Motorok

hoyuka hoya hoyuka at c2.hu
Wed Nov 9 22:52:13 CET 2005


Hali!

Elore elmondom, hogy amikor en aszinkron motor meghajtasarol beszelek,
akkor alapbol mindig a frekvenciavaltos megoldasra gondolok, mert azzal
lehet a celokat legjobban elerni, szerintem, kiveve, ha a hajtas alacsony
koltsege is szempont.

Na itt teljesen elkeveredtem:

>> Mert az eredeti kerdes az volt, hogy kis fordulatszamon tudja e
>> produkalni a nevleges nyomatekot. Es igen, tudja, de nem a nevleges
>> teljesitmenyt kell ilyenkor a motorral felvetetni, hanem a
>> fordulatszammal aranyosan kevesebbet.
>
> Ez sajnos tévedés. Pl egy nulla körüli fordulaton névleges közeli
> nyomatéknál egy aszinkron motor kb 6-szor akkora áramot vesz fel. És mivel
> nem jön ki belole teljesítmény, a bemeno összes teljesítmény hové alakul
> benne. És ez a teljesítmény ugye helybol sokkal nagyobb, mint ami
> névlegesnél belemegy, de ha rendesen foroghat, akkor az normál üzemi
> bemeno
> teljesítmény zöme (90% körüli=jelen esetben a 3kW-tal) a tengelyen ki is
> jön. Tehát bentmarad a 10%, az kb 330W, és ez sokkal több, mint a tizenkW,
> ami a lefogott motornál bemegy, és benn is marad.


> Pl egy nulla körüli fordulaton névleges közeli nyomatéknál egy aszinkron
> motor kb 6-szor akkora áramot vesz fel.

Mint mikor? Szoval kb. 6* akkora aramot vesz fel nevleges nyomateknal 0
fordulaton, mint nevleges nyomateknal nevleges fordulaton. De miert?
Frekvenciavaltos megoldasrol beszelunk.

> benne. És ez a teljesítmény ugye helybol sokkal nagyobb, mint ami
> névlegesnél belemegy,

Hat, nem igy erzem. Tegyuk fel, hogy az aram tenyleg 6* nagyobb, de mivel
0 a fordulatszam, igy a kapocsfeszultseg legyen kb. 3V a fordulatszam meg
kb. 3Hz
Tehat ilyenkor a felvett teljesitmeny gyok3 * 3V * 6xA = gyok3 * 18xVA (na
erre nem emlexem pontosan, de vmi hasonlo a keplet, nem tom, hogy a
feszultseghez fazist vagy vonalit kell e irni...). Igen ez mind a motorban
disszipalodik el.
Ha nevlegesen uzemeltetjuk, akkor a nevleges aramot veszi fel (x), viszont
a fazisfeszultseg 230V, tehat a bemeno teljesitmeny = gyok3 * 230V * xA =
gyok3 * 230xVA.
230xVA > 18xVA
Ennek a teljesitmenynek a nagy resze mechanikai teljesitmennye alakul.

> névlegesnél belemegy, de ha rendesen foroghat, akkor az normál üzemi
> bemeno
> teljesítmény zöme (90% körüli=jelen esetben a 3kW-tal) a tengelyen ki is
> jön. Tehát bentmarad a 10%, az kb 330W, és ez sokkal több, mint a tizenkW,
> ami a lefogott motornál bemegy, és benn is marad.

Na itt meg mintha az ellenkezojet irnad, mint az elozo idezetben, mert itt
azt irod, hogy nevleges fordulaton, nevleges nyomateknal nagyobbak a
vesztesegek, mint 0 fordulaton nevleges nyomateknal.

Ok, lehet, hogy te jot irtal, de mar olyan bonyolultak nekem ezek a nagy
kormondatok, hogy belekeveredek es nem tudom ertelmezni :)

Most akkor mi van? Megprobalod ugy kibogozni, hogy en is megertsem? :)

udv.
hoyuka

jhidvegi said:
> hoyuka hoya wrote:
>> Hali,
>>
>> Az omegara mar rajottem, igaz kb. ket hozzaszolast kellett elolvasnom,
>> ahhoz, hogy felulbiraljam a rossz kepletemet :)
>
> Igen, akkor láttam már, amikor elküldtem az ezzel kapcsolatos emilt. :-)
> Szóval nem miattam jöttél rá, az biztos.
>
>> Es azzal, hogy kisebb fordulaton nonek a vesztesegek tovabbra sem
>> ertek egyet, mert csokkennek.
>
> Attól függ, hogy állítjuk elo azt a kisebb fordulatot.
> Ha frekicsökkentéssel, és ezzel egyidejuleg feszcsökkentéssel, akkor oké.
> Ha
> viszont feszcsökkentéssel (még mindig aszinkron motorról van szó), és
> közben
> megtartjuk a nyomatékot, akkor gáz van, a motor akkor is leég, ha külso
> szelloztetést alkalmazunk, ami az eredetivel azonos huzatot csinál.
>
>> Mert az eredeti kerdes az volt, hogy kis fordulatszamon tudja e
>> produkalni a nevleges nyomatekot. Es igen, tudja, de nem a nevleges
>> teljesitmenyt kell ilyenkor a motorral felvetetni, hanem a
>> fordulatszammal aranyosan kevesebbet.
>
> Ez sajnos tévedés. Pl egy nulla körüli fordulaton névleges közeli
> nyomatéknál egy aszinkron motor kb 6-szor akkora áramot vesz fel. És mivel
> nem jön ki belole teljesítmény, a bemeno összes teljesítmény hové alakul
> benne. És ez a teljesítmény ugye helybol sokkal nagyobb, mint ami
> névlegesnél belemegy, de ha rendesen foroghat, akkor az normál üzemi
> bemeno
> teljesítmény zöme (90% körüli=jelen esetben a 3kW-tal) a tengelyen ki is
> jön. Tehát bentmarad a 10%, az kb 330W, és ez sokkal több, mint a tizenkW,
> ami a lefogott motornál bemegy, és benn is marad.
>
>> Tehat, ha en egy 230V-os (ez itt most fazis feszultseg) 3f 50Hz-es
>> fordulatu szinkron motort 5Hz-el akarok porgetni, akkor 50Hz-es fazis
>> feszultsegek helyett 5Hz-est adok ra. Es 230V helyett 23V-ot (ez igy
>> hasrautes szeru ertek, de hogy kisebb feszultseget, az biztos....)
>
> Igen, ez a frekiváltós megoldás, korrekt. (Persze a tekercs ohmos
> vesztesége
> és a forgórész vesztesége ugyanannyi lesz, csak az állórész vasveszteség
> csökken, ami eleve nem sok, tehát majdnem ugyanannyi lesz a vesztesége,
> muszáj külso szellozést alkalmazni, ha ez tartós üzemi állapot.)
>
>> A vesztesegek meg azert kisebbek, mert:
>> - csokken a surlodasi veszteseg
>> - csokken a ventillacios veszteseg
>> - csokken az orvenyaramokbol adodo vasveszteseg
>
> Nem ezek a fo veszteségek, de ezek valóban csökkennek.
>
> hjozsi
>
> -----------------------------------
>  Szponzorunk: http://tonerbolt.hu/
>

-------------------------------------
C2 MAIL: A nagy levelez-Õ.  http://mail.c2.hu




More information about the Elektro mailing list