne 
közösüljünk, mert ilyen meg olyan bajunk lesz, az más (ippeghogy nem modta, 
hogy faj), de éreztette, hogy betegséget terjeszt...

Na jól kifüstölögtem magam évtizedekre visszamenőleg, és abban reménykedve, 
hogy ma minden másképp van. :) És nem úgy másképp, hogy sokkal szarabbul. :)

hjozsi 




More information about the Elektro mailing list