Motorok

jhidvegi jhidvegi at freestart.hu
Wed Nov 9 21:50:36 CET 2005


hoyuka hoya wrote:
> Hali,
>
> Az omegara mar rajottem, igaz kb. ket hozzaszolast kellett elolvasnom,
> ahhoz, hogy felulbiraljam a rossz kepletemet :)

Igen, akkor láttam már, amikor elküldtem az ezzel kapcsolatos emilt. :-) 
Szóval nem miattam jöttél rá, az biztos.

> Es azzal, hogy kisebb fordulaton nonek a vesztesegek tovabbra sem
> ertek egyet, mert csokkennek.

Attól függ, hogy állítjuk elo azt a kisebb fordulatot.
Ha frekicsökkentéssel, és ezzel egyidejuleg feszcsökkentéssel, akkor oké. Ha 
viszont feszcsökkentéssel (még mindig aszinkron motorról van szó), és közben 
megtartjuk a nyomatékot, akkor gáz van, a motor akkor is leég, ha külso 
szelloztetést alkalmazunk, ami az eredetivel azonos huzatot csinál.

> Mert az eredeti kerdes az volt, hogy kis fordulatszamon tudja e
> produkalni a nevleges nyomatekot. Es igen, tudja, de nem a nevleges
> teljesitmenyt kell ilyenkor a motorral felvetetni, hanem a
> fordulatszammal aranyosan kevesebbet.

Ez sajnos tévedés. Pl egy nulla körüli fordulaton névleges közeli 
nyomatéknál egy aszinkron motor kb 6-szor akkora áramot vesz fel. És mivel 
nem jön ki belole teljesítmény, a bemeno összes teljesítmény hové alakul 
benne. És ez a teljesítmény ugye helybol sokkal nagyobb, mint ami 
névlegesnél belemegy, de ha rendesen foroghat, akkor az normál üzemi bemeno 
teljesítmény zöme (90% körüli=jelen esetben a 3kW-tal) a tengelyen ki is 
jön. Tehát bentmarad a 10%, az kb 330W, és ez sokkal több, mint a tizenkW, 
ami a lefogott motornál bemegy, és benn is marad.

> Tehat, ha en egy 230V-os (ez itt most fazis feszultseg) 3f 50Hz-es
> fordulatu szinkron motort 5Hz-el akarok porgetni, akkor 50Hz-es fazis
> feszultsegek helyett 5Hz-est adok ra. Es 230V helyett 23V-ot (ez igy
> hasrautes szeru ertek, de hogy kisebb feszultseget, az biztos....)

Igen, ez a frekiváltós megoldás, korrekt. (Persze a tekercs ohmos vesztesége 
és a forgórész vesztesége ugyanannyi lesz, csak az állórész vasveszteség 
csökken, ami eleve nem sok, tehát majdnem ugyanannyi lesz a vesztesége, 
muszáj külso szellozést alkalmazni, ha ez tartós üzemi állapot.)

> A vesztesegek meg azert kisebbek, mert:
> - csokken a surlodasi veszteseg
> - csokken a ventillacios veszteseg
> - csokken az orvenyaramokbol adodo vasveszteseg

Nem ezek a fo veszteségek, de ezek valóban csökkennek.

hjozsi 




More information about the Elektro mailing list