DC motor vezerles

jhidvegi jhidvegi at startadsl.hu
Tue Dec 6 19:51:40 CET 2005


Fuzesi Arnold wrote:

> Arra gondoltam, hogy simán polaritást váltok amikor fékezni kell. Ha
> ésszel engedem fel rá a fordított feszt, akkor az fékez...

Persze, így kell csinálni, de úgy képzeld el, ha tirisztorral nyomulsz, hogy 
a polaritás megfordításakor a tirisztorokat baromira hátra kell vezérelni, 
hogy a fesz polaritása a motoron ne forduljon meg, és innen kell fordított 
árammal nyomulni. Ekkor a tirisztorhíd visszatáplál a hálózatba.

Ha ugyanaz marad a gyújtáshelyzet, és csak polaritást váltasz, ki fog ugrani 
vmi bizti. :-)

> Dupla szekunderes a trafo, és úgy menne rá egy tirisztorbol
> kialakított 4-es híd.

Ehhez nem kell dupla szekunderes trafó!
Vagy úgy értetted, hogy középmegcsapolásos tekrenc, és ellenütemben két 
tirisztor viszi az egyik irányt, amikor a másik tirisztorpár nincs 
vezérelve, majd amikor fékezni kell, a másik két tirisztor kap jól hátratolt 
pulzusokat, és az előbbi nem? Ez is jó megoldás, ekkor nem kell átkapcsolás 
sem.

> Úgy értem hogy üzemszerűleg megvédeni a visszarugott fesz-től stb.
> Természetesen áramváltó hővédelem anyámtyúkja lesz rajta egyéb
> védelemnek.

Nincs visszarugott fesz! (Külső gerjesztésű motorra gondolok). Van egy 
állandó gerjesztés, és a forgórészen emiatt lesz egy szinte csak a 
fordulatszámtól függő fesz. Ha gyorsítani akarsz, akkor befelé folyik az 
áram, ha lassítani, akkor meg kifelé, miközben a fesz polaritása nem 
változik. igbt híddal csak vezérlési feladat, és megy egy tekercsről is. A 
védelmek ettől még kellhetnek, de nem az üzemszerű működéskor van szerepük.

hjozsi 




More information about the Elektro mailing list