DC motor vezerles
Fuzesi Arnold
arno at externet.hu
Wed Dec 7 11:06:32 CET 2005
----- Original Message -----
From: "jhidvegi" <jhidvegi at startadsl.hu>
To: <elektro at tesla.hu>
Sent: Tuesday, December 06, 2005 7:51 PM
Subject: Re: DC motor vezerles
> Fuzesi Arnold wrote:
>
>> Arra gondoltam, hogy simán polaritást váltok amikor fékezni kell. Ha
>> ésszel engedem fel rá a fordított feszt, akkor az fékez...
>
> Persze, így kell csinálni, de úgy képzeld el, ha tirisztorral nyomulsz,
> hogy a polaritás megfordításakor a tirisztorokat baromira hátra kell
> vezérelni, hogy a fesz polaritása a motoron ne forduljon meg, és innen
> kell fordított árammal nyomulni. Ekkor a tirisztorhíd visszatáplál a
> hálózatba.
>
> Ha ugyanaz marad a gyújtáshelyzet, és csak polaritást váltasz, ki fog
> ugrani vmi bizti. :-)
Az vilagos. :)
De amit előtte írtál azt tökre nem értem. :(
Azaz csak sejtem: Szoval persze a gyujtasszoget kicsire veszem, annyira hogy
a motorban indukalt feszt a raadaott tapfesz ne tudja megforditani...
Jol ertem?
>> Dupla szekunderes a trafo, és úgy menne rá egy tirisztorbol
>> kialakított 4-es híd.
>
> Ehhez nem kell dupla szekunderes trafó!
> Vagy úgy értetted, hogy középmegcsapolásos tekrenc, és ellenütemben két
> tirisztor viszi az egyik irányt, amikor a másik tirisztorpár nincs
> vezérelve, majd amikor fékezni kell, a másik két tirisztor kap jól
> hátratolt pulzusokat, és az előbbi nem? Ez is jó megoldás, ekkor nem kell
> átkapcsolás sem.
Igen, erre gondolok.
> Nincs visszarugott fesz! (Külső gerjesztésű motorra gondolok). Van egy
Tranziens esetekben biztos van valami. Azaz mikor vegkepp megszunik a
gerjesztes, akkor visszarug egyet.
Gyerekkori emlék: Kis DC motor, elem rá, forog. Majd mikor levettem, akkor
belemrugot egy kellemeset.
(fogtam a ket vezeteket)
Illetve nem is. Akkor volt ez, mikor tapfesz raadas utan rogton levettem.
Ilyenkor meg nem pörög fel a motor...igyaztan egy rugás formában jön vissza
a betáplált energia. (Ilyenkor gondolom csak egy tekercs a motor...amig nem
forog.)
> állandó gerjesztés, és a forgórészen emiatt lesz egy szinte csak a
> fordulatszámtól függő fesz. Ha gyorsítani akarsz, akkor befelé folyik az
> áram, ha lassítani, akkor meg kifelé, miközben a fesz polaritása nem
> változik. igbt híddal csak vezérlési feladat, és megy egy tekercsről is. A
> védelmek ettől még kellhetnek, de nem az üzemszerű működéskor van
> szerepük.
Aha...ez a része stimt.
Köszi!
Arnold
More information about the Elektro
mailing list